Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Šestidenní 2002 Spolehlivost, pravidelnost a vytrvalost / To je heslo pro Šestidenní

Spolehlivost, pravidelnost a vytrvalost / To je heslo pro Šestidenní

Celý článek Toto byla od počátku základní kriteria, o něž se konání Šestidenní opírala. Na trati, rozdělené do šesti etap (prvních pět v délce kolem 300 km, poslední zhruba poloviční), jsou jezdci povinni dodržovat předepsaný rychlostní průměr. Jak se jim to daří, to zjišťují časové kontroly, do nichž musí soutěžící přijet v přesně stanovenou dobu. Dodržování stanovené trati ověřují i průjezdní kontroly. Za nesplnění předepsaného času byli jezdci penalizování trestnými body (1 minuta - 1 bod), v současnosti činí penalizace za jednominutové zpoždění 60 sekund; které se připisuji k dosaženým časům ze..zvláštních zkoušek. Za vyšší než hodinové zpoždění následuje vyloučení ze soutěže.

Fotogalerie V roce 1947, v první poválečné Šestidenní, jsme v boji o Mezinárodní trofej zvítězili. Družstvo startovalo ve složení: z leva Václav Stanislav, Jaroslav Simandl, Richard Dusil (všichni na strojích Jawa 250 a 350 ccm) a sajdkárová dvojice Jan Bednář - Karel Hansl na stroji Jawa 600.

Až do 60. let se o konečném pořadí týmů, které nezískaly bud žádné trestné body, nebo měly jejich shodný počet, rozhodovalo na hodinové rychlostní zkoušce na silničním okruhu po skončení šesté etapy. Mužstva musela ujet předepsaný počet okruhů v co nejkratším čase. Postupně se však náročnost Šestidenní začala ještě více zvyšovat zaváděním rychlostních zkoušek na uzavřeném terénním okruhu (nyní dvě v každé etapě) a později i několikakilometrových terénních rychlostních testů na trati (1 - 2 denně), zvyšujících neobyčejně náročnost na koncentraci, ale i celkovou jezdeckou schopnost. Vždyť se tyto úseky musí projíždět v nejvyšší možné rychlosti, dosažené časy slouží ke klasifikaci družstev. Změn se dočkala i "hodinovka", byla zkrácena zhruba na třetinu a jako skutečný motokrosový závod přenesena na terénní okruh, kde startují jezdci, rozděleni do jednotlivých jízd podle kubatur motocyklů. Jezdec i mechanik Dalším specifickým kriteriem Šestidenní byly a jsou technické předpisy, omezující větší manipulace s motocyklem. Pomocí plomb a ;;tajné" barvy byla značena většina motocyklových dílů, což v praxi znamenalo, že nemohla být při možné poruše vyměněna nebo opravena. To vše mělo prokázat odolnost a spolehlivost jednotlivých strojů.- Jakýkoliv prohřešek proti těmto pravidlům byl trestán vyloučením ze soutěže, což následovalo i po prokázaném přijmutí cizí pomoci. Posledně jmenované pravidlo platí dodnes, ale počet dílů, které se nesmí během soutěže vyměnit, se výrazně snížil. O to víc však platí, že dokonalý soutěžní motocyklista musí vynikat nejen jezdeckou zdatností, ale i mechanickou zručností, protože si veškeré opravy svého stroje musí udělat zcela sám. Zdroj: Publikace "Šestidenní v srdci Evropy"

Auto JarovSponzor citované publikace

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení