Get Adobe Flash player
Home

Pocta jménem DAKAR. / Všem našim jezdcům a posádkám...

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 
Celý článek Dakar.cz Startérovy prsty ve vteřinovém intervalu vystřelují z dlaně. kabina se pomalu zaplňuje temným burácením motor. Těch pět vteřin počítání před prvním pouštním speciálem je nekonečnost naplněná napětím, nejistotou a lehkým stínem strachu, se kterým se každý snaží vyrovnat po svém. Nováčkové jsou plni zvědavosti a nervózně radostného očekávání , starší "dakarští vlci" jsou zachmuřeni nebo se jízlivě šklebí na hlouček přihlížejících, obklopující startéra.

Fotogalerie Fotogalerie

Vědí, že to, co je čeká, je promyšlená mučení lidí i strojů, nesmírně dlouhá cesta v nepozemsky krásné, ale stejně tak strašné krajině, zmatky v organizaci, probdělé noci, hlad a žízeň a to všechno při troše štěstí bez zranění nebo i něčeho horšího.

Fotogalerie Fotogalerie

Přesto však sedí na startu a naposled kontroluji budíky na palubní desce, dotahují pásy, které stále působí dojmem, že se dají ještě lépe seřídit a které v tomhle terénu stejná za dvacet kilometrů povolí, a nervózně listují prvními stránkami itineráře. Odhadují v zaprášené krajině před sebou, co jim tahle etapa může přinést za úskalí a utrpení, protože to je to jediné, čeho je na cestě do Dakaru vždycky nazbyt.

Fotogalerie Fotogalerie

"Bonne piste et bonne courage!" , vykřikne někdo z hloučku. Tohle přání ještě mnohokrát uslyšíme a sami jiným mnohokrát popřejeme, nebot "štastné cesty a mnoha odvahy" bude každému náramně zapotřebí. Pátý startérův prst se vztyčí jako memento, z komína nákladáku vyrazí oblak černého dýmu a na tripmasteru se rozběhnou čísla prvních desítek metrů. Sto, dvě stě metrů na rozkoukáni, a jsme v tom.

Fotogalerie Fotogalerie

- Pozor, díra za padesát metrů, za ní schod a zatáčka doprava v měkkém písku . . . - Dvě stě metrů dobrý, pak malá duna. Drž ho, co to dá! Hlas navigátora je uměle klidný a!e skrývá napětí. Druhý pilot je o poznání vzrušenější, protože ted nemá vlastně možnost zasahovat do řízení a má tudíž dost času se nervovat. A rozbít auto lze již na prvním kilometru.

Fotogalerie Fotogalerie

- Pozor! už tam někdo visí, vem to vpravo od něho! Gargantuovský stroj se zhoupne vyhodí předkem gejzír písku a začne stoupat do první duny. "Drž ho, drž ho!!!“ křičí druhý pilot, jakoby silou hlasu chtěl zvýšit výkon motoru. -Trojku. -Malou trojku. -Sláva, jsme nahoře, teď tři sta metrů střelba, ale pozor na hluboký koleje!

Fotogalerie Fotogalerie

"Máme moc tvrdý gumy," hudruje pilot, "ale kdo mohl tušit, že to bude takhle měkký hned od začátku“. Jeď, teď, není čas podfukovat, jedině, že by to nešlo dál. Navigátor listuje dopředu v itineráři:

Fotogalerie Fotogalerie

"Velká dunová pohoří jsou až na šedesátým kilometru, tam uvidíme, ted jed naplno." -Pozor! díra vpravo, hlídej si boční náklony, at to nezvrhnem hned na začátku. Kabina se otřásá, naplňuje se prachem, který nepříjemně vysušuje sliznice, teplota stoupá, motor řve a pohled na tripmaster poučuje nováčky, že neujeli polovinu etapy, jak se jim zdá, ale že mají za sebou necelých třicet kilometrů ze speciálky měřici několik set. To je okamžik pravdy. To je chvíle, kdy "novic dakarista" začne tušit, zač je toho loket. Zkušený repetent se pak sám sebe táže, co tu, proboha, zase dělá, jak ho jenom mohlo napadnout, jet znovu.

Fotogalerie Fotogalerie

Myslím, že v tomto momentě , v tomto stadiu závodu a rozpoložení jezdců, je ukryt princip téhle soutěže a ji podobných akcí. Žádná rozumová úvaha, žádná sebestrašnější zkušenost z minulosti neodradí člověka neklidného, dobrodružného a nomádského typu od dalšího podobného podniku. Jakoby se nad nedohlednými vlnami vzdutého pisku, nad řvoucími monstry, postavenými podle nejnovějších poznatků vědy a techniky, vznášelo heslo starověkých plavců o tom, že plout se musí - navigare necesse est. Proto je Dakar tak vyjímečný.

Fotogalerie Fotogalerie

Následující vyprávěni není motoristickou reportáži, tak jak autor není motoristickým odborníkem. Kdo očekává technické popisy zúčastněných značek, výsledky jednotlivých etap podle kategorií, výkony motorů a typy převodovek, ten bude asi zklamán. tahle reportáž má za cil, a to velmi neskromný, vymazat v představách českého čtenáře bílé místo, které tam tento závod neustále zaujímá a přiblížit mu atmosféru něčeho, co již vniklo do povědomí lidí na celém světě jako velká dobrodružství moderního věku. Protože Dakar není obyčejný závod. Už svojí délkou a komplikovanou přípravou je výjimečný. Oblast, ve které se jezdí, i když zdaleka není tak pustá a divoká jako před padesáti lety, stále symbolizuje schopnost přežití v těch nejhorších podmínkách. Dakar má schopnost vtáhnout do sebe člověka, takže nezbude ani část jeho osobnosti, která by žila něčím jiným než závodem. Dakar je tak intenzívně skutečný, že ho člověk začne vnímat jako poloviční sen. Je strašný a přitom . krásný. Je smutný a přitom radostný. Přivede člověka až na dno jeho sil, aby ho naučil pokoře a potom ho povznese: Není to závod, je to fenomén. Je to svébytný kus života, je to:

„Život jménem DAKAR“.

Dle archivních zdrojů zpracoval: Petr Hocker Stárek, Dakar.cz Poděkování: archivní materiály poskytl ing. Jaroslav Sopuch

Zapalovače Zippo

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar

Kuchyňská svítidla Cucina...

Zapalovače Zippo Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky