Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Dakar news Ještě jednou Dakar World Tour

Ještě jednou Dakar World Tour

Image Praha byla poctěna návštěvou ředitele Rallye Dakar Etienne Lavigneho, který představil nadcházející ročník za účasti všech týmů.Poprvé v historii přiletěla generalita velkého Dakaru do Prahy. Ta se stala součástí tzv. Dakar World Tour, při níž vedení soutěže prezentuje nový ročník týmům a pozvaným novinářům na celém světě.

Účast vedení soutěže dává samozřejmě těmto prezentacím patřičnou vážnost. Úvodní vlna se uskutečnila na území Jižní Ameriky, v nové zemi Peru, kde bude mít rallye cíl, ale i v Chile za účasti chilského prezidenta, v argentinském Mar del Plata, kde bude rallye startovat, zatímco evropské zastávky tvoří Barcelona, Milano, Brusel, Eindhoven (enkláva holandských účastníků patří mezi nejpočetnější na světě) a Praha reprezentuje střední Evropu. Je zajímavé, že promo tour vůbec nestaví v zemi, která jí byla kolébkou, ve Francii.

"Čeká nás vzrušující Dakar, objevujeme v něm nové a nepoznané, a právě to je mottem celé naší činnosti i Dakaru samotného, který na území Jižní Ameriky zůstane ještě několik let," řekl Etienne Lavigne, "vážíme si účasti všech českých týmů." Jaký tedy bude nadcházející Dakar? Po pěti letech se podaří uspořádat ročník, který půjde odněkud někam. Po startu v letovisku Mar del Plata na Nový rok bude následovat 5 etap v Argentině (přes Santa Rosu, San Rafael, San Juan, Chilecito a Fiambalu), odkud se soutěžící přesunou přes vysokohorský průsmyk Svatého Františka do Copiapó, kde je čeká nejen den volna, ale i loop etapa a poté putování chilskou Atacamou přes Antofagastu a Iquique do Ariky, odkud povedou čtyři etapy až do peruánského hlavního města Limy.

Zatímco argentinské a chilské etapy úseky už soutěžící mají osahány, ty peruánské pro ně budou novinkou. "Slibuji vám, že je to jiná poušť než Atacama, kterou znáte z Chile. Její charakter více připomíná Afriku. Peruánské pouštní úseky nejsou položené tak vysoko jako v Chile, maximálně do 1000 metrů, ale budou mimořádně náročné. Naším cílem je posunovat mety soutěžícím, a tak bude nový ročník opět náročnější než ten předchozí. Peruánské speciálky však budou krátké, kolem 200 kilometrů, délka však bude vykoupena náročností dunových úseků," dodal Lavigne. A pozor, závodit se bude od začátku až do konce, už úvodní den ponese měřený speciál a to samé platí i pro závěrečný den v Peru, ještě ten samý den po dojezdu speciálky bude následovat cíl a vyhlášení vítězů. Ke skutečnému závodění tedy bude využit každý závodní den, zatímco v posledních dvou ročnících v Argentině sloužila první etapa jen k přesunu a poslední den probíhal pouze závěrečný ceremoniál.

"Jsem rád, že Dakar získává zpět charakter putování s rozdílným startem a cílem. Velmi se těším do Peru, které je mým dlouhodobým cestovatelským cílem, už kvůli tamní kultuře a historii. Naším cílem samozřejmě bude uspět a skončit co nejvýše. Půjde o to, být co nejlépe připraveni. Právě kvůli excelentní přípravě, již závod nabízí, chceme startovat na Silk Way Rally a pokusit se potrápit ruskou sbornou na její domácí půdě," řekl Aleš Loprais.

Sympatickým gestem celého setkání bylo pozvání těch, kdo stáli u zrodu české dakarské účasti před více než čtvrtstoletím. Zatímco Josef Kalina, který četl Aleši Lopraisovi noty ještě v letošním ročníku a tiskovou konferenci zároveň moderoval jako tlumočník, je stále aktivním účastníkem, pamětní medaili obdrželi ti, jejichž kariéra už skončila. Dostal ji pochopitelně i šestinásobný dakarský vítěz Karel Loprais, který startoval už při první účasti Tatry v roce 1986. S ním i další parta tatrováckých bardů, ať už konstruktér řady závodních speciálů (od šestikolky po Pumu) Jaroslav Krpec, dlouholetý navigátor a řidič Ota Měřínský, s nímž Josef Kalina startoval s Babčou v roce 1993 a dlouho atakovali medailové příčky, nebo Bedřich Sklenovský, dlouholetý šéfmechanik Loprais Tatra Teamu, a to ještě řada daších harcovíků chyběla, ať už Radek Stachura nebo Vlastimil Buchtyár. Pozvání přijali i řidiči z jabloneckého Liazu, soupeři a kamarádi tatrováků z počátků českého dakarského zápolení, kteří to celé v roce 1985 začali, Jiří Moskal, Jaroslav Joklík, Miroslav Krejsa a brzy osmdesátník Josef Brzobohatý. K nim se přidal i Stanislav Zloch, držitel nejlepšího českého umístění v kategorii motocyklů (ročník 1998, 10. místo).

Dodejme, že k Dakaru patří i podnik Dakar Series Silk Way Rally, jehož červencové pokračování slibuje skvělou bitvu na špici kategorie automobilů i kamionů, v níž se početné domácí "sborné" postaví nejen Aleš Loprais, ale i hojný zástup evropských i tuzemských konkurentů. Pořadatelé Dakaru ostatně očekávají silně naplněné kapacity i v novém ročníku a první zprávy jdoucí ze zahraničí naznačují, že právě těžká vozba znovu posune kvality obsazenosti výše a představí patrně nejlepší konkurenci v historii závodu.

Ostatně, pokolikáté už....

Jiří Vintr