HANS versus Dakar
Z čeho pramenily tvoje problémy?
Když pominu stáří, tak to jsou v zásadě asi tři věci, které vycházejí z krční páteře. Trable přinášejí jednak veliké rychlosti, kterými se projíždí rozbitý terén. Zkusil jsem také kvůli sloupku, který jsem měl hodně blízko hlavy a pořád jsem se do něj mlátil. I když na něm byl molitan, tak to moc nezmírnil. Za hlavního pachatele svého nedobrého zdravotního stavu ale považuji bezpečnostní systém HANS. Ten je vymyšlený na tlumení nárazů směrem dopředu - dozadu. Je to ale opatření určené pro Formuli 1, aby si pilot při nárazu nezlomil vaz. Ovšem na boční bouchance, kdy hlava lítá ze strany na stranu, což je u kamionu to nejtypičtější, HANS vůbec nepomáhá.
Jak se to konkrétně projevuje?
Potíž je v tom, že opěra systému, kterou má posádka v náklaďáku za hlavou, nepřetržitě klepe zezadu do helmy. Člověk si to nemusí ani pořádně uvědomovat, je to takový oblbovací rytmus. Nepříjemné je ale hlavně to, jak sebou lidé v kabině kamionu na rozdíl od okruhových aut neustále mlátí. Časem se kvůli tomu začne HANS z bezpečnostních pásů na ramenou uvolňovat. Při nějakém větším pohybu auta se celý posune a začne tlačit třeba do hrudní kosti. Mimochodem když udělal Marek Spáčil se svou Tatrou kotrmelce, tak ho HANS málem uškrtil.
Nedá se o sporném významu tohoto systému v kamionech nějak oficiálně polemizovat?
Sepsal jsem na tohle téma takový rozbor. Rozešlu ho všem zúčastněným posádkám a když s tím budou souhlasit, adresujeme ho k příslušné komisi Mezinárodní automobilové federace FIA. Z rozboru vyplývá, že HANS je pro nás svým způsobem vražedným nástrojem.
Může to přinést změnu?
Osobně si myslím, že to bude k ničemu. Funkcionáři, kteří nikdy neměli kamiony v lásce, z toho budou mít akorát škodolibou radost. Určitě si budou říkat jen trpte...
< Předchozí | Další > |
---|