Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Dakar 2011 Osmá etapa znamená pro Aleše návrat zpět na třetí místo

Osmá etapa znamená pro Aleše návrat zpět na třetí místo

Image Osmá etapa nabídla typický hardcore pouště Atacama, Aleš v ní poprvé nedojel na stupních vítězů a zařazuje se na průběžné 3. místo.

508 kilometrů z Antofagasty do Copiapó nabídlo už tradiční mix toho nejtěžšího, co Atacama skýtá. Vyprahlá krajina bez života s velkými výškovými rozdíly, gigantickými dunami i mimořádně rozbitými kamenitými pasážemi s četnými terénními zlomy, to vše vyplněné tunami prachu zvaného "guadal", jemného jako popel, v Africe se mu říkalo "feš-feš". I v této etapě platilo, že byla obtížnější než ty předchozí a zcela zamíchala časovými rozestupy. Aleš do etapy vystartoval jako první, ale speciálka patřila obhájci prvenství Vladimiru Čaginovi. Ten ji doslova prolétl a v cíli byl hned za prvními čtyřmi Volkswageny, ani devítinásobný dakarský král Peterhansel nedokázal zajet lepší čas. Výkon jako z jiné planety vyšvihl Čagina v měsíční krajině chilské pouště do čela soutěže kamionů.

Aleš se v den svých 31. narozenin od počátku držel na třetím místě, s lehkým odstupem za Kabirovem, ale před Nikolajevem. Mezi čtvrtým a pátým waypointem měla naše posádka defekt, který na místě řešila výměnou kola, což s sebou přineslo dvacetiminutovou ztrátu, která dala základ výsledné ztrátě v cíli. Kabirov i Nikolajev si až do konce etapy udržovali víceméně konstantní náskok. V celkovém pořadí je tedy Aleš třetí, ale Čagin je v čele jen o tři minuty před Kabirovem a výživný dunový okruh kolem Copiapó ještě může s mnoha věcmi zamíchat.

"Co říci k dnešku, byla to typická pouštní dakarská etapa. Bohužel jsme hned v úvodu chytili defekt a s ním i poměrně velkou ztrátu. Při výměně kola nás předjelo pět kamionů a několik aut i motorek. Dostat se zpět přes prášící auta byl pořádný oříšek, ale předjeli jsme všechny kromě Čagina a Kabirova, v cíli tedy nakonec brambory. Všechny nás bolí záda, všichni dostáváme opravdu zabrat. Já mám navíc nějaký zánět v pravém lokti a neskutečně to bolí, když řadím rychlostní stupně. Řadím tady určitě minimálně tisíckrát denně, ale má to alespoň jednu výhodu, řadím o to rychleji, abych to měl za sebou, v písku je včasná změna rychlostního stupně důležitá, abychom nezapadli :-). Těch 508 kilometrů bylo opravdu mimořádně rozbitých. Dneska tedy čtvrté místo, ale show musí pokračovat, bojujeme dál," řekl k etapě Aleš Loprais.

Nabídka úseků v Atacamě pokračuje i v deváté etapě, zdánlivě pouze 235 km dlouhou, možná však nejobtížnější v celém závodu. Start i cíl je v Copiapó, kousek od bivaku. Nekonečné moře dun a zrádných písečných pastí může zamíchat pořadím všemi směry. Poté se závodníci přesunou zpět do Argentiny, kde budou písečné galeje pokračovat.

I když je v plném proudu ročník 2011, pořadatelé se už pilně zabývají myšlenkami na ročník následující, který se také pojede v Jižní Americe. Již bylo oznámeno, že Dakar 2012 by se měl uskutečnit na trase mezi Buenos Aires a Limou, hlavní městem Peru. Po absolvování toho nejvýživnějšího z argentinských tratí a celé chilské Atacamy by měly následovat tři peruánské etapy a již se řeší důstojné místo pro slavnostní dojezd.

Jiří Vintr