Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Opona Dakaru 2009 se zvedá!

Opona Dakaru 2009 se zvedá!

Hodnocení uživatelů: / 6
NejhoršíNejlepší 

Image 4.9. se v Paříži uskutečnilo setkání A.S.O. se zástupci kategorie kamionů. Setkání se, podobně jako v minulých letech, zúčastnili zástupci prakticky všech předních týmů včetně všech českých. Ředitel Dakaru Etienne Lavigne provedl účastníky prezentací na téma Dakar 2009. Její součástí byly i zajímavé záběry, které vznikly během vytyčování trasy.

S blížícím se koncem roku vrcholí přípravy organizátorů i týmů, protože 3.1.2009 to všechno opět vypukne, byť tentokrát poprvé na území Argentiny a Chile.

Dobrou zprávou je, že zájem o Dakar 2009 opět překonal všechna očekávání. Celkem zatím došlo 560 přihlášek, z toho 275 v kategorii motocyklů, 200 pro automobily a zájem odstartovat potvrdilo i 85 trucků! Je jasné, že ne všichni zájemci nakonec příležitost postavit se na start závodu skutečně dostanou. Dakar prostě není nafukovací. Přihláška Loprais Tatra Teamu však již byla potvrzena.

Image

Trasa 31. ročníku Rallye Dakar by měla měřit až 9.600 km, z čehož by měly 3.600 km tvořit rychlostní zkoušky. 90% povrchu by měl tvořit písčitý terén a hlína. Nepopulární kamenité cesty, kterých jsme si v minulosti užívali v Maroku, nebo třeba letos během Středoevropské rallye zejména v Rumunsku, by tedy měly být v menšině. Uvidíme... Organizátoři slibují postupně rostoucí obtížnost soutěže, tedy poněkud jiný přístup než na klasickém Dakaru, kde byla jasná snaha eliminovat nepřipravené účastníky již během prvních marockých etap. Pokud je někomu horko v Africe, tak mu bude v Jižní Americe teplo ještě větší, protože Rallye zavítá do těchto končin v létě. Teploty dosahující 45 stupňů Celsia by tedy neměly nikoho překvapit. Fyzická kondice účastníků a spolehlivé chlazení tak budou hrát nezanedbatelnou roli.

Na své si přijdou i posádky důležitých asistenčních vozů, na které čeká porce v podobě 6.300 kilometrů, z toho rovných 1.200 kilometrů v terénu. Bivaky by tentokrát neměly být rozmístěny v takové míře na letištích, ale spíše v blízkosti měst a destinacích, které se prý budou líbit.

Prezentace postupně nabrala dynamiku díky vstupům a reakcím jednotlivých účastníků. Asi nejvíce diskutovaným tématem se stalo pořadí startu do jednotlivých etap. Organizátoři totiž původně navrhovali, že počínaje druhou etapou bude startovat dohromady s auty vždy pouze prvních 15 kamionů z předchozího dne, což by byl v porovnání s předchozími ročníky svým způsobem krok vzad a především nemalé bezpečnostní riziko, protože skutečně rychlých kamionů je ve startovním poli každým rokem více. Francouzština se překřikovala s angličtinou a španělštinou a pod tím vším bylo slyšet pro mnohé exotickou ruštinu. Počítat by se měly nově i pneumatiky, týmy by tedy měly opouštět Dakar se stejným počtem pneumatik, se kterým na něj přijely. Nešvar v podobě v poušti zapomenutých gum (=úspora času při nakládání a upevnění rozbité pneu vážící přes 100 kg) by se tedy tentokrát konat nemusel. Organizátoři i s ohledem na časový posun výrazně zapracovali na logistice přenosu videa směrem do Evropy a slibují zajímavé záběry, které by v českých končinách měla opět šířit Česká televize, která Dakaru tradičně dává prostor a rovněž Eurosport. Větší prostor by měly dostat i kamiony, takže se snad máme na co těšit.

Po skončení oficiálního bloku byl zahájen ten neméně zajímavý a to diskuse mezi zástupci jednotlivých týmů, kteří se v takto reprezentativním složení setkali vůbec poprvé od zrušeného Dakaru 2008.

Ladislav Lála, Loprais Tatra Team - navigátor