Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Tisková zpráva Letka Racing Teamu

Tisková zpráva Letka Racing Teamu

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Rallye Dakar je legendou, která poutá pozornost mnoha motoristických fanoušků. Bohužel však nejen jich… Letošní jubilejní třicátý ročník díky „pozornosti“ náboženských fanatiků znamenal pro všechny promarněný rok příprav a pomyslné čelem vzad prakticky ze startovní čáry.

Nicméně pořadatelská organizace ASO dokázala připravit alternativu a legendární závod našel svůj domov na jihoamerickém kontinentu. Účast českých zástupců ve všech kategoriích již k tomuto závodu neodmyslitelně patří a Tatra se svými šesti vítězstvími je doposud jednou z nejúspěšnějších značek v historii rallye. Ani v nadcházejícím ročníku nebudou její zástupci na startu chybět. Z celkem tří tater budou dvě startovat pod hlavičkou česko-brazilského Letka racing teamu. Za jejich volanty usednou Tomáš Tomeček a Brazilec André Azevedo.

Jak to začalo

Cesty obou pilotů se sešly před devíti lety, kdy Tomáš hledal cestu, jak si splnit svůj sen a posadit se za volant závodní tatry a André po devíti dakarech absolvovaných na motocyklu a jednom v autě chtěl usednout do kamionu. Tomáš měl v té době na kontě vítězství v roli navigátora Karla Lopraise, ale bylo mu jasné, že ve zhoršující se situaci továrního týmu nemá šanci se na post pilota dostat. André chtěl jezdit s tím nejlepším truckem a kategorii kamionů v té době bezkonkurenčně kralovala značka Tatra.

Tak začala spolupráce, která měla v prvních šesti letech kompromisní podobu dohody obou závodníků: André sponzorsky zajistí start soutěžní tatry a bude papírově figurovat jako pilot. Tomáš sice za volant tatry skutečně usedne, ale ve výsledkových listinách bude uveden pouze jako navigátor. To byla daň za splněný sen. V prvním ročníku, kdy posádka vyrazila do závodu bez doprovodu asistenčního vozu spolu s brazilskou novinářkou na palubě, z toho bylo skvělé třetí místo...

V následujícím roce tým opět vyrazil do boje bez doprovodu asistenčního vozu, ale už se zkušeným mechanikem Petrem Vodákem na palubě. Posádka si vedla skvěle a do cíle v egyptské Káhiře dojela na čtvrtém místě s pravděpodobně historicky nejmenší ztrátou pěti vteřin na třetího Kabirova. Následující rok znamenal pro tým velký skok, když byl postaven doprovodný asistenční vůz, za jehož volant usedl právě Petr Vodák. V posádce soutěžní tatry jej pro následující čtyři ročníky nahradil Jaromír Martinec.

Tato etapa vývoje týmu představovala nejen překonávání technických problémů s předními kloubovými hřídelemi, ale také dosud nejlepší umístění – stříbrnou pozici v roce 2003, jehož cílem se stal egyptský Sharm-el-Sheik.

Dva ostré vozy

Rok 2005 představoval další přelom v týmové historii. Tomášovi se podařilo zajistit stavbu a start druhého vozu a tak mohli za volant usednout oba piloti se svými posádkami. K Tomášovi usedl na místo navigátora Vojtěch Morávek a Australan Michael Tanaka. Navigátorem Andrého se stal jeho bratranec Luizao Azevedo, na postu mechanika zůstal Míra Martinec. Bohužel v tomto roce ani jeden z vozů pro neodstranitelnou technickou poruchu závod nedokončil. To byl impuls pro zásadní změny v podobě přestavby soutěžních vozů. Pro rok 2006 jsme se rozhodli nejprve přepracovat pouze vůz Andrého Azeveda a připravit pro něj novou homologaci. Zásadní změnu představovalo posunutí motoru směrem dozadu. Předpisy totiž u soutěžních kamionů předepisovaly polohu motoru tak, aby rovina setrvačníku ležela maximálně 1000 mm za osou přední nápravy. Vnějším znakem této změny bylo posunutí kabiny a celkové zkrácení vozu.

