Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Téma Dakar historie BMW na Dakaru / Přehled, průřez historií...

BMW na Dakaru / Přehled, průřez historií...

Celý článek Na začátek soukromě subjektivní názor: auta s roztočenou vrtulí ve znaku mě nikdy příliš neoslovily. Jedinou vyjímkou je nádherný roadster " Z ". Naopak motocykly BMW o to více, možná i proto, že i ojeté motorky končí vesměs v rukou těch, co ocení jejich kvalitu a image, zatímco ve starších autech této značky potkáte - raději abych se nikoho nedotknul. A bavorák na Dakaru - pro mne totéž, co Ferrari ve F1. Kdybych někdy volil stroj na cestu kolem světa, byla by to jednoduchá volba. Ale pojďme do magických míst mezi Paříží a Dakarem v sedle BMW.

Fotogalerie Luc Alphand-Matthew Stevenson (2003) / foto: Dakar.cz

1979 1. Paris - Dakar Rallye Historie účasti BMW samozřejmě začíná spolu se vznikem nejtěžší dálkové rallye. J-C Morelet jezdící pod pseudonymem Fenouil se postavil na start s GS 800, upravenou Arcueilem, motor vyladil legendární Herbert Schek. Zajímavostí byly ojnice z motoru náklaďáku - prý pevné a lehké. Fenouil vypadl pro zranění dva dny před cílem. Po Dakaru nedojelo ani druhé BMW RG5 Philipa Jamberta. Jednalo se o naprosto neupravený stroj, včetně velikého plexištítu . 1980 2. Paris - Dakar Rallye BMW France nechalo postavit u renomované firmy HPN dvě bílé osmistovky pro Fenouila a Huberta Auriola.Výkon 55 koní při 7000 ot./min., váha prázdného stroje 160 kg, zadní tlumič Bilstein, zdvih 170 mm, přední vidlice z Endura Maico, zdvih 170 mm, přední bubnová brzda Sachs, ráfky Akront 21" a 18", pneu Dunlop cross. Ocelová nádrž měla objem 38 litrů a tvořila zároveň air - box. Auriol vypadl v 16. etapě, kterou tvořila 1308 km dlouhá spojovačka (tenkrát na ni byly dva dny) pro poruchu převodovky, Fenouil dojel 9. absolutně, 5. mezi motocykly. Další BMW (R 100 GS), které řídil P. Bojieau vypadlo v osmé etapě. 1980 3. Paris - Dakar Rallye BMW France ve spolupráci s CMPN (motoklub francouzské policie) nasadila v oficiálním týmu tři jezdce. Auriola s Fenouilem doplnil B. Neimer. Stroje se od loňských lišily nižší váhou (150 kg), dvojitou kyvnou vidlicí, kde jeden tlumič umožňoval zdvih 240 mm a motocykl dostal přední kotoučovou brzdu. Objem nádrže se zvětšil na 42 litrů. Na privátních strojích GS 800 startovali H. Schek, K.F. Capito, tři francouzští policisté R. Loizeaux, P. Dupraz, J - J. Mojica a P. Boujieau opět na R 100 GS. Po třech týdnech bylo pořadí v cíli: 1. H. Auriol,4. Fenouil,7. B. Neimer,15. R. Loizeaux. 1982 - 4. Paris - Alger - Dakar Rallye Hubert Auriol, Fenouil, R. Loizeaux a novinář E. Breton tvořili oficiální BMW France team pro 4. ročník. Motocykly se stavěly u Arcueil motor ve Francii a nejvýraznější změnou byl motor o obsahu 980 ccm s výkonem 55 koní. Přední vidlice osvědčená Maico, vzadu bavorácký Monolever. Celý tým odstoupil 10.ledna pro stejnou závadu převodovky! Nikdo z dalších deseti účastníků na privátních GS do cíle nedojel. 1983 - 5. Paris - Alger - Dakar Rallye Neúspěch značky na minulém ročníku neodradil, ale povzbudil BMW do dalších bojů. Tradiční sestavu Auriol, Fenouil, Loizeaux doplnil Schek, který si tentokrát vzal na starost úpravu motorů. Litrový boxer měl výkon 72 koní, modernější vidlice Maico zdvih 310 mm, vzadu pracovaly dva tlumiče Öhlins. Ocelová nádrž na 38 litrů byla doplněna 8-litrovou pod sedlem a rám dostal po tradiční bílé černou barvu. Poprvé se postavil na start Dakaru malý postavou, ale velký závodník Gaston Rahier. Team Capito pro něj připravil GS 1000, která se od tovární verze značně lišila nejen desingem, ale i technicky. Motor dostal chladič oleje, pérování Marzzocchi vpředu, WP vzadu. Do cíle nedojel (pro závadu na olejovém čerpadle) stejně jako nikdo ze čtyř "soukromníků".H. Auriol však vyhrál, Fenouil byl 9., Loizeaux 14. 1984 - 6. Paris - Alger- Dakar Rallye GS 1000 v úpravě HPN, výkon 75, koní elektrický startér, Marzzocchi, Öhlins, velká kapotáž, váha pouhých 145 kg - tak vypadaly tovární BMW pro Rahiera, Auriola a Loizeauxe v roce 1984. H. Scheck měl k dispozici polotovární GS 800. V Dakaru byl první Rahier, devět minut před Auriolem, Loizeaux 5., Schek 21. 