Novodobý Dakar 2009 je blízkou skutečností
O to větší je očekávání všech i mediální zájem o celou akci. Česká účast na tomto marathonu bude velmi početná a důstojná a snad o našich posádkách bude i patřičně slyšet a aspoň některé se blýsknou slušným výsledkem.
Trasa měří úctohodných 9 574 km a připraveno je 14 etap a na nich celkem 5 652 km rychlostních zkoušek. Pro účastníky budou připraveny bivaky na pobřeží Atlantiku a Pacifiku, ale i třeba "divoké" bivaky uprostřed pampy. Nic z dakarských tradic prý nebude porušeno. Na start se pak postaví celkem 230 motocyklů, 184 posádek automobilů a 82 posádek závodních kamionů.
Soutěž bude mít poměrně slušně obsazenou třídu kamionů, která je z českého hlediska tradičně velmi zajímavá a sledovaná. Letošní česká účast je pak přímo rekordní a už jen jejich bitvy vzájemně mezi sebou budou jistě ohromné. Většina českých kamiónů pak disponuje úžasným výkonem kolem „800 koní.“ a na silnici třeba ten Spáčilův umí jezdit dvěstědesítkou - a ty další nejspíš taky.
Nástupce Karla Lopraise, který nesmazatelně patří do historie Dakaru, Aleš Loprais - dotáhl svůj speciál Tatra na dosavadní vývojový vrchol. Vůz je vypiplán a výkonově i charakterem podvozku je o třídu výš, než byl při Středoevropské rallye. Zajímavostí je účast Vojtěcha Štajfa, známého soutěžního jezdce, který si vyzkouší roli Lopraisova navigátora, jako ve svých začátcích.
Tomáš Tomeček zůstává věrný klasické vzduchem chlazené technice kopřivnických agregátů, přičemž za českou můžeme považovat i další Tatru tomečkova týmu, za jejímž volantem usedne tradičně Brazilec André Azevedo a česká bude i část posádky v podobě osvědčeného Míry Martince. Do třetice Moravák Marek Spáčil, který velmi překvapil a potěšil čtvrtým místem na Středoevropské rallye, si založil vlastní sestavu MS Rally Truck a rozhodl se přestavět dosavadní speciál Tedom na bázi Liazu do dalšího stadia. Motor Deutz 2015 dostal víc koní, vůz byl zepředu zkrácen, kabina se posunula výrazně nahoru, aby měl agregát více vzduchu kolem sebe na chlazení.
Martin Macík, pod jehož křídly Spáčil jezdil a sbíral zkušenosti dříve, než se osamostatnil, připravil také nový speciál Liaz s vylepšeným motorem Deutz. S obrovským výkonem, relativně lehkým vozidlem a velezkušeným navigátorem Josefem Kalinou vedle sebe může jistě oprávněně mířit vysoko, i když značka Liaz již dávno neexistuje a mnozí možná již zapomněli na její dávné dakarské úspěchy.... S další rychlou Liazkou stejného týmu pak pojede rovněž zkušený Ladislav Fajtl.
Sedmým naším kamionem v soutěži je MAN týmu Offroadsport s Robertem Randýskem za volantem. Mimochodem, i české týmy v dnešní složité době mohutně zainvestovaly do kvalitních doprovodů a mají nové asistenční kamiony, což platí o čtyřkolce Tatra Loprais týmu i šestikolkách stejné značky Tomečka a Spáčila.
U kategorie osobních vozidel není pochyb, že v ní se vše podstatné bude udávat v souboji velezkušených a silných sestav týmů Volkswagen, Repsol Mitsubishi a X-Raid BMW. České zastoupení v nejprestižnější kategorii automobilů představuje Miroslav Zapletal s Mitsubishi L200, jehož ambice míří pravděpodobně na hranici první desítky. Jeho navigátorem pak bude Tomáš Ouředníček, který mimochodem bydlí ve Velkém Meziříčí, přes pole na dohled Ivoše Kaštana.
Možná překvapivě a to se sériovou Toyotou, jede i novopečený poslanec Jiří Janeček s Viktorem Chytkou, jejichž cílem bude asi především šťastně dojet až na cílovou rampu. Má jim vydatně pomáhat i asistenční kamion MAN, který by měl poskytnout zázemí i motocyklistovi Ivo Kaštanovi.
