Tým Tomáše Tomečka úspěšně testoval obě Tatry
Již potřetí za sebou bude slavnou rally Dakar hostit jihoamerický kontinent. Přes přání části závodníků a k velké radosti místních fanoušků zůstává Dakar věrný terénům v Argentině a Chille.
Jak ale příznivci dálkových rallye ví, závodníci, kteří dávají přednost Africe, mají možnost volby.
Pod taktovkou bývalého účastníka a několikanásobného vítěze a zkušeného ředitele soutěží Paříž - Peking 91,95 a Master Rally 96,97 Reného Metge se zde ve stejnou dobu jede závod Afrika Eco Race. Jeho cíl je u Růžového jezera v Dakaru - hlavním městě Senegalu a ve městě, které dalo pouštnímu dobrodružství jméno.
A jak titulek napovídá, v letošním roce se tým Tomáše Tomečka a Andrého Azeveda rozdělí a bude – vojenskou terminologií řečeno – bojovat na obou frontách. Zatímco André Azevedo se se svojí posádkou postaví na start Dakaru v Buenos Aires, Tomáš Tomeček zamíří do afrického Dakaru v závodu Afrika Eco Race. Zůstaneme-li u vojenské terminologie, tak oba vozy mají řádně nazbrojeno a v zádech silné týlové asistenční zázemí.
Co zůstává a co je nového ?
Jednou věcí si mohou být skalní příznivci značky Tatra i nadále jistí – i tentokrát jsou oba týmové vozy plnokrevné Tatry, tedy mají klasickou tatrováckou koncepci tvořenou páteřovou rourou a výkyvnými polonápravami s motory a převodovkami Tatra. Na vozidlech je však mnoho konstrukčních novinek. V posledních dvou letech díky pomoci hlavního konstruktéra Tatry a bývalého člena týmu Radka Smolky oba vozy prošly zásadní rekonstrukcí znamenající snížení hmotnosti a její lepší rozložení, a především lepší naladění podvozku. Ale začněme popořádku.Tomáš Tomeček začal svoji Tatru v barvách Livescore přestavovat již pro ročník 2010. Bohužel havárie v první etapě mu nedovolila ukázat, jaký skok ve vývoji vozu tato přestavba znamenala. André Azevedo i s původní konstrukcí vozu rozjel závod velmi dobře, ale pak musel díky technické závadě odstoupit.
Ihned po návratu se proto přistoupilo k přestavbě vozu Andrého Azeveda. I když samotný podvozek zůstal původní, výsledkem je prakticky nový vůz - nejen pokud jde o exteriér, ale především z hlediska jízdních vlastností. Pod pláštěm nové kabiny a nástavby se totiž skrývá několik zásadních inovací.
Podvozek je základ
Začněme od začátku, resp. „od spodku“. Uvedli jsme, že podvozek tvořený nosnou centrální rourou a výkyvnými polonápravami a hnacím traktem zůstal původní. To je sice pravda, ale už i zde byly provedeny změny, které zásadním způsobem ovlivnily vlastnosti nového vozu. U zeleno-bílo-žluté Tatry Petrobras totiž byly poprvé použity tlumiče Reiger, které patří v současnosti ke světové špičce. Použití nového typu tlumičů je jeden z dílků komplexního řešení - dalším z nich je rovněž nové použití disků z lehkých slitin.Tlumiče a ráfky kol jsou jedinými konstrukčními prvky, ve které se oba jinak identické vozy liší. Tomáš Tomeček zůstal u tlumičů českého výrobce Kolprox a u klasických železných ráfků.
Další změnou bylo umístění monobloku řízení za motor na nově vytvořený nosník na centrální rouře. Dalším dílem do skládanky je použití nového rámu vozidla, kde byl opět prostor pro úsporu hmotnosti.
Potvrzeno testy
Všechny tyto úpravy znamenaly, že pro obě rallye příští ročník Dakaru i Afrika Eco Race budou mít oba piloti k dispozici lehčí a z hlediska jízdních vlastností vyzrálejší vozy. V této chvíli to už není jen teoretický předpoklad, ale tvrzení podložené ostrými test. Poté, co André již v létě testoval svoji Tatru při návštěvě Evropy, vyrazila kompletní česká část týmu o prvním listopadovém víkendu do písčitých terénů v okolí Senice.Tam – na „slovenské Sahaře“ – po dva dny oba vozy neúnavně kroužily po náročném terénním okruhu, aby nakonec mohlo být řečeno: tým Tomáše Tomečka a Andrého Azeveda je připraven! Tomáš Tomeček k tomu řekl: „Po spíše dílčích úpravách v předchozích letech je auto Andrého Azeveda pořádný krok kupředu. Udělali jsme pořádný kus práce a já chci všem, kdo se na přestavbě vozů podíleli, poděkovat. Přes letošní neúspěch všech Tater, které do závodu nastoupily, tak budeme moci snad ukázat, že značka Tatra na Dakar patří a může se řadit k těm nejlepším.“
Posádky soutěžních vozů
Pilotem Tatry Livescore, jejíž sponzor změnil barvy do oranžovo černé, je Tomáš Tomeček. Post navigátora zaujme opět Vojtěch Morávek. V tomto ročníku vyráží posádka pouze ve dvoučlenném složení. Tomáš s Vojtou si už takovouto konfiguraci vyzkoušeli ve svém vítězném tažení na rallye Orpi Maroc.Druhá Tatra ponese letos opět barvy brazilské vlajky a zde se sestava nemění: za volant usedne brazilec André Azevedo. Role navigátora se letos opět zhostí další brazilec Maykel Justo. Mechanikem Azevedovy Tatry bude stejně jako v předchozích letech Jaromír Martinec.
Asistence je základ
Pro všechny motoristické disciplíny, a pro dálkové rallye dvojnásob, platí, že bez kvalitního zázemí nemůže nikdo pomýšlet na dobrý výsledek. Proto obě soutěžní Tatry vyráží do bojů s asistencí v zádech. Andrému Azevedovi bude asistovat Tatra 6 x 6 vedená šéfmechanikem týmu Petrem Vodákem a mechanikem Petrem Vojkovským. V Argentině je pak doplní mechanik týmového motocyklu Geraldo Lima. Tomáš Tomeček bude mít k dispozici Tatru 4 x 4. Je to původní týmový asistenční vůz, který rovněž prošel přestavbou a získal novou nástavbu. Za jeho volant usedne mechanik Petr Čapka. Druhým členem posádky bude Marian Paulík.Technická specifikace vozů – TATRA 815 DAKAR 2T0R45
· TATRA 815 DAKAR 2T0R45 Livescore - pneumatiky: 14,00-20 Michelin
· TATRA 815 DAKAR 2T0R45 Petrobras - pneumatiky: 14,00-20 Pirelli
Motor: dvanáctiválec TATRA T3B-930-90, 2x turbo
Chlazení motoru: vzduchové
Objem motoru: 19 000 cm3
Točivý moment: 2300 Nm
Převodovka: TATRA, 14 (2x7) převodových stupňů + zpátečka
Šířka vozu: 2500 mm
Výška vozu: 3220 mm
Max. rychlost: 155 km/h
Spotřeba paliva: 40 - 120 l/100 km podle terénu a způsobu jízdy
Podvozek: nosná páteřová roura, výkyvné polonápravy
Odpružení: přední i zadní nápravy odpružené vzduchem
Objem nádrží: 900 litrů nafty
Jaromír Martinec
< Předchozí | Další > |
---|