Končí kolotoč papírování
V přístavním Le Havre musí být všechna vozidla, ale i náležitosti kolem nich v naprostém pořádku. To je předpoklad k tomu, aby byla umístěna do dopravních prostor obří lodi a v bezpečí přečkala měsíční plavbu přes Atlantik.
Starost, aby všechno „sedělo“ padá v týmu KM Racing na bedra manažera Martina Pabišky. „K přepravě přes oceán je potřeba přihlásit každý soutěžní stroj, musí se vyplnit speciální lodní dokumenty týkající se i posádky, protože vozidla se odevzdávají i vydávají s techničákem. Pro pořadatele a přepravce je důležité znát váhu techniky, aby si mohl připravit logistiku a organizaci rozmístění nákladů na lodi,“ začíná své vyprávění.
„V přístavu předáme vozidla, klíčky od zapalování a veškerou technickou dokumentaci. Posádky dostanou zabezpečovací a navigační přístroje, které se musí před odplutím zapojit. Při naloďování je nutné pamatovat na spoustu detailů, ale všechno nakonec vždycky klapne. Za své působení u týmu jsem nezažil, aby někdo techniku na loď nedostal.“
Kompletní informace o posádkách a technice
Nalodění je ovšem jen špičkou ledovce. Administrativní činnost směrem k nadcházejícímu maratónskému klání začíná mnohem dříve. Martin Pabiška má na starosti přihlášení závodníků, mechaniků i novinářů, kteří patří k týmu. S tím je vzhledem k uzávěrce přihlášek potřeba začít s velikým předstihem. Tomu, kdo to nikdy nedělal, se může zdát, že vyplnění jednoho přihlašovacího formuláře může zabrat maximálně nemnoho desítek minut. Jenže opak je pravdou.Tato mravenčí práce zabere ohromnou spoustu času. „Při přihlášení týmu jako je KM Racing, v jehož sestavě je osmnáct jmen, musím mít od každého kompletní nacionále a ofocené dokumenty. Bokem si musím vést paralelní tabulky, které mají asi pětadvacet sloupců. Je potřeba si hlídat, jestli si někdo nezměnil pas, řidičák nebo kontaktní osoby. Pokud tohle kvantum informací sedí, ručně ho nabouchám do on-line přihlašovacího systému pořadatele,“ líčí Pabiška.
Tím ovšem lopotná administrativa zdaleka nekončí. Další nekonečnou story je zápis techniky. „Je to způsobeno tím, že v době, kdy se otevírají přihlášky, si pouze myslíme s čím pojedeme. To se týká hlavně motorek a čtyřkolek. Tyto stroje jsou prototypy a kluci k nim ještě nemají platnou dokumentaci. Na to se ale v rámci přihlášek nebere ohled. Vždycky musím v době od 15. května do 15. července, což čas je určený na zápis, něco vyplnit. Proto někdy používám data z předchozího ročníku, aby pořadatel věděl, kolik nám má naúčtovat. Pak je obvykle ještě do září prostor na upřesnění nebo změnu informací, protože je poměrně běžné, že lidé ubývají či přibývají nebo mění se technika,“ vysvětluje.
Neustále ve střehu
Při každé korektuře manažer zasahuje do systému, ale obvykle je nucen vstoupit do kontaktu s pořadatelskou Amaury Sport Organisation (A.S.O.), protože přihlášky jsou už uzavřené. „Stává se, že něco změním a pak jim za čtrnáct dní volám znovu, že to bude zase jinak… Zaplaťpánbůh, že s námi mají svatou trpělivost a akceptují naše změny. Je to náročný proces, který sežere strašné množství času. Musím být neustále ve střehu,“ pokračuje Pabiška.Ani tím ale pro něj není organizační martýrium u konce. Podklady je potřeba dodat i třem klíčovým firmám, které Rallye Dakar servisují z hlediska navigace. „Celé to kolečko se zase opakuje, jen se vyplňují jejich speciální papírové formuláře. Všechno musí být dopodrobna vykomunikované, aby jezdci dostali správnou navigační techniku. Pokud se v průběhu roku změní obsazení posádky nebo stroj, je rovněž bezpodmínečně nutné všechno znovu zase projednat a opravit. Svá specifika má i akreditace novinářů,“ upozorňuje manažer.
V pohotovosti od poloviny srpna
Mezi jeho povinnosti patří ještě další hora úkolů, bez nichž by KM Racing neodstartoval. Jedná se o celní záležitosti ke vstupu do obou pořadatelských zemí a přejezdy mezi nimi, nebo o poslání zdravotních listů každého člena stáje lékařskému týmu. „K tomu je nutné sehnat individuální informace týkající se například alergie na určité léky nebo specifického postupu při ošetření. Jako už ne tak náročné se pak jeví organizace leteckého přesunu posádky do jižní Ameriky, ubytování před a po soutěži. Práce okolo přihlášek je neskutečně zdlouhavá. Od půlky srpna do konce listopadu musím skoro denně něco řešit, vyplňovat, mailovat nebo telefonovat,“ vyjmenovává Pabiška, který všechno zvládá hlavně díky tomu, že má organizačního ducha a je obrněný ohromnou trpělivostí a klidem.KM Racing letos administrativně připravoval na Dakar počtvrté a za tu dobu si v bludišti různých protokolů našel systém. „Bez toho by to nešlo, ale každý rok se znovu učím. Největší úlevou vždycky je, když techniku v Le Havre odevzdáme a smím na chvíli na všechno zapomenout. To ale jen obrazně, neboť po příletu do Buenos Aires mě čekají dva hektické dny s vyzvednutím, přípravou a oživováním techniky včetně administrativních a technických přejímek,“ dodává.
Milan Novotný
< Předchozí | Další > |
---|