Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Nizozemská apokalypsa ztížila boj proti Kamazům

Nizozemská apokalypsa ztížila boj proti Kamazům

Hodnocení uživatelů: / 7
NejhoršíNejlepší 

Image Vladimir Čagin s továrním Kamazem, pak dlouho nic, pak ostatní Kamazy - a pak zbytek značek, jako jsou Tatra, Ginaf, Iveco nebo MAN. Tak vypadá už léta neměnné rozložení sil v kategorii kamionů před startem slavné Rallye Dakar.

Závod to pak většinou potvrdí. Zvlášť v posledních třech letech, kdy se jezdí v extrémně těžkých a zrádných terénech Argentiny a Chile. Obrovské finanční prostředky a z toho plynoucí skvělé lidské a technické zázemí ruských Kamazů může konkurence jen závidět. Náhradní díly, dostatek relativně odpočatých mechaniků, nadupané závodní kamiony, bezpočet najetých testovacích kilometrů...

Přesto jsou na startu "šílenci", kteří mají ambice s Rusy soupeřit. Jedním z největších je pilot Tatry Aleš Loprais. Loni na to doplatil havárií a předčasným koncem už ve 2. etapě. Pro letošek se proto domluvil s dalšími pronásledovateli Kamazů na společné závodní strategii.

Ta však vzala zasvé ještě dříve, než závod pořádně začal. Série problémů vyřadila ze hry hned trojici kamionů z tradiční truckerské země - Nizozemska. Nejprve Wuf Van Ginkel, startující hned za Lopraisem, havaroval svůj Ginaf na dálnici na příjezdu k rychlostní zkoušce. Vůz byl natolik poškozen, že posádka musela odstoupit, aniž by vůbec závodila.

Krátce po startu to byl Hans Bekx, který převrátil svůj DAF na levý bok; spolujezdec musel být převezen do nemocnice. Na 72. kilometru udělal chybu Gerard de Rooy a po větším skoku si obnovil vážné zranění zad, které ho před časem vyřadilo ze závodní činnosti. I on skončil. Smrtící trojkombinace pro nizozemské fanoušky.

"Je nám nesmírně líto odstoupení našeho kamaráda Gerarda de Rooye, navíc ještě z takové příčiny. Před startem jsme se dohodli na společné strategii v boji o přední příčky proti přesile Kamazů - a nyní jsme v tom zbyli bez strategického partnera," uvedl Loprais na webu svého týmu. "Je to tedy pro nás složitější, ale nic nevzdáváme, budeme bojovat dál. Hlavně je třeba si uvědomit, že Dakar má 16 dní a každý z nich se něco může stát. Tyhle ztráty nás mrzí," dodal.

Tato slova by měl mít na srdci především sám třicetiletý Loprais. Synovec slavného Karla Lopraise, šestinásobného vítěze, totiž už dva roky po sobě neviděl cíl. Krotit jeho vášně by tak měl o více než třicet let starší starý navigátor Josef Kalina, trojnásobný vítěz po boku Lopraise staršího.

PETR VLČEK