Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Kamiony krize nekrize mají na Dakaru pořádně nabitou startovní listinu !!

Kamiony krize nekrize mají na Dakaru pořádně nabitou startovní listinu !!

Hodnocení uživatelů: / 4
NejhoršíNejlepší 

Image Krize nekrize, kamiony na Dakaru přitahují pozornost stále víc. Zatímco ročník 2010 byl jistým krokem zpět, nový Dakar přináší do těžké vozby doslova megakoncentraci kvalitních strojů, přičemž všichni dosud zavedení příslušníci širší špičky ještě v mezidobí výrazně posílili.

Česká republika má zastoupení v podobě šesti strojů, jejichž úloha je ale odlišná. Tatry starují čtyři, všechny v elitní úpravě variant kit, tedy jakési upravené speciály nad rámec sériové výroby. Aleš Loprais má za cíl bojovat o přední příčky s vylepšeným a plně otestovaným speciálem, který vyzkoušel v boji s ruskou přesilou při zářijové Silk Way Rally v Rusku. Muž, o němž se v médiích příliš nemluví, je Brazilec André De Azevedo, přičemž právě on může být černým koněm závodu kamionů. Startuje tradičně s českým mechanikem Jaromírem Martincem a disponuje zcela novým strojem s osvědčenou technikou a zejména poslední generací nejmodernějších tlumičů Reiger, díky nimž vůz velmi zrychlil. Obě nové Tatry Czech Dakar Teamu, řízené Markem Spáčilem a Martinem Kolomým představují zajímavou alternativu, ale i přes obrovskou mediální publicitu díky startu evropského šampiona závodů tahačů Davida Vršeckého, je potenciál velmi výkonných strojů velkou neznámou, neboť vozy byly dostavěny až na poslední chvíli.

Řady netatrováků doplňuje Liaz Vlastimila Vildmana. Jezdec KM Racing Teamu si na Dakar pronajal repasovaný závodní stroj Martina Macíka, který při posledním Dakaru skončil na čtvrtém místě. Vildmanův úkol od týmového šéfa Macíka je samozřejmě úspěšně rallye dokončit a umístit se do desáté příčky. Poslední českou posádkou je MAN týmu Offroadsport.cz, který bude pilotovat Robert Randýsek, bratr známého motocyklisty KM Racing Teamu. Jeho úkolem nebude celkové umístění, ale podpora posádky osobního vozu Hummer, pilotovaného Zdenkem Sládkem.

Konkurence zahraničních pilotů, která se letos na Dakaru schází, je skutečně obrovská a je zcela porovnatelná té, která doprovází kategorii automobilů a motocyklů. Celkově zhruba 15 strojů má potenciál skončit v první pětici a snad 25 posádek může skončit v elitní desítce. Ruský Kamaz vysílá na start hned šest strojů a úkol má jasný: obsadit první tři místa v cíli. Kromě Vladimira Čagina a Firdause Kabirova má k dispozici ještě mladého Eduarda Nikolajeva, čerstvého vítěze ruské Silk Way Rally. Tradičním domestikem ruské výpravy, který ale klidně může dojíždět i v první pětce, je Ilgizar Mardějev. Jedničkou týmu je nepochybně Čagin, na nějž se bude soustředit týmová taktika. Zbylé dva Kamazy jsou pronajaté klientským týmům, ale i ony mohou promluvit do pořadí v první desítce. Zajímavým strojem je vůz kazašského autoklubu, s nímž startuje Artur Ardavičus: jede v barvách Astany, kterou sportovní fanoušci znají z profesionální cyklistiky.

Jestliže Rusové posílili, pak holandská výprava tu loňskou doslova několikanásobně překonává. Především se vrací odvěký rival Kamazů, tým de Rooy. Zatímco legendární Jan de Rooy už pověsil závodění na hřebík, jeho syn Gerard dováží do Jižní Ameriky silný tým s trojicí úplně nových speciálů Iveco a cílem pořádně ruským soupeřům zatopit. Druhý vůz týmu pilotuje zkušený Španěl Pep Vila a oběma bude jistit záda tradiční harcovník Hugo Duisters. De Rooy však bude na trase podporovat ještě dva klientské kamiony DAF, pilotované navrátilcem Hansem Bekxem a divokým Francouzem Josephem Aduou.

Je-li řeč o návratech, jedním obrovským comebackem je opětovná účast polotovárního týmu MAN, tentokrát pod vlajkou loděnic Veka. Před pár lety s nimi Hans Stacey porážel veškerou konkurenci a i bez Staceyho půjde o velmi silnou sestavu s tovární podporou a velkorysým zázemím. Jedničkou týmu je Marcel Van Vliet, třetí z letošního Dakaru, nyní tedy bude startovat s podstatně kvalitnější technikou i s podporou jednoho z nejlepších světových domestiků, Němce Franze Echtera. Třetím do party je majitel týmu Peter Versluis, který má ovšem zkušenosti jen z okruhového závodění a na Dakaru je nováčkem.

Holandský výčet tím ovšem nekončí. Tým Ginaf totiž veze do Jižní Ameriky hned sedm mimořádně silných strojů a zejména Wuf Van Ginkel a Jan Lammers by rádi promluvili do boje o elitní pětici. Ginaf získal letos na Dakaru poprvé pódové umístění, ale zrovna v roce 2011 by zopakování výsledku v dané konkurenci s poněkud těžkými speciály bylo překvapením. Neznámou je potenciál zcela nového velkého týmu xDakar s trojicí silných speciálů DAF, z nichž zejména Frits Van Eerd a Peter van den Bosch by rádi atakovali první desítku. Do ní už při posledním Dakaru razantně nakoukl i nenápadný, ale po čertech hbitý Mercedes Holanďana Elfrinka.

Ani zbylá konkurence se nemá zač stydět a v případě výpadků velkých týmů může dojet k zajímavému výsledku. Tradiční dvojice kamionů Hino otce a syna Sugavarových hodlá s lehkými stroji míchat kartami hlavně v chilských dunách. Sice sériové kamiony, ale s výbornými piloty, představuje dvojice vozů MAN Jordiho Juvantenyho a Matthiase Behringera.

Kdo bude nakonec v cíli v Buenos Aires tím nejšťastnějším, to nelze kvalifikovaně předpovědět, byť síla jednotlivých týmůje známá už před startem. Ale ve sportu už byly papírové předpoklady mnohokrát postaveny na hlavu. I ruský hokejový tým, byť nejsilnější na světě, našel při posledním mistrovství světa přemožitele, s nímž se původně nepočítalo.

Jiří Vintr