Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Rozhovor s Alešem pro Truck Magazín

Rozhovor s Alešem pro Truck Magazín

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image

Přinášíme další rozhovor s Alešem Lopraisem, který byl připraven pro Truck Magazín.

Jak hodnotíš letošní Dakar?

Velice pozitivně, neustále se mi vybavují jednotlivé momenty soutěže. Je to velké dobrodružství, které výrazně ovlivňuje můj život. Ohlasy byly skvělé, průběh byl velmi pěkný a jsem na celý náš privátní rodinný tým hrdý.

Předvedli jste famózní výkon. Jste spokojeni, přestože jste do cíle nedojeli, nebo jste přece jen zklamáni.

Jsme spokojeni. Na celý podnik Dakar jsme se připravovali, jak nejlépe jsme jen mohli. Já jsem seděl loni za volantem trucku v podstatě nepřetržitě, trénovali jsme vše, od přezouvání kol, servisu až po soutěžní jízdu na ruských stepích dakarské série – Hedvábne Stezky. V rámci našich možností jsme tomu nemohli dát víc. Vše fungovalo na jedničku, zklamal nás jeden zásadní komponent na motoru 3 etapy před cílem = to je Dakar!

Co se přesně s turbem stalo?

Prozatím nevíme, ozvala se rána a turbodmychadlo se rozletělo. Smůla. Turbo budeme analyzovat po vyzvednutí techniky z francouzského přístavu. V tuto chvíli se ještě šplouchaji všechny naše Tatry na moři. Následně jej podrobíme rentgenu a pustíme se do vývoje nového komponentu.

Můžeš srovnat loňský a letošní Dakar?

Každý Dakar je originální, extrémně težký a v podstatě jedinečný. Nedá se moc porovnávat navíc úhel pohledu je hodně ovlivněn výsledkem a jeho průběhem. Pokud ale mohu řícit z mého pohledu bylo více písku a i organizačně byl z celé Jihoamerické historie Dakaru nejpoveděnější.

V čem zejména byl náročnější a co na trase trápilo nejvíc vaši posádku?

Dunová pole se vyskytovala častěji než dříve. Průjezdní kontrolní body byly umístěny až na samotných vrcholcích strmých dun, což byl někdy silný adrenalin dunu doslova přeskočit. Kromě běžných zdravotních komplikací jako je bolest krční páteře, zad a mého pravého lokte to bylo snad až jen to turbo :)

Které pasáže seděly Tatře a které naopak kamazům a proč?

Seděly nám standartně těžké technické pasáže, vyschlá řečiště a trialové úseky. Kamazům, díky jejich koncepci pevných náprav naopak seděly rychlé speedové planiny a pisty, kde má jejich vozidlo lepší adhezi a rovněž lepší kroutící moment.

Stačíš se během etapy trochu „kochat“ přírodou a co tě letos na trase nejvíce zaujalo?

Rád bych, ale není na to moc prostoru. Ve třetí etapě mne ale zaujal jeden doslova rudý kaňon dlouhý cca 5km, kterým jsme projížděli. Doslova jsme projeli středem hory. Bylo tam místo sotva na jeden kamion. Hned jsem si vzpomněl na indiány a pro mě „ nesmrtelného “ Vinnetoua.

Jaká byla vaše taktika poprat se s kamazy o přední příčky?

Taktika s jedním vozem proti 6 Kamazům v podstatě nejde ani nastavit. Jeli jsme co to jen šlo a na co jsme měli vstříc štěstí, bez kterého to na Dakaru prostě nejde.

Velice rychle vykrystalizoval boj Kamaz versus Loprais. Jak si vysvětluješ, že jsi s nimi jako jediný dokázal držet krok?

Hodně jsem trénoval, moc jsem chtěl a věřil a také hlavně díky našim klukům v týmu jsem měl dobře připravené auto, které prozatím sice stále není na úrovni WRCčka Kamazu, ale rychle se jim přibližujeme.

Držel vám palce celý motoristický svět. Říkal jsi, že vám pomáhali soupeři. Můžeš přiblížit kdo a jak konkrétně?

Bylo to velmi milé zjištění. Chodili za mnou nejen manažeři ostatních týmů, ale i jednotliví jezdci což jsem opravdu nečekal. Tým Nizozemce De Rooye nám nabídl svého fyzioterapeuta a másera. Tým Veka MAN nám nabídl asistenční pomoc v případě příme potřeby na trati. Podle informací pořadatele soutěže se za nás před zasednutím jury postavily všechny oslovené týmu kromě jediného. Netřeba jej zmiňovat, je zřejmé kdo se nás bál nejvíce :)

Jak probíhalo jednání o diskvalifikaci. Mnozí za vás orodovali, ale pořadatelé byli neoblomní. Přestože si museli jasně uvědomovat, že v okamžiku vaší diskvalifikaci už to bude dost nuda, sólo pro kamazy.

