Kouzlo Dakaru vábí i rekonvalescenty
Jeho bratr Dušan a týmový šéf Miroslav Zapletal se na start třiatřicátého ročníku se svými speciály nepostaví. Ale doma zůstat nemůžou. Tolik je dobrodružství jménem Dakar pohltilo.
„Na Dakary jezdím od roku 2001, teď bych od té doby poprvé chyběl,“ vypočítává Dušan Randýsek. Hranický jezdec, hájící barvy KM Racing Teamu, dokončil minulý Dakar jako čtyřiapadesátý motorkář. Jenže letos si obnovil zranění levého kolene, od srpnové operace ještě není úplně fit, a tak závodit nebude. „Je to škoda, protože tým a Yamaha mi připravili podmínky, jako nikdy předtím,“ lituje Randýsek.
Bylo to těžké rozhodování, ale jako zkušený matador ví, co si může dovolit. „Prostě nemám natrénováno, a v tom případě nemá člověk na závodní motorku lézt, protože to lehce může skončit průšvihem,“ míní jezdec. Za řidítka se přesto postaví. Jen namísto lehkého speciálu se špičkovými závodními komponenty osedlá velkou Yamahu Super Ténéré a vyzkouší si práci novináře. „Budu se pohybovat po závodních trasách, abych mohl pro KM Racing pořídit co nejlepší fotky a vozit do bivaku aktuální informace z trati,“ popisuje mladší z bratrů.
Tým s ním ale i nadále jako se závodníkem počítá a Randýsek si novou čtyřistapadesátku od Yamahy chce po Dakaru pořádně otestovat na závodech cross country. Jen co se pořádně připraví. Dušanův starší sourozenec Robert bude na Dakaru tradičně bojovat v kategorii sériových kamionů. Jeho MAN TGA 4×4 v barvách dřevohostického Offroadsport týmu bude dělat podporu týmové jedničce Zdeňku Sládkovi v osobním speciálu H3 EVO I.
„Mým úkolem je dostat do cíle sebe a hlavně náš osobák,“ má jasno Randýsek, který s MANEM funguje jako takzvaná rychlá asistence. V autě kromě navigátora a vynikajícího mechanika veze i řadu náhradních dílů. Dakar pojede podesáté, a ví, že ani tentokrát to nebude nic jednoduchého. Spíš naopak.
Organizátoři straší, že by závod měl být ještě těžší než loni. „Z Buenos Aires se to všechno co nejrychleji stěhuje do pouště Atacama, kde bude hodně písku a zvyšuje se i navigační obtížnost,“ objasňuje závodník.
Náročnější práci budou mít navigátoři a jezdci i z jiného důvodu. Pořadatelé zmenšili rádius, ve kterém se závodník může orientovat podle GPS. Zatímco ještě při minulém Dakaru to byly tři kilometry v okolí check pointu, tentokrát to bude jen čtyři sta metrů. „Vrací se to ke klasičtějšímu pojetí, asi budem mít tlustší itinerář,“ myslí si Randýsek, který si Dakar v Argentině a Chile oblíbil.
Zapletal bude předávat zkušenosti
Že nejslavnější motoristický etapový závod víc sluší Jižní Americe než Africe si myslí taky Randýskův šéf v týmu Offroadsport. A to i přesto že minulý Dakar skončil pro Miroslava Zapletala brzy a hlavně dost bolestivě. V šesté etapě vlétl se svým Mitsubishi do obrovské jámy a výsledkem byl zlomený obratel. Kvůli tomu v nadcházejícím ročníku startovat nebude.„Ještě nejsem úplně doléčený, nechci riskovat nějaký problém,“ zdůvodňuje Zapletal. Ale stejně jako Dušan Randýsek, nebude ani on na pouštním dobrodružství chybět. „Budu mít k dispozici motorku a budu na kluky dohlížet a starat se o ně,“ plánuje závodník. Kromě náklaďáku s Robertem Randýskem vypravuje Zapletalův tým ještě velký šestinápravový servisní kamion Volvo a svou novou chloubu, osobní speciál H3 EVO I s designem Hummer. Vůz z dřevohostické dílny bude řídit Zdeněk Sládek, který s Offroadsport spolupracuje od května. Jak si nováček povede a jestli se mu podaří navázat na fantastické sedmé místo Zapletalova Mitsubishi na Dakaru 2009 ukážou první lednové týdny.
„Nějaký výkonností cíl jsme neměli nastavený nikdy. Chceme Zdeňkovi předat maximum zkušeností a uvidíme, jak je bude schopen zúročit,“ objasňuje Zapletal.
sedmicka.cz
< Předchozí | Další > |
---|