1985 - 7. Paris - Alger - Dakar Rallye Marlboro Playboy BMW Team zněl oficiální název továrního týmu v tomto ročníku. Rahier, Loizeaux a Eddyhau dostali zmodernizované GS 1000. Motor měl nové úzké válce, s olejovým chladičem, výkon 70 koní, Váha se zvýšila na 170 kg a pokud se naplnila nová dvoudílná nádrž na 50 litrů a desetilitrová pod sedlem, stroj vážil 228 kg. Tato verze byla tak zajímavá, že firma Tamiya vyrobila modely v měřítku 1:12 a neméně známý Protar 1:10. Dalších šest soukromých jezdců a čtyři sidecary s motorem BMW se pokusilo zdolat 14.000 km nástrah tohoto ročníku. Podařilo se to pouze Gastonu Rahierovi, který nejtěžší ročník vyhrál. Dojelo pouze 24 motocyklů a 1 sidecar ze 135 motocyklů a 16 sidecar na startu. 1986 - 8.Paris-Alger-Dakar Rallye 15.000 km čekalo BMW Motorrad team ve složení stejném jako loni. Motocykly se lišily větším obsahem - 1030 ccm, výkonem 80 koní a změnou designu. Suché akumulátory se přestěhovaly pod motor a schránka na nářadí byla vtipnou součástí hlavního stojanu. Herbert Scheck startoval mezi šesti privátními BMW a zajímavostí jeho stroje byly čtyřventilové hlavy Krauser. 14. ledna došlo k tragedii, která tuto rally navždy poznamenala. V písečné bouři zahynul ve vrtulníku zakladatel a ředitel závodu Thierry Sabine, splou s dalšími čtyřmi pasažéry. BMW se nedařilo, E.Hau dojel osmý, G.Rahier 14. a R.Loizeaux 22. 1987 - 9. Paris-Alger-Dakar Rallye BMW startovalo pod názvem Team Gaston Rahier, toho doplnili Raymond Loizeaux, Gianpiero Findano, André Boudou. Modernizované GS 100 měly obsah 1050 ccm, 85 koní, novou přední vidlici WP Upside-down. Přibylo i paliva- hlavní nylonová nádrž Acerbis na 42 litrů byla doplněna šestilitrovou pod sedlem a 12 litrovou odnímatelnou, která se používala podle charakteru a délky etap. Motocykly soukromého týmu Lecureuil byly taktéž červeno bílé, lišily se zejména samonosnou zadní nádrží ERS z carbonu a kapotáží. Marc Morales odpadl ze 7. místa 3 km před cílem, P-M. Poli havaroval a Danielu Pescheurovi explodoval stroj při tankování. Zajímavý byl tým "Gendarmerie Nationale" který nasadil upravené policejní stroje o obsahu 800 ccm včetně původního bílo-bleděmodrého zbarvení, do cíle však tato tříčlená policejní eskorta nedojela, stejně jako žádný další privátní bavorák, kterých staratovalo pět plus dva sidecary BMW. G. Rahier dojel třetí, za Cyrilem Neveu a Edi Oriolim na Hondách. 15. Loizeaux, 16. Boudou. Tento ročník byl na dlouhou dobu posledním pro tovární BMW. V následujících letech se s bavoráky pravidelně účastnil pouze Raymond Loizeaux na R 1100 GS, občas E. Hau, R. Schalber, H. Scheck, v roce 1992 Jutta Kleinschmidtová a D. Castera v ročníku 96. Právě Castera možná započal novou éru účasti BMW v dálkových maratonech. 1996 18. Granada-Dakar Rally Francouz David Castera se postavil na start s typem F 650 který se i po úpravách příliš nelišil od standartní verze Funduro. Výsledkem bylo 11. místo celkově a vítězstvní v kategorii "Experimental". 26. dojel Giovanni Tramontana na 100 GS a 36. Raymond Loizeaux na HPN 100 GS. V témže roce Castera zastavěl motor F 650 do podvozku KTM. S tímto strojem jsem soupeřil při Master rally Paris -Moscau 97, kdy ho pilotoval Jean Brucy. Pro Rallye De Tunesie 97 nasadil Richard Schalber dva stroje F 650 s Andreou Mayer a Thomasem Wolfem. Jednalo se o kompletně postavené motocykly včetně rámu s chrommolybdenových profilů. Pérování WP vpředu i vzadu - zde bez přepákování se systémem PDS. Motor Rotax 700 ccm o výkonu 75 koní upravila firma Pami. Design byl velmi zajímavý díky dvěma bočním nádržím vedle motoru a samonosné zadní(celkový objem 44 litrů). Váha prázdného stroje se pohybovala kolem 170 kg. 1997 - 20. Paris -Granada- Dakar Rallye Po desetileté přestávce se na startu Dakaru opět představil tovární tým BMW Schalber ve složení Edy Orioli, Oscar Gallardo, Jean Brucy a Andrea Mayer. Tradičně účast BMW doplnil Loizeaux a Luc Fernandez - ten startoval na téměř sériové R 80 GS, poněkud obstarožní a poznamenaně korozí. Do cíle u Růžového jezera se nakonec dostali Pouze Jean Brucy na 35. a Raymond Loizeaux na 51. místě. 1999 - 21. Granada- Dakar Rallye BMW Motorrad nahradilo Orioliho Richardem Sainctem a ten spolu s Gallardem, Brucym a Andreou Mayer ovládli Dakar. Vylepšené F 650 RR vynikaly rychlostí i vylepšeným podvozkem. Sainct zaslouženě zvítězil, 9. Gallardo, 20. Brucy, vítězka dámské kategorie Andrea Mayer byla celkově 32. nikdo ze tří soukromníků (Loizeaux, Nutowt, Py) do cíle nedojel. 