Šílenství jménem Rallye Dakar se blíží
Rallye Dakar je největší akcí svého druhu na světě a tvrdí se o ní, že je i nejtěžší. Potřetí v řadě se pojede na území Argentiny a Chile, kam ji pořadatelé přesunuli z Afriky poprvé v roce 2009 kvůli teroristickým výhrůžkám a obavám o bezpečnost závodníků.
Organizátoři rozdělili závod 33. ročníku na třináct přetěžkých etap plus první den, kde časoměřiči nebudou zapínat stopky. Jezdci se zapotí hlavně během měřených speciálek, kterých bude okolo 5000 km.Na start se má na Nový rok v Buenos Aires postavit 146 automobilů, 183 motocyklů, 68 kamionů a 33 čtyřkolek, což je podle organizátorů o 18 procent účastníků více než loni. Nenaplnily se tak zvěsti skeptiků, že Dakar v Jižní Americe nemá perspektivu. Vítězové jednotlivých kategorií Rallye Dakar 2011 budou dekorování 16. ledna, opět v Buenos Aires. Trať povede ze sedmdesáti procent po zcela nových úsecích, přibude více kilometrů v pouštích.
Jako každý rok bude mít na startu své zástupce i Česká republika. Kromě truckerů jsou přihlášeni i motocyklisté. Jan Veselý figuruje ve startovní listině pod číslem 68 a pojede v barvách Czech Dakar Teamu. Zkušený devětatřicetiletý jezdec má za sebou četné zkušenosti z motokrosu, ale hlavně z endura, když několikrát absolvoval Šestidenní. Atmosféru Dakaru si vyzkoušel už letos v lednu.
„Letošní trasa slibuje množství nových úseků, což je samozřejmě dobře,“ shrnul své pocity majitel Czech Dakar Teamu Marek Spáčil. „Do Argentiny a Chile jedeme samozřejmě především závodit, ale chceme také něco zajímavého vidět. Už se nemůžeme dočkat, až se postavíme na start první etapy.“
Tým KM Racing vysílá do bojů Davida Pabišku (st. číslo 59) a Slováka Ivana Jakeše (st. číslo 43). Počítalo se i s Dušanem Randýskem, ale ten stále nemá v pořádku operované koleno. Všichni tři Češi pojedou na strojích Yamaha 450. Pabiška skončil na posledním Dakaru 26. pozici, Jakeš byl dokonce před svým nedobrovolným odstoupením devátý. To ovšem ještě startoval na stroji KTM 690.
„Bude to dost odlišné. Nová motorka je o padesát kilo lehčí a nemá takový výkon. Loňský stroj byl zase hodně syrový a dostat se do desítky bylo hodně o štěstí. To ale potřebují i jak se říká „velcí kluci“, kteří mají daleko lepší podmínky než my,“ uvádí Jakeš na internetových stránkách týmu KM Racing. „Já se budu každopádně maximálně snažit, abych stejně jako posledně do elitní desítky zase nakouknul.“ KM Racing navíc bude posílen o tři jezdce na quadech. Pětinásobného vítěze Dakaru v této kategorii Josefa Macháčka (st.číslo 251) doprovodí Martin Plechatý (262) a Polák Lukasz Laskawiec (269). Všichni budou mít k dispozici Yamahy z Macháčkovy vyhlášené dílny.
Kde hledat favority v soutěži motocyklů? Silná je KTM s Cyrilem Despresem a hlavně Marcem Comou, kteří v součtu vyhráli pět posledních dakarských maratónů. Zastavit jejich vítězné tažení budou určitě chtít u Aprilie (Lopez, Duclos), BMW (Frétigné, Verhoeven), Yamahy (Viladoms, Rodrigues) či Hondy (Bethys, Pisano). Poslední ročník vyhrál právě Francouz Despres na KTM s s velkým náskokem na Nora Ullevalsetera (rovněž KTM).
Etapy 33. ročníku:
1. ledna Buenos Aires – Victoria: přesun „pro zahřátí“, 377 km převážně o silnici2. ledna Victoria – Córdoba: stále ještě hlavně silnice, sem tam už ale i srázy a rozbité komunikace hor Sierra de Cordoba
Biky a quady: Auta a trucky:
Přesuny 566 km Přesuny 566 km
Speciálky 192 km Speciálky 222 km
3. ledna Córdoba - San Miguel de Tucumán: zcela nová etapa typickou jihoamerickou buší
Biky a quady: Auta a trucky:
Přesuny 440 km Přesuny 440 km
Speciálky 300 km Speciálky 324 km
4. ledna San Miguel de Tucumán - San Salvador de Jujuy: první část etapy zavede jezdce do nebezpečného pouštního kaňonu, druhá část do hustého lesa (trucky pojedu jinou trasu) Biky a quady: Auta: Trucky:
Přesuny 231 km Přesuny 231 km Přesuny 408 km
Speciálky 521 km Speciálky 500 km Speciálky 226 km
5. ledna San Salvador de Jujuy – Calama: 554 km přesunů a 207 km speciálek, tady prý teprve začne pořádný jihoamerický Dakar, trasa zavede jezdce do And, až do nadmořské výšky 4800 metrů
6. ledna Calama – Iquique: jen 36 km silnice, naopak 427 km rychlostních zkoušek v legendární poušti Atacama, jezdci se dostanou až k hranicím Peru a Bolívie
7. ledna Iquique – Arica: peklo v písečných dunách pouště Atacama pokračuje
Přesuny 265 km
Speciálky 456 km
8. ledna: Odpočinkový den
9. ledna Arica – Antofagasta: vyznačuje se nejdelší speciálkou a nakonec i divokým sešupem k Tichému oceánu
Biky a quady Auta a trucky
Přesuny 208 km Přesuny 208 km
Speciálky 631 km Specialky 611 km
10. ledna Antofagasta – Copiapo: nebezpečné staré silničky na území bývalých dolů a na konci dlouhé dobrodružství v písku. Přesuny 268 km, speciálky 508 km.
11. ledna Copiapo – Copiapo: okružní etapa s nekonečným pískem a dunovými pastmi
Spojovačky 35 km
Speciálky 235 km
13. ledna Chilecito - San Juan v podhůří And, později přibude písek. Přesuny 164 km, speciály 622 km.
14. ledna San Juan – Córdoba: kdo ještě chce zaútočit, musí tady, poslední den už to nepůjde. Účastníci se „pokochají“ černými dunami u San Rafael.
Biky, quady a auta Trucky
Spojovačky 123 km Spojovačky 349 km
Speciálky 555 km Speciálky 266 km
15. ledna Córdoba - Buenos Aires s poslední krátkou rychlostní zkouškou na speciálním okruhu Baredero, čeká se zábava a určitě se dostaví mraky fanoušků
Spojovačky 645 km
Speciálky 181 km
motorkari.cz,Petr Šour
< Předchozí | Další > |
---|