Tím se dostáváme k motorkám. V případě Kaštana ovšem přesněji k minimotorce, jaká Dakar ještě nikdy neviděla a navíc je i jediná v nabitém startovním poli. Pojede totiž na pitbiku a Ivoš po zcela bezproblémovém zvládnutí přejímek, kde motocykl vzbudil velký ohlas zejména u ženské části organizátorů, mimochodem s úsměvem podotknul , že je to podle něj největší důkaz toho, že na velikosti nezáleží.....
Martin Macek je znovu přihlášen jako pilot továrního týmu Yamaha a dakarskou premiéru si odbude jinak zkušený Jan Franěk. Tým KM Racing nasazuje Davida Pabišku, Dušana Randýska a Slováka Ivana Jakeše, všechny na špičkových KTM .
Hned třicítka quadů na startu pak dokládá také vzrůstající zájem o tuto kategorii. Kromě čtyřnásobného vítěze quadů Josefa Macháčka do ní zavítal i Oldřich Bražina. Oba se pak spojili s jinými českými týmy, což jim zajistí slušné zázemí.
Přejímky z českého hlediska proběhly v pohodě. I poslední dny před odjezdem byly u většiny týmů hektické, ale všichni jsou připraveni na velký závod i velké dobrodružství. Mezitím již přes moře dorazila i závodní technika a již velmi brzy vše začne naostro!
Česká jezdecká sestava - Dakar 2009
Motocykly a quady
19. MACEK MARTIN - YAMAHA - YAMAHA EUROPE TEAM42. PABIŠKA DAVID - KTM - KM RACING TEAM
50. RANDÝSEK DUŠAN - KTM - KM RACING TEAM
165. JAKEŠ IVAN - KTM - KM RACING
193. FROŇEK JAN - KTM - RAINBOW ORION RACING TEAM
195. KAŠTAN IVO - HONDA - MARRON RACING
250. MACHÁČEK JOSEF - YAMAHA - KM RACING
272. BRAŽINA OLDŘICH - YAMAHA - BODRO TEAM
Automobily:
340. ZAPLETAL MIROSLAV / OUŘEDNÍČEK TOMÁŠ - MITSUBISHI - OFFROADSPORT CZ481. JANEČEK JIŘÍ / CHYTKA VIKTOR - TOYOTA - OFFROAD CENTRUM
Kamiony:
502. LOPRAIS ALEŠ / ŠTAJF VOJTĚCH / HOLÁŇ MILAN - TATRA - LOPRAIS TATRA TEAM504. DE AZEVEDO / JUSTO MAYKEL / MARTINEC JAROMÍR - TATRA - PETROBRAS-LUBRAX
512. TOMEČEK TOMÁŠ / MORÁVEK VOJTĚCH / SMOLKA RADOMÍR - TATRA - LIVESCORE
516. MACÍK MARTIN / KALINA JOSEF / VALTR JAROSLAV - LIAZ - KM TRUCK RACING TEAM
520. SPÁČIL MAREK / KUBEŠA ZDENĚK / JAROSLAV LAMAČ - LIAZ - MS-RALLY TRUCK
569. RANDÝSEK ROBERT / ZÁBRANSKÝ PETR / NEMAJER VLADIMÍR - MAN - OFFROADSPORT CZ
572. FASKO PAVEL / VAN DER VELDER / SIMON ELING SILVIA - MAN - RALLY RAID UK
574. FAJTL LADISLAV / BERVIC JAN / KUBÍČEK PAVEL - LIAZ - KM TRUCK RACING TEAM
Reportéři:
913. KAREL LOPRAIS / MILAN LOPRAIS / JIŘÍ VINTR / LÁĎA LÁLA - NISSAN935. JIŘÍ ŽÁK / STANDA BERKOVEC / ZDENĚK NĚMEC / ZUZKA PRŠALOVÁ - NISSAN
907. LIBOR LATIŇÁK / MAREK CHYTKA / GÁBI KORBELOVÁ / MILOŠ MLEJNEK - TOYOTA
e-auto.cz
< Předchozí | Další > |
---|