2000 - 22. Paris- Dakar - Cairo Rallye V roli favorita a obhájce vítězství nastoupil BMW Proti invazi KTM, do nejpočetněji obsazené rally historie. Sainct, Gallardo, Brucy a Mayerová startovali s jednoválci s vylepšenými motory o obsahu 800 ccm. Nové boxery s označením R 11000 GS RR ale obsahem 900 dostali John Deacon a Jimmy Lewis. Abyste Dakar vyhráli musíte především dojet do cíle a jelikož spolehlivost byla opět slabinou KTM, BMW ovládlo stupně vítězů v Káhiře 1. Sainct,2. Gallardo, 3. Lewis, 4. Brucy. Raymond Loizeaux se po devatenácti letech účinkování na Dakaru rozloučil 97. místem a vítězstvím v kategorii nad 900 ccm. 2001 - 23. Paris- Dakar- Rallye Tým BMW už na startu tušil, že hattrick se povede jen těžko. Jednak Sainct přešel za slušný obnos ke KTM a nové dvouválce nejsou tak univerzální závodní stroje, jako F 650 RR. Ten dostala k dispozici jen Andrea Mayer, zatímco Lewis, Deacon, Despress a Favorit Joan Roma sedlali překrásné boxery. Zvláště Roma po loňském neúspěchu s KTM, kdy vypadl z první pozice v závěru rallye, sváděl souboje se Sainctem a jejich šance byly dlouho vyrovnané. Zranění Romy a technické potíže při velmi těžkém ročníku nedovolily dostat se BMW na stupně vítězů. 6. místo Deacoma, 7. Lewise, 13. Desprese a 30. Andrey Mayer však mohou být úspěchem, ale hlavně perspektivou boxerů BMW do dalších let. Vždyť vítězství Lewise na prestižní UAE Dubai Desert Challenge nebylo náhodné a jen dokazuje, že boxery BMW jsou ty pravé koráby pouště. Jen škoda, že závodní verze existují pouze v tovární verzi a není je možno koupit ani pronajmout. Upravit vlastními silami takovýto stroj je věc nadmíru komplikovaná, BMW je natolik konstrukčně specifická záležitost, že vlastně vylučuje použití například standartní závodní vidlice, kol apod. To brání širšímu použití těchto motocyklů při dálkových maratonech. BMW se nejen nesmazatelně zapsalo do historie Dakaru, ale patrně také nejvýrazněji. Zvuk, design a image boxera je jedinečnou záležitostí pro cesty vonící dálkami a vytváří kult stejně jako Harley Davidson či Ducati. Jezdci, kteří vodili a vodí dakarské BMW jsou také výrazné osobnosti. Hubert Auriol, jediný kdo Dakar vyhrál v kategorii aut i motocyklů, již několik let vládne Dakaru pevnou rukou ředitele soutěže a úspěšně se snaží, aby Dakar neztratil mystické kouzlo nejtěžší rallye světa, Raymond Loizeaux, v civilu jezdí v koloně francouzského prezidenta, samozřejmě na BMW, můj velmi dobrý přítel, od kterého jsem se učil na Master rallye i při Dakaru. Herbert Scheck, legenda mezi příznivci BMW, dokázal se širokým Boxerem jezdit i enduro, znamenitý technik, úpravce a prodejce. Je to takový můj rallyový táta, dojeli jsme vedle sebe z Paříže do Pekingu a on mě naučil nejvíc, jak se chovat na maratonech. Zažili jsme i dobrodružství kdy nás oba zraněné transportovali při další Master rally z Turkmenistánu přes Moskvu do Evropy. To už mu bylo 64 let a jeho elán a temperament jsem mu záviděl a závidím. On je pro mne prototypem drsného dakaráka a největší osobností, kterou jsem při mých cestách potkal. Andrea Mayer- nejlepší kamarád-ka ze světový rally. Každý den si na Dakaru najdeme chvilku na kus řeči, ráno před startem i u večeře. Při mém prvním, mne učila jezdit dunová pole a dokáže být zatraceně rychlá. Ovládá plynně několik jazyků a v týmu BMW není rozhodně do počtu. Na Dakaru 2000 na mne trochu žárlil Alfie Cox, ale z legrace. Jsme také dobří kamarádi a Andrea mu musela vysvětlit, že zatímco já jsem ji z písku parkrát tahal, tak on ji tahá mezi závody po restauracích. Nakonec Gaston Rahier. Jednoznačně můj největší vzor, vlastně idol. Vzpomínám si na konec sedmdesátých let, kdy se v Dalečíně jezdilo mistrovství světa v motokrosu stopětadvacítek, jak jsem hodiny fascinovaně pozoroval malého sympatického Belgičana s knírem. Tři roky po sobě se stal mistrem světa a druhá část jeho kariéry byla neméně úspěšná. Pokud jste někdy viděli fotografii dvojnásobného vítěze Dakaru, stojícího vedle jeho BMW, štítek kapotáže byl vyšší, než hlava a sedlo v úrovni hrudníku. Jednou jedinkrát jsme byli napsáni spolu na startovní listině - Baja Espaňa 98. Bohužel jsem tam nakonec neodjel a tak už asi nikdy nebudu mít tu čest stát vedle něj na startu. Snu, postavit se na start Dakaru s BMW, se ale ještě nezdávám. Ivo Kaštan, Dakar.cz 2002 - 23. Arras- Madrid- Dakar- Rallye Tento rok si značka BMW svoji účast téměř zcela odpustila. V motocyklech byl Arras 2002 zcela v nadvládě strojů KTM a v cíli pak suveréně obsadily stroje KTM prvních devatenáct míst. V automobilech dojel do cíle v barvách BMW jen Ramon Altimir Vilase spolujezdcem Enrigue Palacios (dojeli na 44. místě).

