Kaštan absolvuje Dakar na pitbiku
Zároveň si připomenout, jaké to bylo startovat na legendární akci v jejích začátcích, kdy pole účastníků tvořily mnohdy netradiční stroje nezapadající do dnešních přesně vymezených kategorií.
Na klasickém stroji ani startovat nemůže, v roce 2007 se totiž zařekl, že Dakar v klasické podobě pro něj skončil. I proto se před rokem vůbec nechystal na jubilejní 30 . ročník rallye, který byl poté z bezpečnostních důvodů zrušen. Když ale následně pořadatelé oznámili, že soutěž přesunou do Jižní Ameriky, začal o svém startu znovu vážně uvažovat.
"Jen jsme potřebovali vymyslet, s čím bych mohl jet. Na klasické motorce to nešlo, protože držím slovo. Auto mě neláká a na čtyřkolce jsem do toho taky jít nechtěl. To je to nejtěžší, co je možné. Tak jsme se rozhodli pro pitbike, kterým se věnuju i obchodně," uvedl Kaštan na dnešní tiskové konferenci v Praze.Svůj plán začal okamžitě realizovat. V rámci přípravy absolvoval řadu závodů, představil se i na Centrální evropské rallye a nakonec nebude chybět ani 3. ledna na startu v Argentině. Nezvyklý, malý motocykl mu prý pomohl i k samotné účasti v rallye. "Pořadatelé přijali přednostně jezdce, kteří byli přihlášeni na minulý ročník. Pak zůstalo asi třicet volných míst a myslím si, že kdybych nejel s tím, s čím jedu, tak by mě možná ani nevzali," řekl Kaštan.
Nahrála mu i změna pravidel. Před lety by s podobně malým motocyklem na podobné rallye vůbec startovat nemohl, protože by nesplnil váhové ani obsahové limity. Jeho stroj váží bez paliva jen 70 kg a má obsah 146 ccm, což je suverénně nejméně ve startovním poli. "Dokonce jsme koukali, že letos tam není ani žádná dvěstěpadesátka, kterých v minulosti vždy několik jezdilo," všiml si závodník z Velkého Meziříčí.
Kaštan je připraven i na to, že bude patřit k největším raritám rallye. "Já si to ale můžu dovolit. Zažil jsem tam všechno. Jel jsem to s batohem na zádech i za tovární tým. Výše už to nešlo. Stál jsem na stupních vítězů, šestkrát jsem dojel. Svůj vrchol jsem si zažil, finanční i technický a na sportovní už jsem starý. Realisticky už můžu být jen pomalejší, takže si mohu dovolit udělat v dobrém smyslu srandu sám ze sebe," uvedl Kaštan.
Český motocyklista je připraven na oba možné konce rallye - úspěch i neúspěch. "Když dojedu, tak to bude obrovský fór a v uvozovkách budu slavný. Může to dopadnout špatně, ale když to nezkusím, tak to nepoznám. Navíc i antireklama je reklama," usmál se Kaštan, jenž se nebojí, že by jeho pitbike nebyl konkurenceschopný.
Při jedné z rallye seriálu Baja dokázal vyhrát třídu do 250 ccm a v absolutním pořadí skončil čtvrtý. I proto neočekává, že by jezdil na chvostu startovního pole. "Myslím si, že to nebude žádná tragédie. Na Dakaru my střední saláti, jak nás rád nazývám, jezdíme tak 90 až 100 km/h po pistách, což lze i s touhle motorkou. Spíše ale pojedu tak 80, což není takový rozdíl," vysvětloval.
Na přejezdech by mu měly nahrávat tamní předpisy, podle kterých smějí motocyklisté jezdit maximální rychlostí 110 km/h. "A mně to šupajdí sto. Obecně bych měl být tak o dvacet procent pomalejší než na velké motorce. A běžně jsem dojížděl třicet minut až hodinu za vítězem, takže by to nemělo být tak hrozné," řekl Kaštan.
Menší obavy má jen z dlouhých přejezdů po zpevněných cestách mezi měřenými úseky. "Tenhle motůrek nemá rád dlouhou monotónní jízdu a my tam máme spojovačku, která má 600 kilometrů. Musím si dávat pozor, abych ho neuhnal," podotkl Kaštan, jenž bude členem Offroad Centrum teamu, který do rallye nasazuje i Toyotu LandCruiser řízenou pražským radním a poslancem Jiřím Janečkem.
Autor: ČTK www.ctk.cz
< Předchozí | Další > |
---|