Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 DAKAR 2011 - jak českým posádkám nebylo přáno

DAKAR 2011 - jak českým posádkám nebylo přáno

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image 33. ročník nejslavnější a nejtěžší rallye světa DAKAR 2011 byl v neděli 16. 1. 2011 v Buenos Aires zakončen slavnostním ceremoniálem. České posádky se zde daly spočítat pouze na prstech jedné ruky.

Jak to vypadalo na začátku, plném nadějí, odhodlání a neskutečné síle závodit? Na startu se 1. 1. 2011 objevilo 170 motocyklů, 30 čtyřkolek, 139 automobilů a 67 kamionů. Během 15 dní na účastníky rallye čekaly různé nástrahy v podobě bahnitých stezek, zákeřných úseků a zatáček, překonání převýšení zhruba 4 000 m nadmořské výšky v pohoří And a samozřejmě dunová pole v nejsušší poušti Atacama. Ovšem ne každý měl takové štěstí, aby všechny tyto nástrahy zdolal a vrátil se zpět do Buenos Aires.

Česká republika zde měla velkolepé zastoupení ve 13. posádkách, kterou tvořili
3 motorkáři (David Pabiška a Ivan Jakeš (SK) za KM Racing, Jan Veselý za Czech Dakar Team)
3 čtyřkolky ( Josef Macháček, Martin Plechatý a Lukasz Laskawiec (PL) za KM Racing)
3 automobily (Sládek/Janáček - H3 EVO I - OffroadSport, Mikula/Novák - Toyota a Honda/Tománek - Mitsubishi Pajero - Vinland Dakar Team) a
5 kamionů (Randýsek – MAN– OffroadSport, Loprais – Loprais Tatra Team, Vildman – LIAZ – KM Racing, Spáčil a Kolomý – TATRA – Czech Dakar Team).

Bohužel do cíle se dostaly pouze 4 posádky, a to v kategorii motocyklů David Pabiška (31. místo) a Jan Veselý (62. místo), v kategorii kamionů Vlastimil Vildman (14. místo) a v kategorii čtyřkolek polák Lukasz Laskawiec (3. místo) , který jel v barvách týmu KM Racing.

Ne nadarmo se DAKARu 2011 nazývá „hřbitovem“ pro české vozy. V průběhu již druhé etapy skončily hned dva vozy. Jedním byla Tatra Marka Spáčila, který ji díky zaseknutému plynovému pedálu doslova přehodil přes budku. Tatra sice byla pojízdná, ale její kabina byla značně zmačkaná. Druhým vozem bylo zbrusu nové H3 EVO I Zdeňka Sládka a Míly Janáčka, které vyletělo z prudké zatáčky, narazilo do kamenů a Míla Janáček musel být převezen do nemocnice. H3 EVO I bylo taky pojízdné a celou dobu závodu jel Sládek alespoň po asistenční trase, neboť Janáček odletěl po havárii zpět do ČR, kde si bude léčit tři pohmožděné obratle. Dalším vypadnutým vozidlem byla Tatra Martina Kolomého, kde došlo k vážným zraněním Jardy Lamače, který musel být ihned operován. Po 4. etapě z taktických důvodů odstoupil i MAN Roberta Randýska.

Pár etap se všem účastníkům vedlo skvěle, až do chvíle kdy Martin Plechatý odstartoval další sérii vypadnutí z rallye. Plechatý urval v 6. etapě kolo a tím pro něj skončila účast, i když se v této době pohyboval okolo 4. místa. Stejně na tom byl i 5-násobný vítěz Rallye DAKAR, Pepa Macháček, který vypadl v 11. etapě, také díky urvanému kolu. Macháčkovi patřila do té doby 3. příčka. Kvůli pádu a zlomené klíční kosti skončil v 10. etapě i Ivan Jakeš na motorce, kterému patřilo 10 místo.

V 9. etapě skončil i jediný rovnocenný soupeř kamionů týmu Kamaz-Master Aleš Loprais se svou Tatrou. Tatře přestalo fungovat turbodmychadlo, kvůli němuž ztratil motor výkon. Tato závada by šla opravit, jenže Loprais díky této závadě neprojel kontrolními body a pořadatelé jej vyřadili ze hry.

Takto dopadlo letošní tažení českých posádek. Doufejme, že další ročník Rallye DAKAR bude mnohem úspěšnější.

offroadsport