Get Adobe Flash player
Home

Loprais Tatra Team zahájil testování nového závodního speciálu

Hodnocení uživatelů: / 27
NejhoršíNejlepší 

Image Jubilejní 30. ročník legendární dakarské rallye, který odstartuje 5. ledna v portugalském Lisabonu, se blíží mílovými kroky. Změněné technické předpisy kategorie kamionů a zavedení prestižní třídy vozů kategorie Superproduction si vyžádaly zásadní technické inovace u všech, kdo pomýšlejí na přední příčky. Loprais Tatra Team nemůže být výjimkou, a proto už v polovině září vyjel z dílny zcela nový závodní vůz, se kterým tým hodlá navázat na úspěšné vystoupení v ročníku 2007.

Image

Nový automobil reflektuje především předpis o změně polohy motoru u vozů kategorie Superproduction. Mezi osou přední nápravy a příčnou osou setrvačníku motoru je nyní povolena vzdálenost 140 centimetrů, zatímco od roku 2002 doposud to bylo pouze 100 cm. Uvedený fakt se pozitivně projeví v distribuci hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, posun těžiště vozidla více dozadu, lepší jízdní vlastnosti a v konečném efektu vyšší jízdní průměry. Vůz je také o několik set kilogramů lehčí než jeho předchůdce. Zásluhu na tom má úplně nová nástavba, kterou tvoří konstrukce z ocelových profilů pokrytá lehkými, ale houževnatými pláty z karbonového kompozitu. Zcela se změnila také poloha a uložení náhradních pneumatik v zadní části vozidla, které tým hodnotí jako mnohem praktičtější.

Tým ve vojenském prostoru u slovenské Senice testoval zcela syrový vůz v záběhu, vždyť od jeho dokončení do testů neuplynuly ani dva dny. Automobil byl osazen motorem Deutz, s nímž Aleš Loprais dobyl letošní dakarský bronz. Koncem září je však očekáván příjezd a montáž zcela nového agregátu stejné značky, ovšem s elektronickým vystřikováním. Nový motor nabídne nejen citelně vyšší výkon, ale především průběh točivého momentu na míru naladěný pro jízdu v písku. V dalším průběhu testů budou odzkoušeny především odlišné varianty co do tuhosti odpružení, charakteristiky stabilizátorů a nastavení zadních tlumičů.

„Nový vůz ukazuje velký potenciál, posunutí motoru směrem vzad se pozitivně projevilo na zatížení přední nápravy, a tím i na jízdních vlastnostech,“ shrnuje své dojmy manažer týmu Milan Loprais,“čeká nás ale hodně další vývojové práce na zcela novém nastavení podvozku, neboť díky lehké nástavbě je naprosto odlišně zatížena zadní náprava. Budeme dál zkoušet další varianty pružících vaků i tlumičů a stabilizátorů. Nejpodstatnější ovšem bude záběh nového motoru. Je pro nás velkou výhodou, že jsme zahájili ostré testy v určitém časovém předstihu, vždyť mnozí z našich soupeřů ještě nedostali svá auta na kola.“

Vůz vyjede na dakarské tratě s posádkou Aleš Loprais, Petr Gilar a Ladislav Lála. „Cítíme, že jdeme správnou cestou k tomu, být na Dakaru plně konkurenceschopní, nové auto se jeví opravdu nadějně,“ říká řidič Aleš Loprais,“těšíme se na jeho další vývoj.“

Protože na Dakaru hraje dnes kvalitní servisní zázemí zcela zásadní roli, bude nový speciál v bivaku jištěn hned dvojicí servisních kamionů. První, Tatra 815 4x4, je vozidlem, které poslední dva roky tým nasazoval jako závodní. Bude osazen přepracovanou skříňovou nástavbou, která kromě nezbytného uložení náhradních dílů nabídne závodní posádce také azyl v podobě improvizované ložnice. Transport těžkých náhradních dílů bude zajišťovat tradiční Tatra 815 6x6, přezdívaná Babča.

Tým bude i letos doprovázet na Dakaru novinářský press car Nissan Navara, řízený Karlem Lopraisem.

Poznatky z třídenních testů byly na místě analyzovány a budou zapracovány ihned po návratu do dílen. V Senici se tentokrát tým prezentoval se všemi svými vozidly, včetně legendární „Pumy,“ která třikrát vyhrála Dakar v letech 1998-2001. Na pořadu dne byly i ukázkové jízdy pro zástupce médií a hlavních obchodních partnerů.

Jiří Vintr
Loprais Tatra Team