Rok 2006 tedy znamenal ověření této nové konstrukce vozu a posádka Andrého Azeveda jej dovedla do Dakaru na čtvrtém místě. Tomáš Tomeček si v ročníku 2006 vybral pořádnou dávku smůly. Se svou posádkou, kde Michaela Tanaku nahradil zkušený Vlastimil Buchtyár, havaroval v druhé evropské etapě a ačkoliv posádka i vozidlo byli schopné v závodu pokračovat, nestihli trajekt do Afriky. Ani v ročníku 2007 se posádce Tomáše Tomečka nevyhnula smůla v podobě ohnuté polonápravy hned v první evropské etapě. Ovšem celý tým zabojoval a už na území Afriky se s touto závadou dokázal vypořádat a Tomáš se nejen v závodě udržel, ale dojel na velmi dobrém jedenáctém místě, což je vzhledem k pětihodinové penalizaci, kterou si již od první etapy vezl, skvělý výsledek. Posádka Andrého Azeveda skončila v roce 2007 na pátém místě.

Rok 2008 znamenal novinku v technických předpisech, kdy ke klasické kategorii sériových vozů Production přibyla kategorie Kit Variant (Superproduction). U kategorie Production jde o homologované čistě sériové vozy s minimem úprav pro soutěžní účely splňující podmínky sériové výroby. V kategorii Kit Variant mohou být vozy za splnění daných obecných podmínek postaveny – zjednodušeně řečeno – z libovolných komponent, ovšem splňujících podmínku sériovosti. Celý takto postavený vůz pak musí být homologovaný.

Technické novinky pro rok 2009

Nový ročník závodu nepřináší zásadní změny v technických pravidlech oproti roku 2008. Po předchozích úpravách se proto na start nového ročníku opět postaví oba týmové vozy v provedení Kit Variant. Tato změna znamená především další zlepšení rozložení hmotností na přední a zadní nápravu, lepší vyvážení celého kamionu a tedy zlepšení jízdních vlastností.

Průběh příprav

Oba vozy absolvovaly v průběhu roku po jedné rallye – Tomáš Tomeček vybojoval první místo na rallye Orpi Tunisia a André po střetu se stromem dojel na 15. pozici v Central European rallye. Na základě zkušeností z obou rallye bylo na obou vozech provedeno několik úprav zejména v nastavení podvozku. Nicméně základ – tatrovácký podvozek, vzduchem chlazené motory a převodovky Tatra zůstávají.

Zatímco na straně soutěžních vozidel ke změnám nedochází, tým nasazuje letos poprvé nový doprovodný kamion Tatra 6 x 6, který především umožní zvýšení přepravní kapacity potřebného vybavení. Posádku budou tvořit Petr Vodák (šéfmechanik týmu), Ronaldo Pinto (mechanik soutěžních vozů Tatra) a nováček na rallye, ovšem dlouholetý „týlový“ člen týmu Tomáš Fajman na pozici mechanika závodních tatrovek.

Základní stavba vozů byla dokončena přibližně v polovině října a následovalo jejich řádné otestování. K tomu slouží nejen zkušební polygon mateřského závodu v Kopřivnici, ale tým vyjíždí i do pískových terénů v okolí slovenské Senice. Tam v průběhu podzimních měsíců celý tým několikrát zavítal, aby ladil oba vozy pro nadcházející ročník rallye. Paralelně s tím probíhala i administrativní příprava jako je vyřizování víz, zdravotních prohlídek a dalších náležitostí, které musejí posádky podstoupit. V posledním říjnovém týdnu se pak tým vydal do francouzského přístavu Le Havre, kde vozy absolvovaly technické přejímky do závodu a v současné době jsou již na své cca 25 dní dlouhé plavbě do Buenos Aires.

Posádky soutěžních vozů

Pilotem modrostříbrné tatry je Tomáš Tomeček. Post navigátora zaujme opět Vojtěch Morávek. Třetím členem posádky na postu mechanika bude šéfkonstruktér Tatry Kopřivnice Radek Smolka.

Druhá tatra ponese letos opět barvy brazilské vlajky a za její volant usedne Brazilec André Azevedo. Role navigátora se letos opět zhostí další Brazilec Maykel Justo. Mechanikem Azevedovy tatry bude stejně jako v předchozích letech Jaromír Martinec.

Technika

Oba vozy jsou stejně jako v předchozích letech „čistokrevné“ tatry, tedy osazené vzduchem chlazeným dvanáctiválcovým tatrováckým motorem. Rovněž celý pohonný trakt nese značku Tatra. Pokud jde o podvozek, samozřejmě je použita klasická koncepce páteřové roury a výkyvných polonáprav, doplněná o osvědčenou konstrukci posledních čtyř let – vzduchem odpružené přední i zadní nápravy.

Letka Racing Team