Fotogalerie Villa Altimir Ramon-Palacios Enrique (2003) / foto: Dakar.cz

2003 - 23. Telefonika- Dakar- Rallye V tomto roce byla účast týmu opět významná. Celkově se rozhodně značka BMW v pleádě KTM neztratila i když k pěknému umístění se dostala pouze posádka Luc Alphand-Matthew Stavenson. Na startu byli v kategorii motto: Gomes Pallas (odstoupil po dvanácté etapě), Aragones Artur (dojel na 81 místě), Loizeaux Raymond (dojel na 83 místě), Hamonic Gilles (dojel na 71 místě). Daleko více však bylo vidět automobily kde exeloval Grégorie De Mevius (odstoupil v podstatě ze čtvrtého místa po 12. etapě), Luc Alphand (dojel na druhém místě minutu a šestnáct vteřin za Vatanenem s Nissanem), Jordi Arcarons (odstoupil po čtvrté etapě), Ramon Altimir Vila (odstoupil po šesté etapě), Phillippe Gauthier (odstoupil po deváté etapě)

Fotogalerie De Mevius Grégorie- Guehennec Alain (přejímky 2003) / foto: Dakar.cz

Doplnění redakce: zdroj Dakar.cz 2002, 2003, foto: Petr Hocker Stárek

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Zapalovače Zippo

Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar

Kuchyňská svítidla Cucina...

Zapalovače Zippo Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky