Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Na Dakaru není čas na "ponorku"

Na Dakaru není čas na "ponorku"

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Rozhovor s českou posádkou Mirek Zapletal a Tomáš Ouředníček. V kategorii T1, kde startuje team offroadSPORT.cz, je přihlášeno téměř 200 aut, z toho 4 silné tovární týmy – Mitsubishi, Volkswagen, BMW a Hummer. Mirek s Tomášem budou startovat s číslem 340.

Letošní rok jede na Dakar několik českých posádek. Bývá zvykem, že posádky ze stejných zemí bývají v depu pohromadě?

Nebývá to pravidlem. Start bývá velmi slavnostní v centru města, kde je také zahajovací ceremoniál. Jednotlivé etapy vedou mimo města. Účel je absolvovat speciálku v co nejkratším čase a dorazit do servisu (místa na trase určená pořadatelem). Samotné rozmístění v servisní zóně si řeší logisticky jednotlivé týmy. Pořadatel pouze určí, kde bude servisní místo a ostatní si zařídí tým. Bývá to zpravidla u letišť. Sprchy a toalety zajištuje pořadatel přímo v servisní zoně. Stejně tak snídaně, večeře a svačiny na cestu. Pokud se sejdou dva týmy vedle sebe, je to spíš náhoda. Tento závod je natolik odlišný svojí náročností, že se každý zvládá soustředit pouze na svůj tým a jeho provoz.

Pomáhají si posádky (nejen české) mezi sebou? Vy sám máte nějakou takovou zkušenost?

Obecně samozřejmě není důvod si nepomoct. Je třeba mít dostatečné vybavení a náhradní techniku sebou a nespoléhat se, že pokud se něco stane, přispěchá někdo na pomoc. U dálkových závodů je nejhorším faktorem a nebezpečím únava. Je třeba si uvědomit, že za den ujedete ve velmi náročných podmínkách mnoho kilometrů. „Volný čas“ v servisu následně využijete přípravou na další trasu, opravy, zpravodajství, trocha spánku... a další den znovu. Je pak na každé posádce, jak to vše zvládne.

Image

Kolik lidí a vozů čítá výprava Vašeho týmu?

Závodní offroad Mitsubishi L200 Strakar s posádkou: pilot Mirek Zapletal a navigátor Tomáš Ouředníček.
Závodní speciál MAN TGA 18.480 4x4 s posádkou: pilot Robert „Rupi“ Randýsek, navigátor Vláďa Nemajer a mechanik Roman Šiška.
Nezbytné servisní zázemí bude zabezpečovat speciální kamion VOLVO FM 13.480 6x6 s posádkou Petr Zábranský a Antonín Černý.
Dále bude náš tým doprovázet novinářský vůz s Jardou Jindrou, který již napsal dvě knížky o Dakaru. Letos se chystá sbírat podklady pro dokument o této soutěži a doprovázet ho bude Michal Malátný, od něhož uslyšíte pravidelné reportáže na Evropě 2.

Dakar 2009 startuje 3. ledna, ale transport techniky začal už 25.11.2008, není to zbytečně předčasné?

Večer 25.11.2008 jsme vyrazili směr francouzský přístav Le Havre, kde pro nás 27.11. úspěšně proběhly technické přejímky a všechny vozy se vydaly na plavbu do Argentiny. Teď následuje skoro měsíc pauza a možnost připravit se na DAKAR 2009 psychicky i fyzicky. Odlet na samotný závod bude 29.12.2008 z Vídně do Buenos Aires. Tam oslavíme Silvestr a přivítáme Nový Rok. Žádné velké odchylky oproti oslavám doma se konat nebudou, ono docela stačí, že se předpokládá teplota až 45 stupňů. Přesto bude aklimatizace lepší než když byl start předchozích ročníků v Evropě. Do té doby bude probíhat poslední příprava a velké těšení se na závod.

To ale znamená, že budete mít techniku celý měsíc na cestách. Jak probíhá takový transport? Doprovází ho někdo z Vašeho teamu?

Bohužel to není technicky možné, takže nikdo transport nedoprovází. Samozřejmě se o svá auta bojíme, nejde totiž jen o samotnou plavbu po moři, ale hlavně při nakládce a vykládce se něco může stát, nebo se něco může ztratit. My jsme udělali vše pro hladký a bezpečný průběh cesty. Pro naše závodní Mitsubishi jsme pořídili speciální kontejner, do kterého byla umístěna chemikálie pohlcující vlhkost. Nejde totiž jen o slanou vodu, ale také o vysokou vlhkost a ta může být obrovský problém jak pro motory, tak pro elektroniku. Na DAKAR 2009 se lodí převáží celkem 820 strojů (710 závodních speciálů, okolo 60-ti organizačních vozů a 50 vozů pro novináře).

Když jedou závodní vozy ostrý závod, kudy jedou vozy doprovodné? Po jiné vytýčené trase? Nebo také jedou cestou necestou?

Mají naplánovanou trasu, která je zcela odlišná od "RZ". Je méně náročná a vede co nejblíže k servisnímu místu. I přesto, že tato asistenční trasa není jako "speciálka", musí být všechny vozy uzpůsobeny terénu. Pořadatel nepřipouští jiná auta, než terénní.

OffroadSport.cz