Konkurence na Dakaru 2011 slibuje tuhý boj
O výběru posádek už padly zvěsti po Silk Way Rally, jejíž příští ročník se mimochodem přesouvá ze zářijového termínu do mnohem vhodnějšího, červencového. Aleš Loprais už má na své Tatře, čekající v přístavišti v Le Havre, nalepeno startovní číslo 504, ale zástup jestřábů, kteří odstartují do první etapy v rámci první třicítky, slibuje báječnou podívanou.
Tradiční favorit, ruský tým Kamaz Master, staví na tovární úrovni do soutěže ne trojici, ale hned čtveřici vozů. S číslem 500 odstartuje samozřejmě Čagin, na nějž se patrně bude upínat týmová strategie. Je zajímavostí, že Čaginův stroj spolu s ostatními do Le Havre nedorazil a je možné, že jej tým do Argentiny přesouvá letecky. Za Čaginem budou o místa na pódiu bojovat Kabirov (502) a Nikolajev (512), oba již s vítězným štítem. Kabirov má na svém kontě dvě dakarská prvenství, Nikolajev, mimochodem opět s přepracovaným podvozkem, se zase blýskl při poslední Silk Way Rally. To však není z ruské líhně všechno. Kazašský autoklub vysílá do soutěže speciál Kamaz 4326 s motorem Cummins (ten, který vodil při Silk Way Karginov letos a Nikolajev vloni) v modravých barvách z cyklistiky známé Astany. Speciál bude pilotovat Artur Ardavičus (537). Aby toho nebyl dost, v soutěži se objeví další speciál řízený Sergejem Rešetnikovem jako rychlá asistence sedmera vozů týmu X-Raid BMW. V tradiční roli továrního sprintujícího domestika vyrazí na trať samozřejmě Ilgizar Mardějev (518).
Holandské barvy bude hájit především tým de Rooy, ale početný zástup krajanů napovídá, že účast ze země větrných mlýnů rozhodně nepředstavuje pouze on. Gerard de Rooy (501) vyrazí na trať hned po Čaginovi, týmový kolega Pep Vila Roca (506) o něco později, oba budou zezadu jištěni jako obvykle Hugem Duistersem (520) a týmové doprovody zajistí servis i Hansu Bekxovi (515) a Jo Aduovi (524), oba s kamiony DAF. Tým Veka Sport jde do Dakaru naplno.
Trojice rudých speciálů MAN má sice na Dakaru už něco odslouženo, ale ve své době pomáhala válcovat startovní pole díky technologickému náskoku. Rychlost Van Vlieta (503), protřelost a zkušenosti Franze Echtera (507) budou bezesporu cenným aktivem. Týmový majitel Peter Versluis (522) bude na Dakaru na zkušenou, i když ve Valkenswaardu dal jasně najevo, že si s velkým volantem rozumí.
Ginaf Rally Power spolu se servisním programem Ginaf Rally Service staví na start hned sedm kamionů! Tovární dvojici van Ginkela (505) a Lammerse (521) bude zezadu jistit tradiční servisman Edwin Van Ginkel ( 557) a z klienstkých posádek se nejvíce čeká od Martina van den Brinka (511), méně už od Jacka Brouwerse (553)či Jose Sminka (542). Překvapit může rychlý speciál Marcela Schoo (530) z týmu Dakar Team Holland.
Neznámou je trojice pohledných Dafů týmu xDakar. Nové speciály sice nalezly inspiraci ve vozech Hanse Bekxe, ale pod úhledným střihem konzervativních tvarů přinášejí rychlou a výkonnou techniku, navíc jejich piloti Frits Van Eerd (510) a Peter van den Bosch (523) rozhodně nejsou na Dakaru nováčky a budou mít v patách identickou rapid assistance Eimberta Timmermanse (536).
Ze zbylých posádek netřeba zapomínat na tradičního dakarského rutinéra Jordiho Juvantenyho (517) a jistě bude zajmavé sledovat, zda se šestikolkou MAN opět porazí všechny dvouosé sériové kolegy na vozech stejné značky. Dvojice červenostříbrných kamionů Hino otce a syna Sugavarových promluví do klasifikace vozů do 10 litrů a v dunách atacamské pouště mohou být oba Japonci k vidění i v popředí celkové klasifikace, více se však budou muset ohlížet na rychlý speciál Mercedes Axor Johanna Elfinka (516), který s lehkým strojem může pořádně prohnat i soupeře v první desítce. Z Holandska doplňme ještě DAFy Verheydena nebo Van Lankvelda a nebo Ginaf po de Rooyovi Itala Belliny.
Zajímavostí bude premiérový start dříve známé motocyklistky Andrey Mayer, později skvělé pilotky v osobních vozech, za volantem kamionu. Přítelkyně Stephana Peterhansela bude svého milého jistit jako řidička rychlé asistence týmu X-Raid. Popravdě řečeno však budou piloti BMW spoléhat víc na rychlého černomodrého anděla Rešetnikova.
Nelze zapomenout na silnou konkurenci z domácích luhů a hájů, vždyť v první desítce startovní listiny jsou hned dvě další Tatry, Andrého de Azeveda (508) a Marka Spáčila (509). Tatra je tak nejpočetněji zastoupenou značkou v nasazování elitní desítky. Další Tatra Martina Kolomého pojede s číslem 525 a MAN Roberta Randýska, který jede rychlý doprovod týmu Offroadsport.cz, vyjede s číslem 542. Jediný LIAZ, pilotovaný Vlastimilem Vildmanem, se na start postaví s číslem 519 a vyjede na trať mezi Mardějevem a Duistersem.
Jiří Vintr
< Předchozí | Další > |
---|