Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Příprava na Dakar 2009 vstupuje do závěrečné fáze

Příprava na Dakar 2009 vstupuje do závěrečné fáze

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 

Image 3.1.2009 odstartuje 31. ročník nejtěžšího motoristického závodu na světě. Motocykly, osobní automobily i kamiony budou tentokrát namísto tradičních afrických destinací svádět náročné souboje v atraktivních oblastech Argentiny a Chile. Změněná logistika samozřejmě vyžaduje i přizpůsobení na straně účastníků.

Posádky ostrých i asistenčních vozů, podobně jako novináři a vůbec všichni kdo mají s Dakarem něco společného, se budou samozřejmě do Buenos Aires, kde závod odstartuje, přepravovat letecky. Závodní i doprovodná technika však poputuje do Jižní Ameriky okolo pětadvaceti dní na lodi, konkrétně pak z francouzského přístavu Le Havre, kde budou již 27. listopadu probíhat technické přejímky.

Celoroční průběžná příprava v posledních měsících nabrala na intenzitě. Poznatky získané během Středoevropské rallye, ve které jsme letos v nabité konkurenci získali třetí místo, se nám podařilo promítnout do mnoha technických vylepšení. Baja Hungary 2008, která byla z pohledu Loprais Tatra Teamu spíše testem, potvrdila správnost zvolené cesty, i když z prvního místa máme samozřejmě radost. Následné testy nám umožnily doladění techniky pro podmínky, které můžeme očekávat v Argentině a Chile. Variablita povrchů a extrémní teploty dosahující až petačtyřiceti stupňů podle všeho prověří celé startovní pole mnohem více než Afrika.

V souvislosti s Dakarem 2009 došlo ke změně na pozici navigátora. Láďa Lála, který Aleše navigoval v průběhu posledních dvou let, se po diskusi s týmem rozhodl přerušit závodní kariéru: "Původně jsem chtěl jet Dakar jako novinář a napsat o tomto fenoménu knížku," prohlašuje Láďa. "Nakonec jsem skončil v kabině ostrého kamionu a bylo to skvělé. S příchodem k Loprais Tatra Teamu jsem povýšil na místo navigátora a s týmem strávil nádherné dva roky. Je pravdou, že frustrace spojená se zrušením Dakaru 2008 byla obrovská. Plnohodnotně se věnovat Dakaru znamená hodně času a cestování a není úplně lethké to skloubit s prací, rodinou a dalšími projekty, kterým se věnuji. Letos jsem navíc začal komentovat MS motocyků pro Českou televizi, čemuž bych se rád věnoval i do budoucna. Nepovažuji se za závodníka, i když adrenalin spojený se závoděním je nepředstavitelný."

Znamená to tedy, že Láďa Lála do Argentiny nepojede? "Člověk nikdy nepozná o co přišel, dokud se to opravdu nestane. Poslední tři roky byl pro mne Dakar vším a nechci úplně odejít, pouze zvolnit. Využil jsem proto nabídku jet do Argentiny v novinářské autě a rád bych pomohl propagaci tohoto fenoménu. Chtěl bych upřímně poděkovat celému Loprais týmu za všechno. Mám ty kluky prostě rád, zažili jsme spolu neskutečné věci. Třeba se časem k závodění vrátím, nikdy neříkej nikdy, čas ukáže."

Na otázku, co považuje za svůj největší zážitek, odpovídá Láďa: "Těch zážitků bylo opravdu hodně. V autě se během závodů i testování odehrávají příběhy, na které nikdy nezapomenete. "Takovou veselou historkou z natáčení byly loňské testy v Tunisu, kde jsme na jednom skoku ladili, kam až se dá s autem jít. Milan Loprais pořídil tento záběr, kdy jsme jeli zhruba 90 km/h. Naštěstí / bohužel nikdo zvenčí neviděl a nevyfotil průjezd při rychlosti o cca 30 km/h vyšší. Devadesátková díra je dodnes symbolem pro nebezpečné místo na trati."

"Během Středoevropské rallye zase Karel Loprais vybral geniální místo a Jirka Vintr cvakl životní fotku, kdy jede Tatra po jednom kole. Když si mně Karel vzal po etapě stranou, tak jsem mu vůbec nevěřil jak jsem byl vysoko, tedy až do okamžiku, než jsem uviděl fotku."

"Největším zážitkem byla ale ta atmosféra, která je všude kolem Dakaru. Pokud vidíte ostřílené závodníky brečet, motorkáře ležet vyčerpáním podél trati, nebo třeba auto rozseté všude kolem, tak si teprve uvědomíte, že co je krásné může být i po čertech nebezpečné. Smekám přede všemi, kdo se postaví na start a dvojnásob před těmi, kdo dorazí do cíle."

Loprais Tatra Team samozřejmě pojede do Jižní Ameriky s tříčlenou posádkou. Aleš Loprais k tomu uvádí: "Chtěl bych Láďovi poděkovat za všechno, co pro tým udělal. Zažili jsme spolu spoustu skvělých okamžiků. Pevně věřím, že budeme spolupracovat i do budoucna. Nějakou dobu jsme o tom mluvili, takže se nejedná o žádnou změnu na poslední chvíli. Nového navigátora představíme brzy."

Loprais Tatra Team