Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 KM Racing a Motocykly Yamaha 450

KM Racing a Motocykly Yamaha 450

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 

Image

Dvojice motocyklistů stáje KM Racing vyrazí 1. ledna z Buenos Aires vstříc čtrnácti etapám a porci 4350 měřených kilometrů v sedlech nových strojů Yamaha 450.

Šance Davida Pabišky a Ivana Jakeše budou na Rallye Dakar teoreticky rovnocenné, a to i v porovnání s největšími motorkářskými esy. Souboje se totiž proti minulosti budou odehrávat na takřka identických motocyklech. Půjde tedy o to, jak se komu podaří vyladit motor s maximálním objemem 450 ccm. Samozřejmě větší roli bude hrát jezdecké umění každého motocyklisty.

Kromě takto vyzbrojených jezdců mohou sice nastoupit i amatéři, nebo dakarští nováčci na strojích s agregáty o obsahu do 690 ccm. Ty ale budou omezeny restriktorem, což je předem eliminuje z bojů o čelní umístění. Jakeš posledně ještě mohl startovat s KTM 690 bez restriktoru. Nyní si bude muset zvyknout na slabší motorku, a to nebude jednoduché. Je otázkou, jestli se může opět objevovat na pozicích, na nichž se pohyboval v době než ho postihla nehoda. Slovenskému jezdci letos v lednu vlétl v sedmé etapě kámen do řetězu. Při pádu utrpěl mimo jiné otřes mozku, a i když figuroval na skvělé deváté příčce, musel další boj vzdát.

Snížení obsahu má přinést větší bezpečnost

I Pabiška, který už s jinou verzí Yamahy 450 na Dakaru startoval, si musel zvykat na menší stroj. „Je to úplně něco jiného, výkon motoru je někde jinde. Jedná se ale o nařízení pořadatelů, které je motivováno větší bezpečností jezdců,“ vysvětluje pilot, který letos dojel do cíle pouštního maratónu na nedoceněném 26. místě. „Organizátoři si ale podle mě protiřečí a za bezpečnost se trochu schovávají. Motorkám na jedné straně obsah ubrali, ale čtyřkolkám povolili zvýšení na 900 ccm. Na tvrdé pistě bude čtyřistapadesátka tak silný quad jen těžko předjíždět.“

Poslední roky na Rallye Dakar dominoval rakouský výrobce KTM. Po zavedení jednotné třídy chtěl soutěž dokonce opustit, protože do vývoje těžkého motocyklu investoval ohromné částky. Jenže při Dakaru jde o nesmírnou prestiž, a tak nakonec všechno přehodnotil. K situaci, kdy by již zavedené motocykly Yamaha 450 prakticky neměly soupeře, se postavil čelem. „Investovali další milióny eur a připravili pro tovární tým pár kusů motocyklů s nižším obsahem. Moc bych se nedivil, kdyby zase vyhráli,“ tipuje Pabiška.

Na motorkách se dají udělat jen maličkosti

„Yamaha bude mít naproti tomu akorát privátní jezdce jako jsme my, plus několik dalších, s nimiž se domluvila na polotovární podpoře,“ pokračuje a poukazuje na vymoženosti, které budou mít na čtyřistapadesátkách s Jakešem k dispozici. „Tou největší je umístění filtrboxu. Na dřívějších modelech ho měl jezdec pod sebou, na nových je vyvedený směrem nahoru a zabudovaný mezi přední nádrže. Změna přináší výhodu v tom, že motor nasává čistý vzduch, což se v případě standardního uložení nedělo a docházelo k znečištění filtru.“

Další novinkou je absence zadní lavice. Nahrazuje ji velká plastová palivová nádrž, jejímž vnitřkem vede výfuk a přímo k ní je přimontovaný zadní blatník a sedačka. „Podobně už byly postavené stroje KTM, ale na menší Yamaze to vypadá trochu jinak. To jsou prvky už konstrukčně vymyšlené od výrobce. My si na motorkách děláme spíš dílčí úpravy jako je tvrdost nebo úhel sedačky, nastavení přední vidlice nebo vyladění zadního tlumiče. S motorem, jehož obsah je ohraničený, se kromě pár maličkostí také nedá nic dělat. Výkon je srovnatelný s motokrosovým speciálem,“ dodává liberecký soutěžák.

min