Get Adobe Flash player
Home

Jak se jezdí v Rusku

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 

Image O cross country rally v Rusku se v našich končinách moc nepíše. A přitom je o čem. Z Ruska vzešlo již několik postav, které se dokázaly prosadit na světové scéně, třeba sedminásobný vítěz Dakaru Vladimírem Chaginem.

Z týmu Kamaz se do historie zapsal i Firdaus Kabirov či Viktor Moskovskič. Zakladatel a manažer tohoto gigantického týmu Semion Jakubův má na svědomí vznik ambiciózní Silk Way Rally.

Mezi osobáky si na evropských soutěžích získal renomé a dva tituly v Baja - Boris Gadašin. Světový pohár ve třídě produkčních vozů zase v roce 2009 získal Artem Varencov. Další více, či méně známá jména lze nalézt v minulosti nedávné - Vladislav Rakitiansky, Aleksandr Krol - ale také v té vzdálené - Nikolaj Elizarov či Aleksandr Nikonenko.

Mnoho zkušeností nasbírali ruští jezdci na tratích domácích soutěží. Rusko je velké, jeho krajina rozmanitá a tak i soutěže mohou nabídnout všechny myslitelné podmínky a terény: od sněhu a mrazu, přes lesní šotolina, až po žáru pouští. Na rok 2011 si v Rusku, ale a také v jeho okolí, připravili hned tucet soutěží zařazených do tří seriálů.

Mezinárodní mistrovství Ruska má naplánované pět soutěží. O zahájení se koncem ledna postarala sněhová Baja Belogorie. Po dlouhé přestávce se v červnu odehraje druhá soutěž Baryšskij trakt a po ní následuje vrchol sezóny Silk Way Rally. Poslední dvě rally se odehrají za hranicemi matičky Rusi a to v srpnu v Lotyšsku - Riga Baja av říjnu na Ukrajině - Tarhankut.

Úřadujícím absolutním mistrem je Boris Gadašin, stejné pocty mezi navigátory se dostalo jeho parťákovi Vladimíru Demjanenkovi. V třídě T2 se mistry stali Viktor Volikov a Anatolij Volikov, ve třídě N zas Jurij Borovikov a Vladimír Rogozin. Hodnocení týmů ovládl G-Force Motorsport.

O jednu událost méně má Ruský pohár v cross country. Začíná v březnu soutěží v Uljanovská, v květnu se pojede ASG-Herzog v Nižním Novgorodě. Do Belogoria se vrátí soutěžící začátkem července, koncem října se Moskevskou oblastí přežene "Podzimní bouře" (Autumn Storm).

Ruský pohár za rok 2010 získal Lotyš Aldis Vilcans s manželkou Dairo Vildane. V třídě T2 to byl Aleksej Jaškov a Sergej Seregin a nakonec ve třídě N Aleksej Čerkezov a Alina Sergejev. Mezi týmy těsně zvítězil Arthurs Racing Team.

Další tři rally jsou sdruženy pod hlavičkou tradičních soutěží - kozácké stepi v dubnu, Baja Tula v červnu a Baja Partisan v září.

V kategorii automobilů soutěží vozy čtyř tříd. Mezi speciály vrcholné třídy T1 mají dominantní postavení výkonné prototypy G-Force Proto Borise Gadašina a Bogdana Novický. S celkem slušnými výsledky jim konkuruje Aleksandr Mironenko s Nissanem Frontier. Mistrem se v roce 2010 téměř stal Aleksandr Želudov s Mitsubishi L200 Triton, letos do tohoto vozu usedl Anton Melnikov. Třída T2 patří zejména Toyota a to hlavně zásluhou Viktora Volikovova.

Třída RS (Raid Sport) je pro vozy, kterým chybí jen nějaká drobnost, aby mohly být zařazeny do třídy T, ale také pro různé jiné výtvory limitované snad jen fantazií jejich tvůrců. A technickými předpisy, samozřejmě. Nejvýraznějším omezením je objem motoru limitován do 5.000 cm 3 a povolený zdvih tlumičů na 300 mm pro pevnou nápravu a 250 mm pro nezávislé zavěšení. Tuto třídu převážně zastupují starší Mitsubishi Pajero, najdeme zde však i exotiku v podání SsangYong či Jeepu.

