I přes současnou situaci v České republice, kterou postihly katastrofální záplavy, pokračuje příprava Šestidenní motocyklové soutěže v nezměněném tempu. Tratí Šestidenní, ani jejího zázemí v Libereckém kraji, se záplavy naštěstí nedotkly. Organizační výbor však v této vypjaté době chápe, že ne všechny ostatní záležitosti proběhnou dle původního očekávání. Je zřejmé, že i ke konci září bude nutno policisty nasazovat především v místech zasažených povodněmi. Proto nyní budou pořadatelé hledat se zástupci Policie ČR řešení, které bude skýtat záruku odpovídajícího zajištění Šestidenní, aniž by policisté chyběli na místech, kde je občané nejvíce potřebují.
|
( ing. Jan Bajgar) Šestidenní motocyklová soutěž je celosvětovou, velmi významnou sportovní a společenskou událostí s dlouholetou světovou tradicí. Je také nazývána motocyklovou olympiádou. První ročník se konal již v roce 1913 v Anglii. Od té doby, s výjimkou druhé světové války, se každý rok koná tato motocyklová olympiáda v některém ze států v celém světě. Do loňského roku bylo pořádáno již 76 ročníků. Nejedná se v žádném případě o motokros, ale o tzv. Enduro.
7. srpna 2002, Liberec Organizátoři zářijové motocyklové soutěže Šestidenní ze společnosti ISDE Jablonec n/N 2002 s.r.o. společně s Policií ČR, ČSAD Jablonec n/N a dalšími partnery připravili tisíce parkovacích míst jak v samotném Jablonci nad Nisou tak i dalších lokalitách kde bude tento významný motoristický svátek v září probíhat. V samotném Jablonci nad Nisou je připraveno celkem více jak 3500 nových parkovacích míst na odstavných parkovištích.
Naše země se do historie Šestidenní zapsala výrazným písmem a to, co naši jezdci a stroje dosáhli, představuje velice významnou kapitolu našich sportovních dějin, doslova jednu z nejúspěšnějších.
Prvním Čechoslovákem na trati Šestidenní byl v roce 1929 Antonín Chorovský z Ostravy na stroji Ariel. Soutěž dokončil a z tratě mezi Mnichovem a Ženevou si odvezl stříbrnou medaili. První zlatou medaili za bezchybné absolvování soutěže získal v roce 1932 v italském Meranu Viktor Rindler na motocyklu Rudge.
Toto byla od počátku základní kriteria, o něž se konání Šestidenní opírala. Na trati, rozdělené do šesti etap (prvních pět v délce kolem 300 km, poslední zhruba poloviční), jsou jezdci povinni dodržovat předepsaný rychlostní průměr. Jak se jim to daří, to zjišťují časové kontroly, do nichž musí soutěžící přijet v přesně stanovenou dobu. Dodržování stanovené trati ověřují i průjezdní kontroly. Za nesplnění předepsaného času byli jezdci penalizování trestnými body (1 minuta - 1 bod), v současnosti činí penalizace za jednominutové zpoždění 60 sekund; které se připisuji k dosaženým časům ze..zvláštních zkoušek. Za vyšší než hodinové zpoždění následuje vyloučení ze soutěže.
Šestidenní byla vždy soutěží týmů a klasifikace jednotlivců, postupně zaváděná od 60. let podle jednotlivých kubatur, slouží jen jako jedno z kritérií při výpočtu výsledků, jezdci je však vysoce ceněna. Účastníci soutěže usilují o prvenství ve čtyřech týmových soutěžích, jako jedinci jsou oceňováni zlatými, stříbrnými či bronzovými medailemi FIM. Podle toho, s kolika body dorazí do cíle.
|
Organizace soutěže:
Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž (INTERNATIONAL SIX DAYS ENDURO) vznikla v roce 1913 jako zkouška spolehlivosti motocyklů a zručnosti jezdců a toto poslání si zachovává dodnes. Možnost uspořádat tuto soutěž je prestižní záležitostí pro každý stát sdružený v Mezinárodní motocyklové federaci. Čeští reprezentanti patřili v historii této soutěže k nejúspěšnějším závodníkům. Šestidenní motocyklová soutěž se naposledy jela v Čechách v roce 1972 ve Špindlerově Mlýně.
25. července 2002 Liberec / Pořadatelům 77. Mezinárodní Šestidenní motocyklové soutěže doručily v uplynulých dnech všechny dotčené referáty životního prostředí souhlasná stanoviska s vedením tras tohoto významného závodu. Jedná se o OkÚ Jablonec n/N, Liberec, Semily a Magistrát města Liberce.
Téma Šestidenní historie a současnost. Novinky, aktuality. V kategorii 77. I.S.D.E. Šestidenní (Klikněte na ikonku v pravém rohu tohoto článku) najdete kompletní informace publikované na portále dakar.cz. Náš redaktorský tým bude publikovat při letošní Šestidenní (v době od 16.9.- 30.9.2002) přímo z dějiště, a to z depa na stadiónu "Na Střelnici" v Jablonci nad Nisou.
Je dost příznačné, že to byla sportu zaslíbená Velká Británie, v níž už v roce 1903 přišli na nápad uspořádat motocyklovou soutěž spolehlivosti, nazvanou Reliabity Trial. Trvala plných deset dnů a konala se na trati tisíc mil dlouhé s jediným záměrem: prokázat kvalitu a spolehlivost motorových dvoukolek, jakož i řidičské a samozřejmě i mechanické umění soutěžících. Že tehdy o časté opravy nebyla nouze, netřeba připomínat. Na startu se sešlo 43 jezdců, do londýnského cíle jich dorazilo rovných dvacet.
V roce 2002, kdy pořádáme 77. ročník největší a nejtěžší světové terénní motocyklové soutěže Šestidenní v Jablonci nad Nisou, uplyne od jejího vzniku 89 let. Je ovšem pozoruhodné, že navzdory tomu neztrácí nic ze své přitažlivosti, stále má co nabídnout, je pro současně nejlepší soutěžní motocyklisty stejně velkou výzvou, jakou byla i pro generace jejich předchůdců.
|
|