Jak jsem již zmínil, jury zasedla večer po dojezdu naší etapy, údajně se k tomu vyjadřovaly všechny přední týmy. Podpora byla ze všech stran kromě jediné. To je Dakar, musíme to akceptovat a zkusit štěstí znovu..

Před startem se hovořilo o jasné dominanci ruského týmu, že se s nimi nemůže nikdo měřit. Jaký na to máš názor ty?

Nevěřím tomu a proto to zkouším, Kamaz podle mého názoru porazitelný je. Velký vliv má samozřejmě rozpočet a s tím spojená technika. My jsme ale za posledních 5 let udělali velký kus vpřed a chceme jít dál.

Předpokládám, že asi nikdy nepojedeš na jistotu dorazit do cíle, obzvlášť když si se přesvědčil, že je kamazy možné porazit…

Již se nám podařilo vybojovat dakarský vavřín ještě na africkém území, mezi tím jsme rovněž získali 2 bronzové medaile na dakarských sériích v letech 2008 a 2009. Je jasné, že chceme jít dál. Líbí se mi boj o přední příčky a věřím, že se brzy budeme rvát o zlato – to je náš cíl.

Bezesporu by se vyplatila rychlá asistence. Co by to pro váš tým obnášelo, může si to vůbec soukromý tým dovolit. Přemýšlíte o této podpoře do budoucna?

Znáte tu písničku tuším od ABBY, kde se zpívá.... Money, money, money :) Nechci říct, že je to jen o tom, ale je všeobecně známo, že to motoristický sport výrazně ovlivňuje. Prozatím na to nemáme prostředky, ale pracujeme pilně ať můžeme tým rozšířit právě o tuto jistotu. Jsme stále na začátku roku a neustále jednáme s partnery. Každopádně jsem velice rád za to, že se Dakaru můžeme účastnit alespoň v této minimalistické sestavě a za to děkuji celému týmu a všem našim partnerům.

Váš rozpočet byl zlomkem Kamaz. Kolik vlastně stál Dakar vás a kolik Kamaz. A můžeš přiblížit, popsat, zázemí Kamaz. Jakou měli podporu, co se u nich dělo večer a co dělají večer jeho jezdci?

Náš rozpočet je 0,5 % ruského týmu podporovaného samotným Putinem. Použiji terminologii F1. My jsme zázemím na úrovni týmu Virgin Racing, Kamaz je jako tým Ferrari spojený s McLarenem dohromady. Ale i tak já tvrdím, že máme šanci, jelikož tohle je právě a jen možné pouze na DAKARU.

Jel Kamaz vysloveně na Čagina, aby získal rekordní sedmé vítězství a tím se odpoutal od tvého strýce Karla? Měl by vůbec dovoleno vyhrát třeba Kabirova, nebo by ho takticky zadrželi?

Týmová strategie je u Kamazu známým faktem, je to velký tým s jasnou režií. Čagin je jednička a Kabirov dvojka. Ale i tak to nemá Kabirov špatné, protože oni mají ještě trojku, čtverku i pětku :)

Celá kategorie kamionů touží po porážce Kamaz. Ale jak na to? Několik českých posádek startuje s vozy Tatra. Nakolik je utopistická myšlenka vytvořit jeden velký tým Tatra podobně jako Kamaz a jet s tovární podporou?

Začnu tím posledním, tovární podpora – tato zásadní otázka je na TATRU. Ten zbytek bez tovární podpory je o finančních možnostech jednotlivých týmů skloubených s testováním a talentem pilotů a kompletních posádek. Dlohodobý proces, který se nedá zvládnout za rok ani za tři. Věřím ale, že se blýská na lepší časy.

Nepokusili jste se vyžádat podporu od státu, protože právě Kamaz jede se státní podporou a může si dovolit obrovské zázemí?

Prozatím ne, nemáme ty správné kontakty.

Tvým cílem je Dakar vyhrát. Jen teoretická otázka. Přijal by si nabídku týmu Kamaz, nebo chceš Dakar vyhrát jen s Tatrou?

Jsme historicky i srdcem spojeni s Tatrou, takže...

Už loni jsi říkal, že porazit kamazy znamená jet „střelbu“ od prvních metrů. Jaký názor měl na tuto taktiku Pepa Kalina a nakolik se na skvělých etapových výsledcích odrazily jeho obrovské zkušenosti?