Třída N (National) je přehlídkou ruského automobilového průmyslu. Nouze není o všemožné Vázy, UAZy a jiné "Gaziky" s objemem motoru do 3.000 cm3, kterých bylo za poslední rok vyrobených alespoň 1000 kusů. Úprav je povolených jen pár, od výkonu motoru se odvíjí minimální požadovaná hmotnost. Jinak řečeno, stačí si koupit například Nivu a můžete závodit.

Je tu ještě jedna skupina soutěžních vozidel - kamiony. Ne všechny soutěže jsou vhodné pro tyto mastodonta. V tomto roce si mohou síly změřit na třech akcích - Baryšskij trakt, Silk Way Rally a Tarhankut. Startovní listina kategorie kamionů je obvykle zastoupena libovolným počtem Kamaz všech možných evoluci, kde továrních jezdců doplňují soukromníci pronajatých vozy. Jediným kdo vyčuhuje z davu je Jakov Mechtiev s manometr TGS. I on však na truckerskú dráhu před šesti lety nastoupil s KAMAZ.

Před začátkem sezony 2011 se uvažovalo o změně bodování. Jak se však zdá, zatím zůstalo při klasickém dělení 10-8-6-5-4-3-2-1 v absolutním hodnocení a 5-3-1 pro třídy. Body sbírají samostatně piloti i navigátoři, k tomu existuje ještě týmová klasifikace.

A teď se už podívejme, co všechno se stihlo v Rusku letos udát.

O symbolický přechod ze starého roku do nového se v polovině prosince 2010 postarala Baja Partisan. Tentokrát nebyla soutěž zařazena do žádného seriálu. Z vítězství se radovala rodinná posádka Viktor Volikov, Anatolij Volikov a bylo to velké překvapení. Otec a syn Volikovovci totiž jezdí na produkční Toyotě, která výkonově zaostává za soupeři. Přesto o dvě minuty porazili druhého Konstantina Žilcova s Nissanem Navara, třetímu Sergeji Sobolev s Jeepem naložili třináct minut. Mohli za to organizátoři, kteří neodhrnuli z tratě sníh a její čištění tak zůstalo na samotných soutěžících. Nejvíce na tom pochopitelně ztratili první startující. Při prorážení závějí se mnozí z nich nedobrali dále než k druhému ozubenému stupni. Piloti si spoustu zábavy neužili, navigátoři se mohly kochat krásou zimní krajiny.

V poslední lednový víkend se pak konala úvodní soutěž Ruského šampionátu, který se poprvé otevřel zahraničním zájemcům. Možnost bojovat o titul ruského šampiona je, vzhledem k vzdálenosti a rozlehlost ruské říše, zajímavá asi jen pro nejbližší sousedy - Lotyšsko, Litvu, Bělorusko a Ukrajinu. Sněhovými závějemi ohraničenou, 126 km dlouhou trať bylo třeba projít čtyři krát. Úřadující mistr Boris Gadašin to zvládl jen jednou. Z prvního místa se poroučel, když se propálil jeden z pístů sedmilitrové motoru jeho speciálu. Místo na čele po něm hned převzal týmový kolega Ukrajinec Bogdan Novickij a první příčku už z rukou nepustil. Viktor Volikov měl opět nakročeno k skvělému výsledku, do poslední rychlostní zkoušky vyrazil na druhém místě. Výlet do sněhového závějí ho ale zdržel právě na tak dlouho, aby se před něj dostal Bogdan Vavreňuk, jezdící v národní třídě s nesmrtelným UAZ-om 315195.

Nejbližší se o měsíc ruská CCR přesune do Uljanovská oblasti, kde odstartuje aktuální ročník Ruského poháru.

Michal Kostka, offroadsport.blogspot