Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Yamaha Macháčkovy konstrukce

Yamaha Macháčkovy konstrukce

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Macháček připravuje překvapení s názvem své dakarské čtyřkolky. Největší zbraní týmu KM Racing na 33. ročníku Rallye Dakar bude trojčlenná čtyřkolkářská sekce, které z hlediska jezdeckého i technického tradičně šéfuje pětinásobný dakarský šampion Josef Macháček.

Z jeho konstruktérské dílny vycházejí nejlepší čtyřkolky pro vytrvalostní soutěže.

Na stavbu speciálů používá šasi ze čtyřkolky Yamaha Raptor 700. To upravuje pro potřeby pouštních maratonů a osazuje ho dvouválcovým motorem z cestovní dvoukolové Yamahy TDM 900. „V praxi to vypadá tak, že koupím čtyřkolku a motocykl, rozeberu je a složím z nich závodní stroj. Snažím se při tom vycházet z koncepce obou modelů. Cílem je pokaždé postavit co nejlehčí stroj a zároveň se při konstrukci držet základní linie, aby bylo možné čtyřkolky nazývat Yamaha Raptor 900,“ vysvětluje Macháček svou konstruktérskou filozofii.

Letos takové motocykly vyrobil čtyři. „Přestavba mi už připadá jako skládačka. Za dva a půl měsíce, jsem schopný stroj na Dakar připravit,“upozorňuje čtyřkolkářská legenda. Tradičně také chystá mediální překvapení s názvem své motorky. „To odtajním až při týmové prezentaci. Zatím mohu jen prozradit, že se jméno bude skládat ze dvou slov. Za prvním se bude skrývat má maličkost a za druhým motorka. Chci tím dokázat, že Dakar pro mě znamená i určitou nadsázku. Víc už ale po mě vědět nechtějte,“ usmívá se tajemně.

Novinkou je vstřikování paliva

Od Macháčkova vítězství na Dakaru 2009 nastala největší změna v tom, že se od karburátoru přešlo na vstřikování paliva, které bude mít v příštím ročníku premiéru. „S tím je ovšem spojená i mírná nejistota. Za určitých okolností by mohly nastat problémy s elektronikou. S touto technikou ale máme najeto pět a půl tisíce kilometrů v afrických podmínkách, a to je podle mě dostačující porce na otestování,“ tvrdí.

„Kdyby se přesto se vstřikováním něco stalo, tak to bude spíš smůla technického rázu nebo mohou přijít problémy s vysokými teplotami, což se nedá ovlivnit,“ pokračuje. „Zátěž v horku ale úspěšně testoval polský jezdec Rafal Sonik, který s naší technikou v říjnu startoval na Rallye Faraonů v Egyptě. Kromě toho jsme vstřikování ještě před tím vyzkoušeli na týmovém soustředění v Tunisku a na několika závodech,“ argumentuje Macháček. Z jezdců KM Racingu použije vstřikování ještě mladý Polák Lukasz Laskawiec, Martin Plechatý se rozhodl jet s karburátorem. „Z dalších komponentů se mění jen drobnosti a designové záležitosti. Není důvod něco předělávat, protože se technika osvědčila.“

Touha po šestém vavřínu

I když z Macháčka čiší konstruktérské nadšení, ještě nemá navrch nad jeho závodnickým srdíčkem. Stále má veliké ambice, i když o nich hovoří opatrně. „Po letošním odstoupení bych určitě chtěl dojet a obsadit nějaké přední umístění. Jenže Dakar je hrozně těžký a dlouhý závod. Rád si počkám, jakým způsobem se bude vyvíjet. Přiznám, že určitá touha po šestém vítězství ve mně hlodá. Na druhou stranu si říkám, že v mých letech je čím dál tím těžší konkurovat mladším jezdcům. A já navíc nejezdím a netrénuji s cílem, abych porazil toho Macháčka,“ pokyvuje hlavou třiapadesátiletý matador.

min