Tak je to otázka především na něj. Myslím, že i Pepa dobře ví, že se Dakar výrazně změnil vy smyslu rychlosti i konkurence právě ze strany Kamazu a my nesmíme ztrácet čas v žádných úsecích. Je zkrátka spousta faktorů, které musí fungovat bez chybičky. Tehchnika, přesná navigace, palubní mechanik (huštění pneu) a pilot.

Neměl jsi trochu strach o tělesnou schránku Pepy Kaliny? Přece jen byl asi dříve zvyklý na mírnější Dakar.

Na testech jsem si jej vyzkoušel při extrémních jumpech a on to v pohodě zvládal. Věděl jsem, že zmákne i velký Dakar. Je třeba před ním v jeho 61 letech smeknout klobouk. Kdo to nezažil, nelze to popsat, je to velmi fyzicky náročné pro celou posádku.

Jaké technické vylepšení vozu plánujete pro příští Dakar?

Top Secret, rusové nás bedlivě sledují.... :))

Pojedete s vozem vycházejícím z Jamalu? V jaké fázi je jeho příprava?

2 vozy přestavujeme do současného provedení roku 2011. Navíc stavíme speciál nové koncepce, vyjet bychom chtěli na apríla :)

Nakolik vás vlastně podporuje továrna Tatra. Myslím, že to asi horentní částka není, což mi připadá krátkozraké, když jí děláte takové jméno?

S Tatrou máme dobré vztahy, ale finančně nás v současné době nepodporuje. Spolupracujeme na bázi technické podpory při vývoji komponentů. Stále více komponentů již ale vyvíjeme v našich dílnách.

Jak se vlastně jako pilot na Dakar připravuješ kromě testování?

Mám rád přírodu a outdoorové aktivity. Lyže, běžky, mtb, tenis, plavání a v neposlední řadě taktéž fitness. Nejlepším tréninkem je ale právě to testování, to je prioritou.

Co během roku děláš, když zrovna nesedíš za soutěžním volantem?

Mákáme na Dakaru, vývoji komponentů, testování, logistice týmu pro jednotlivé testy a soutěže, jednání s partnery, promo akce týmu apod... Živíme se jako autorizovaní dealeři společnosti TATRA čili prodejem aut, náhradních dílů a servis. Zkrátka vše kolem Tater. Mimo jiné vyrábíme energy drinky 69 a Loprais drink pro řidiče a truckery, který rovněž testujeme během dlouhých dakarských soutěží.

Stále preferuješ Jižní Ameriku a proč?

Neláká tě přece jen zase Afrika. A co říkáš tomu, že by se měla trasa příštího ročníku protáhnout do Peru a hovoří se také o Brazílii. Zdá se, že v Jižní Americe je o Dakar obrovský zájem. Jenže pro vás to znamená shánět mnohem víc peněz. Život prochází změnami a to se týká i toho dakarského. Z bezpečnostních důvodů se přemístil do Jižní Ameriky a to je myslím dobře. Neztratil nic z obtížnosti ani atraktivity a navíc získal nové americké fanoušky, ale hlavně přežil a to je důležité. Do Peru a Brazílie se již moc těším, ještě jsem tyto země nenavštívil a je to pro mě vždy velká výzva. Navíc fanoušci v Jižní Americe jsou doslova hladoví po Dakaru.

Existuje vůbec ještě šance, že by se Dakar do Afriky vrátil?

Šance ano, ale stále se zmenšuje, bohužel je Afrika méně bezpečná a to je fakt, na kterém se v brzké době nic nezmění. Neustále sledujeme politické dění v tamnějších lokalitách a to i z toho důvodu, že jsme tam jezdili testovat, bohužel i to nás teď míjí viz události v Tunisu. Mám k Africe extrémní citové pouto spojené nejen s mým prvním vítězstvím v dakarské etapě. Nicméně Afrika se nám pro určitou dobu uzavřela.

Co vás čeká v tomto roce, než opět zamíříte do Jižní Ameriky?

Odpovědět všem fanouškům na jejich vzkazy po Dakaru. Je téměř měsíc po Dakaru a já jsem to ještě nestihnul. Je jich opravdu tisíce, což je krásné, ale chceme odpovědět všem, tak to jde poctivě ale pomalu. Následně transport techniky. Repase všech strojů. Stavba nového kamionu, testy, účast na dalším podniku dakarské série Silk Way Rallye v Rusku a v neposlední řadě vydělávání peněz tak ať se můžeme opět důstojně zúčastnit velkého. Dakaru.

Martin Březina, Truck Magazín