Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Přípravy vrcholí, odjezd do Le Havre je za dveřmi

Přípravy vrcholí, odjezd do Le Havre je za dveřmi

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Image Jak už se stalo zvykem, odjezd na Dakar se poslední tři roky posouvá o měsíc do dřívějšího termínu. Kroky všech soutěžících se směřují k přístavišti v Le Havre koncem listopadu. Loprais Tatra Team není samozřejmě výjimkou.

Speciál Tatra, který prošel repasí základních podvozkových skupin po návratu ze Silk Way Rally, je již po testech v Senici prakticky připraven ke startu. „Ještě nás čeká poslední sada drobných testů, které provedeme na polygonu Tatry v Kopřivnici. Některé komponenty se po výměně zkrátka potřebují ještě trošku usadit, jinak je vozidlo připraveno. Jsem rád, že základní sadu testů jsme stihli, pro celý vůz však tím nejpodstatnějším testem byla Silk Way Rally, kde jsme s ním byli opravdu spokojeni. A Dakar je navíc úplně jiná soutěž,“ řekl Aleš Loprais.

Tým musel na poslední chvíli investovat i do nového vybavení kabiny i posádek. Podstatnou změnou pro závodníky je nařízení používání systému HANS, tedy systému sloužícímu k ochraně krční páteře v případě nehody. Názory na jeho používání v maratónských soutěžích se však povážlivě různí, od těch schvalujících, které poukazují na zřejmý bezpečnostní efekt, až po zcela opačné. Zavedení systému HANS navíc pořadatelé oznámili posádkám relativně krátce před odjezdem a jedná se o opatření závazné pro všechny. V praxi to znamená nejen nákup celého zařízení a nutnost zvyknout si na jeho používání, ale i nákup nových přileb a úpravu závodních sedaček přímo u výrobce, firmy C.I.E.B., a také instalaci nových, osmibodových bezpečnostních pásů.

„Chápu opodstatnění takového systému ve formulovém sportu, kde působí na jezdce relativně stálé a předvídatelné síly a systém HANS mu může napomoci v případě nehody. Dá se to pochopit i u rallysportu, byť ani v něm nejsou názory na HANS jednotné. Ale ve velkém kamionu na Dakaru se mi tento systém jeví jako omezující prostředek. Při etapě potřebuji naopak volný pohyb hlavy kvůli prostorové orientaci, která je ve dvouapůlmetrové šířce kabiny a ve volném terénu zcela jiná než na okruhu v jednomístné formuli. Někdy se potřebuji i předklonit kvůli viditelnosti přes dunu, jindy potřebuji vidět vlevo dolů ke kolu, to všechno jsou pohyby hlavy, které má pilot zafixované a v nichž mu HANS bude bránit. Navíc jsme si za léta zvykli, při obrovském množství rázů, umět krční páteří tyto rázy částečně vykrývat, zatímco nyní se hlava bude muset poprat i se silovou protireakcí při zachycení řemínky HANS. Nemám z toho radost, ale půjde o závazné opatření pro všechny,“ dodává Aleš.

Součástí doplněné výbavy je i nařízení o nutném používání nehořlavho spodního prádla s oficiální homologací FIA, to vše pod nehořlavou neprodyšnou kombinézou v padesátstupňovém vedru kabiny. Jde navíc o dlouhé prádlo, s dlouhými rukávy i nohavicemi, do závodních bot musí být použity i speciální závodní ponožky. „S novým prádlem se myslím v Jižní Americe pořádně zapotíme, přece jen strávíme ve vozech celý den dva týdny v kuse pod pálícím sluncem. Ale ze zkušenosti mohu říci, že pokud se posádka soustředí na etapu a na závodění, převede myšlenky od krůpějů potu někam úplně jinam a koncentruje se na vlastní výkon,“ říká Aleš.

Všechna týmová vozidla vyrážejí do Le Havre v neděli 21. listopadu. „Vyjíždíme s jednodenním předstihem, abychom vše zvládali bez stresu a měli rezervu,“ dodává Aleš. Dodejme, že posádka Aleš Loprais, Milan Holáň a Josef Kalina poveze na žluté Tatře startovní číslo 504. V závodě ji bude jistit doprovodná Tatra 815 4x4, známá pod přezdívkou Filharmonie, s posádkou mechaniků Leošem Lopraisem, Radimem Pustějovským a Jaromírem Halfarem. Tým doplní ještě press car Nissan Navara, vedený Milanem Lopraisem.

Detaily trasy stejně jako startovní listiny pořadatelé odhalí na tiskové konferenci 23. listopadu. Již nyní je jasné, že kategorie kamionů bude obsazena možná nejnabitěji v historii, o čemž svědčí i vysoká startovní čísla udělená mnohým posádkám, které v loňském ročníku stály na startu podstatně výše. Nová variace trasy jihoamerického Dakaru tentokrát počítá s tzv. severní cestou, když bod obratu nastane na hranicích Chile a Peru v Arice. Dle sdělení pořadatelského týmu, který už má rekognoskace dávno za sebou, je 70% celé trasy úplně nových.

Jiří Vintr