Ročníky Dakaru
Zde je připraven přehled všech ročníků "Dakaru". Pro příště hledejte v odkaze "SEKCE".
1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001
NEW... Den po dni / 2001 / Díl: I. ..... Den po dni / 2001 / /Díl: II.
Loprais: "Dakar pojedu opět na T815!" Přestavba auta není velkým problémem....
09.08.2001 22:55 -
Vlně spekulací o možné (ne)účasti našich tatrovek na dakarské rallye učinila přítrž prohlášení Karla Lopraise pro týdeník Svět motorů. Dakar pojede, bude to na Tatře, a pojede opět o vítězství.
Již několikrát jsme informovali o tom, že pořadatelé Dakaru se odtrhli od principů a předpisů FIA pro maratónské soutěže. Vyplývá z toho i zrušení kategorie T4.3, ve které startovaly kamióny s motorem za přední nápravou, včetně našich tater a ruských kamazů.
Vypadalo to, že oba naše týmy budou muset svoje vozy přestavět. Motor totiž nesmí být dále než 1000 mm za příčnou osou přední nápravy. Vyplývá z toho nutnost jej posunout, a tím zhoršit jízdní vlastnosti vuzu posunutím těžiště směrem vpřed.
Co to znamená? Lopraisův tým používá vidlicový osmiválec KHD Deutz, který je znatelně kratší než veliký dvanáctiválec Tatra v Tomečkově voze. Citelně se zvedne středový tunel kabiny a spolujezdec uprostřed (u Lopraise palubní technik, u Tomečka navigátor) bude muset sedět výše než je obvyklé.
Změní se tím i podvozek Lopraisovy Tatry. Ten dosud využíval vzduchové pérování přední nápravy. Měchy pérování byly uloženy v rámu nad přední nápravou. Tam se však přestěhuje motor. Loprais se tak bude muset vrátit ke klasickému odpružení torzními tyčemi, které používal dřív. Je sice méně pohodlné, ale i Tomeček s ním dokázal bojovat o vítězství.
Velké změny se týkají i nástavby. Ta musí být alespoň 1600 mm vysoká, a tak odpadá možnost dalšího využití nízké nástavby, kterou si nechali tatrováci nově postavit ve velimské karosárně. Použití valníkové nástavby s plachtou dle Lopraisových slov nepřipadá v úvahu, větve by plachtu zničily. Takže výsledkem bude něco mezi, nástavba asi opět bude vyrobena z lehkých materiálů.
Loprais se konkurence neobává. Vždyť všichni se novým předpisům musejí přizpůsobit, a tak se zpomalení bude týkat i jich. Přestavba auta prý navíc není velkým problémem a tatrováci už údajně řešili mnohem komplikovanější případy.
Na novém voze, který bude opět z typové řady Tatra 815 (odpadá tak nasazení kapotovaného Jamalu) už se intenzivně pracuje a tým bere svou účast nastartu v Arrasu 28. prosince jako naprostou tutovku.
Jiří Vintr
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar
Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky
< Předchozí | Další > |
---|