Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Trasa Dakaru 2011 odhalena – severní smyčka začíná

Trasa Dakaru 2011 odhalena – severní smyčka začíná

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Image Na tiskové konferenci v Paříži včera oznámila pořadatelská A.S.O. detaily trasy připravovaného 33 ročníku slavné rallye. Trasa se tentokráte stáčí opět více k severu a objevuje nová teritoria. Základem však zůstává poušť Atacama.

Hned v několika etapách se rozdělí trasa motocyklů a automobilů s kamiony, což bude nesporným příspěvkem k bezpečnosti závodu i plynulosti odbavení obrovského množství startujících. Kamiony tak na trase čeká 4457 km speciálních zkoušek, motocykly i auta asi o 500 km více.

Krize, nekrize, Dakar je opět na výsluní. Jestliže po posledním ročníku se hovořilo o tom, že současná podoba Dakaru se myšlenkově vyčerpala a spousta závodníků volala po návratu do Afriky, někdo dokonce mluvil o hromadném úprku ke konkurenčnímu Africa ECO Race, opak je pravdou. Pořadatelé trasu obzvláštnili opět něčím novým, a to severní smyčkou provinciemi Tucumán a Jujuy s velmi zajímavou krajinou. „Až 70% speciálek je zcela nově postavených,“ tvrdí sportovní ředitel soutěže Davide Castera. A k tomu můžeme dodat, že se pořadatelé pohybují prakticky na maximu kapacitních možností, vždyť startuje 183 motocyklů (o 18% více než v roce 2010)
33 quadů (o 32% více než v roce 2010)
146 automobilů (o 9% více než v roce 2010)
68 kamionů (o 31% více než v roce 2010).

Nasazení a kvalita ve všech kategoriích opět povážlivě vzrostly, stejně tak i ekonomické možnosti řady týmů, a tak množství doprovodných kamionů a automobilů způsobuje, že poprvé musí být z Le Havre soutěžní karavana odpravena dvěmi loděmi namísto jedné. A považte, jestliže mohla po loňském, organizačně i traťově povedeném ročníku, přesto v řadách truckerů panovat jistá nespokojenost a volání Afriky, ve startovní listině těžké vozby je jen jeden nováček, všichni ostatní tu už někdy byli.

Trasa nastartuje počátečním přesunem do Victorie, teprve pak to všechno začíná speciálkou do Cordoby, kde si všichni poprvé sáhnou na horské trasy Sierra de Cordoba. Následuje novinková etapa do San Miguel de Tucuman s členitým a rozbitým povrchem a do San Salvador de Jujuy, která je rozdělena na dvě poloviny. Ta první je ryze písečná a vede pouštním kaňonem. Tu druhou, vedoucí lesy, kamiony kvůli vyčnívajícím větvím nepojedou.

Teprve pak začíná skutečný jihoamerický Dakar. Dlouhým přejezdem dvou sedel ve výšce 4800 metrů se soutěžící dostanou na pomezí pouště Atacama. Speciálka páté etapy totiž začíná až za horami, byť ve výšce 3300 metrů. Úvodních 207 kilometrů dá z Atacamy ochutnat spíše tvrdší, kamenitou část. Následuje pak několik dnů plných písečných hor, zrádného „feš-feš“ písku a dun v mnoha podobách. Etapa do Iquique nabídne Atacamu všech forem včetně legendárního sjezdu z písečných hor až k pobřeží Pacifiku. Pamatujete na loňskou bláznivou jízdu Gordona s Čaginem, bok po boku v plné rychlosti, ze svahu s průměrným sklonem 32% před zraky užaslých diváků? Etapy před dnem volna bývají pekelně těžké a ta letošní do Ariky u hranic Chile a Peru slibuje být právě takovou.

Hned následující etapa do Antofagasty nabídne druhou nejdelší speciálku, se 611 kilometry a ta následující, do Copiapó, nebude o mnoho kratší. Rozloučení s Atacamou bude stylové, okružní etapou Copiapó-Copiapó, která bude tentokrát výrazně kratší, zato s mimořádně koncentrovanou směsicí dunových pastí a pořadatelé poukazují, že kdo si myslí, že má Atacamu téměř za sebou, může právě tady nalézt konec svého putování.

Následný přesun do Argentiny přes familierní Paso San Francisco nabídne bílé písky Fiambaly. Tak jako u Copiapó, pokud pořadatelé zařadí dvousetkilometrový pouštní speciál, zpravidla jde o jednu z netěžších a nejtechničtějších zkoušek. Ani poté nic nekončí, následuje nejdelší speciál do San Juanu, se 622 kilometry, opět rozdělený na dvě části. I následující etapy, která zavede soutěžící zpět do Cordoby, sice nabídne kratší, ale velmi technický speciál, začínající v klasických černých dunách u San Rafael.

Suma sumárum, šest přetěžkých speciálek v poušti Atacama a k tomu minimálně dvě až tři ryze pouštní speciálky na argentinské straně. Popravdě řečeno, ani optimistická situace v Mauretánii by pořadatelům nedovolila tak komplexní písečný a dunový program sestavit.

Dakar v Jižní Americe tedy potřetí, a přesto jinak.

Jiří Vintr