Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Josef Macháček

Josef Macháček

Hodnocení uživatelů: / 8
NejhoršíNejlepší 

Image V dalším článku od KM Racing Teamu, Josef Macháček komentuje své dnešní vystoupení, jeho penalizaci, své soupeře, ale i své vystoupeni na Dakaru v souvislosti s tím jaké měl představy před soutěží.

Volný den na Rallye Dakar v chilském městě Arica nestrávil úplně v pohodě. Josefa Macháčka mírně rozladila skutečnost, že ho organizátoři po páté etapě penalizovali za sporné projetí waypointů. Původní čtyřhodinový verdikt byl po protestu zmírněn na polovinu, ale právě během odpočinkové soboty vedla stáj KM Racing další kroky ke zrušení trestu. Zdlouhavá vyjednávání už ale ve prospěch pětinásobného dakarského šampiona ve čtyřkolkách nedopadla pozitivně. Třiapadesátiletý matador se tak v neděli vydal do druhé poloviny pouštního dobrudružství s cílem porvat se o třetí místo.

Jak hodnotíš své vystoupení v první polovině rallye?

S výkonem čtyřkolky jsem maximálně spokojený, prakticky nevím, co bych měl vylepšovat. Myslím, že jsem jel tak, jak jsem si to naplánoval. Tedy hlavně stylem, aby mě nepotkala žádná havárie a pokud možno ani technický problém. Bohužel mě ale zradila technika GPS od organizátorů a nastaly problémy s projetím kontrolních bodů.

Odpovídá tvé účinkování předstartovním představám?

Já tady vlastně končím kariéru na čtyřkolkách. Mým cílem bylo rozloučit se dojetým závodem a moc jsem nepřemýšlel o nějakém prvním nebo druhém místě. Naopak se tady potvrdilo, že první dva Argentinci jsou opravdu rychlí. Je už na čase, aby přišla nová jezdecká generace.

Co říkáš stylu jízdy a rychlosti Alejandra Patronelliho a Tomase Maffeie, jsou schopní nasazené tempo udržet až do cíle?

Já to vidím tak, že pokud mě porazí Patronelli, tak to bude v pořádku, protože vlastně jede na mé technice. Má k dispozici kopii quadu s motorem TDM se vstřikováním z mé dílny. Akorát se ukázalo, že na tom stroji může někdo jezdit ještě rychleji. Ani z dalších Argentinců nejsem překvapený. Už před startem jsem říkal, že jich je na startu dvacet a může se mezi nimi najít rychlík, o němž jsme ještě nikdy neslyšeli.

Od šesté etapy jedeš se zátěží penalizace, jak se závodník s takovým balvanem vyrovnává?

Závodník se s potrestáním klidně vyrovná, když je oprávněné. V mém případě to tak necítím. Je to spíš tak padesát na padesát. Nejsem přesvědčený, že netrefení kontrolních bodů je úplně moje vina.

Jak vůbec došlo v páté etapě k minutí waypointů?

Většinu jsem jich projel a pak jeden minul. To že nefungovalo zařízení GPS, není přece moje vina. Popravdě jsem ani pořádně nevěděl, co mám dělat. Proč bych se vrtal v něčem, na co nemám právo. Vždyť nás pořadatelé upozorňují, že zasahovat do navigačního zařízení není naše starost.

Narazil jsi někdy v minulosti na podobný problém s navigací?

Jediné, na co si v souvislosti s gépéeskou vzpomínám, je z loňské havárie. Po nehodě se mi ji povedlo uvést do chodu, ale jinak se mi za roky ježdění stalo něco takového jako ve čtvrtek poprvé. Ani jsem nikdy neminul waypoint. Na elektriku si všichni dáváme velký pozor, aby nám GPS bezvadně fungovala.

Jakou taktiku zvolíš do druhé půlky soutěže?

Nastala situace, že jsem nucený závodit o třetí místo. Pokusím se stáhnout ty dvě hodiny, je to pořád otevřené. Čeká nás minimálně stejná porce kilometrů a dakarské dřiny jako dosud.

Narazil jsi na něco, co by tě během prvního týdne soutěže překvapilo?

To by bylo na dlouhé povídání. Rallye Dakar se proměnila na motokros dlouhý tisíce kilometrů. Jede se vabank, buď to vyjde anebo ne. Už se nejedná o překonávání nepřekonatelného. Technika se za poslední roky tak zdokonalila, že už nikdo nepřemýšlí o tom, jestli jsme nebo nejsme schopní překážky překonat. My je prostě překonat musíme a pokud možno co nejrychleji. Z toho samozřejmě pramení množství havárií a zranění a já si nedokážu dost dobře představit, kam tohle všechno bude dál směřovat.

Jak se díváš na dosavadní vystoupení svých týmových kolegů z KM Racingu Martina Plechatého a Lukasze Laskawiece?

To co potkalo Martina považuju za velkou smůlu. Řídil se totiž scénáře jízdy na jistotu. Chtěl se dostat do cíle v Buenos Aires. Lukasz po začátku, kdy se jako úplný nováček a navíc velice mladý jezdec musel rozkoukávat, jede už neskutečně kvalitně. Je houževnatý, což se potvrdilo v poslední etapě před dnem volna. Na čtyřistapadesátikilometrové erzetě jsem mu ujel jen o čtvrthodiny. To je vynikající výkon. Nečekal jsem, že by mohl vydržet jízdu v takovém tempu.

min