Get Adobe Flash player
Home ENDURO, CROSS COUNTRY Šestidenní 2002 Od Mezinárodní trofeje k Mistrovství světa / Šestidenní - historie

Od Mezinárodní trofeje k Mistrovství světa / Šestidenní - historie

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Celý článek Šestidenní byla vždy soutěží týmů a klasifikace jednotlivců, postupně zaváděná od 60. let podle jednotlivých kubatur, slouží jen jako jedno z kritérií při výpočtu výsledků, jezdci je však vysoce ceněna. Účastníci soutěže usilují o prvenství ve čtyřech týmových soutěžích, jako jedinci jsou oceňováni zlatými, stříbrnými či bronzovými medailemi FIM. Podle toho, s kolika body dorazí do cíle.

Fotogalerie Poprvé jsme obeslali soutěž o Mezinárodní trofej před sedmdesáti lety. V roce 1932 startoval náš Trophy team v italském Meranu ve složení zleva: Antonín Virvar, Jaroslav Kaiser a František Brand (všichni na strojích Jawa 350 a 500 ccm). Spolujezdec Kaisera na sajdkáru František Kronberger na snímku není.

Od počátku byla nejvýznamnější soutěž o Mezinárodní trofej (International Trophy) především proto, že se k ní vázala přísná podmínka: mohla se jí zúčastnit výhradně družstva (tzv. Trophy-teamy) na motocyklech vyrobených v zemi, kterou reprezentovala. V letech 1913-37 tvořili tyto týmy jezdci na dvou strojích solo a na jednom sajdkáru, do roku 1947, kdy jely sajdkáry naposledy, se počet jezdců na motocyklech solo rozšířil na tři, v letech 1948-55 na pět a od roku 1956 dodnes startuje v Trophy-teamu šest motocyklistů na strojích tří kubatur, z nichž nejméně jeden musí být vybaven čtyř-dobým motorem. Pravidla Mezinárodní trofeje se ve své podstatě nezměnila až do roku 1969. Od následujícího ročníku Šestidenní, jež se poprvé v historii uskutečnila ve Španělsku, došlo k radikální změně. FIM přejmenovala Mezinárodní trofej na Světovou (World Trophy) a povýšila ji na mistrovství světa družstev s tím, že reprezentační týmy mohou startovat na motocyklech, vyrobených v libovolné zemi. Téměř okamžitě se počet mužstev, bojujících o nejcennější trofej Šestidenní, zdvojnásobil. Změnil se i název celé soutěže na International Six Days Enduro, přičemž právě slůvko enduro zdůrazňuje vytrvalostní charakter Šestidenní. Vraťme se však ještě do 20. let. Jezdci zemí, které nevyráběly vlastní motocykly, neměli šanci usilovat o Mezinárodní trofej. A tak v roce 1924 vznikla soutěž o Stříbrnou vázu pro tříčlenné, od roku 1957 čtyřčlenné týmy, které mohly používat stroje bez ohledu na zemi jejich původu. Od roku 1985 byla soutěž o Stříbrnou vázu přeměněna na Světovou trofej juniorů a hodnotí se jako mistrovství světa družstev jezdců do 23 let. Třetí soutěž v rámci Šestidenní je určena klubovým tříčlenným týmům a čtvrtá továrním týmům, jež mohou tvořit jezdci ze Světové trofeje i ze Světové trofeje juniorů, samozřejmou podmínkou je, že všichni tři jedou na strojích totožné značky. Zdroj: Publikace "Šestidenní v srdci Evropy"

Auto JarovSponzor citované publikace

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení