Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Dakar 2009 – jižní Amerika, co nás asi čeká

Dakar 2009 – jižní Amerika, co nás asi čeká

Hodnocení uživatelů: / 4
NejhoršíNejlepší 

Image Letošní, jubilejní třicátý ročník rallye Dakar měl mít několik nej: po dlouhé době nejtěžší, nejvíce obsazený, nejslavnostnější... Nakonec mu však zůstalo jen jedno smutné nej – prostě se NEJel. Pozadí situace, kdy v den před startem oznámili pořadatelé zrušení soutěže a poslali všechny posádky domů, je všem asi známé.

Terorismus je zkrátka součástí našeho života a musíme s ním počítat. Ovšem neznamená to, že musíme být pasivní a útrpně se nechat zastrašovat. Takovýto postoj zaujala i pořadatelská organizace celé rallye ASO a po prvním šoku okamžitě začala jednat. Už velmi brzy oznámili její zástupci, že následující ročník bude hostit jihoamerický kontinent.

V průběhu roku dostávala tato zpráva stále přesnější kontury a nyní na podzim jsou již veškeré organizační práce hotovy a Dakar 2009 s trasou Buenos Aires (Argentina) – Valparaiso (Chille) – Buenos Aires je připraven. Na počátku září svolali pořadatelé do Paříže zástupce kategorie truck, aby nás seznámili s informacemi potřebnými pro přípravné práce jednotlivých týmů. Co nás tedy příští rok čeká?

O měsíc kratší příprava

První z novinek doprovázející změnu destinace, o které všechny týmy samozřejmě dopředu věděly, je zkrácení doby přípravy. Ačkoliv posádky se budou do Buenos Aires přepravovat letecky, závodní technika absolvuje 25 dní dlouhou cestu lodí přes oceán. To znamená, že již 27. listopadu musí absolvovat ve francouzském přístavu Le Havre technické přejímky a následné nalodění.

Měsíc je sice citelné zkrácení doby přípravy, nicméně jednak měly týmy dost času na úpravy časového harmonogramu příprav a rovněž tím, že vozy neabsolvovaly klasický „plnokrevný“ Dakar, nebyla jejich repase tolik náročná.

90 % pisty a písek

Trasa ročníku 2009 bude měřit přibližně 9 500 kilometrů, z čehož přibližně 6 000 kilometrů budou tvořit „ostré“ měřené úseky a zbytek pak spojovací etapy. 90 % povrchu bude tvořit písek nebo tvrdé pisty. Jen ojediněle bychom se měli setkat s kamenitými úseky, úplně zmizí tzv. „velbloudí tráva“, postrach všech závodníků, a naopak terén, ve kterém jsou tatrovky nepřekonatelné. Oproti klasickým africkým terénům je zde několik rozdílů:

Nadmořská výška: velká většina závodních etap se nachází ve výškách okolo 2 600 m, přičemž při přejezdu průsmyků v Andách se podíváme do výšek až 4 600 metrů nad mořem. To však bude pouze ve spojovacích etapách, ne při vlastním závodu.

Déšť a bahno: takovéto podmínky budou v jihoamerickém „Dakaru“ pro všechny novinkou. V Africe už jsme sice déšť také zažili, ale to byla naprostá výjimka. Zde nás pořadatelé upozorňují na možnosti dešťových srážek a s tím související nepříjemné bahno v etapách okolo Buenos Aires čili na začátku a na konci závodu.

Horko: pořadatelé upozorňují na vysoké teploty 40 až 45 °C během celé rallye, což jistě bude velkou měrou přispívat k obtížnosti závodu.

Jiná mentalita

Další rozdíly oproti klasickému Dakaru vyplývají ze skutečnosti, že země jižní Ameriky jsou civilizovanější a ekonomicky silnější. Například v afrických etapách při defektu v ostré etapě nechávali všichni poškozenou pneumatiku ležet na místě. Důvod je prostý – místní obyvatelé projížděli následně trasy etap, pneumatiky sbírali a ty (původně bezdušové) jim po namontování duší ještě dlouho sloužily. V jižní Americe (to stejné platilo už např. pro Central European Rallye v Maďarsku) tato praxe odpadá a posádky budou mít povinnost všechny náhradní díly, včetně pneumatik, zase odvézt.

Další novotou je například striktní zákaz převozu potravin mezi Argentinou a Chille. Nejsou povoleny ani nápoje v PET lahvích, pouze plechovky. To samo o sobě zásadní problém nepřináší, pouze tradiční český dezinfekční lék, standardně právě v PET lahvích převážený, budeme muset kamuflovat...

Složení posádek Letka Racing Teamu

Tým Tomáše Tomečka a Andrého Azeveda se na příští ročník rallye připravuje stejně jako na všechny předchozí. Do bojů s nástrahami etap opět vyrazí dva ostré vozy Tatra ve složení posádek Tomáš Tomeček (pilot), Vojtěch Morávek (navigátor) a Radomír Smolka (mechanik) a André Azevedo (pilot), Maykel Vilarta Justo (navigátor) a Jaromír Martinec (mechanik).

Oba vozy absolvovaly v průběhu roku po jedné rallye a opět bylo na obou provedeno několik úprav zejména v nastavení podvozku. Nicméně základ – tatrovácký podvozek, vzduchem chlazené motory a převodovky Tatra zůstávají.

Zatímco na straně soutěžních vozidel ke změnám nedochází, tým se bude moci pochlubit novým doprovodným kamionem Tatra 6 x 6. Ten nejenže umožní zvýšení přepravní kapacity potřebného vybavení, ale díky prodloužené kabině umožní zvýšit počet členů posádky o jednoho mechanika. K posádce Petr Vodák (šéfmechanik týmu), Geraldo Lima (mechanik týmového brazilského motocyklu) a Ronaldo Pinto (mechanik soutěžních vozů Tatra) tak přibude Tomáš Fajman na pozici mechanika závodních tatrovek.

Přípravy vrcholí

Jak už bylo řečeno v úvodu, z hlediska příprav je pro všechny týmy klíčovým datem 27. listopad, kdy musí ve francouzském Le Havru absolvovat technické přehlídky vozidel. To znamená, že nyní na počátku října jsou již soutěžní vozy připraveny a probíhá jejich testování.

Poslední fází je pak velmi důležité balení všeho potřebného vybavení. I když Dakar 2009 povede přes civilizovanější země, pořád bude platit, že v podmínkách soutěže budou členové posádek odkázáni na sebe a na svůj doprovod. A stará pravda přece říká, že štěstí přeje připraveným.

Jaromír Martinec, LRT