Get Adobe Flash player
Home ENDURO, CROSS COUNTRY Šestidenní 2002 Historie začíná v roce 1913

Historie začíná v roce 1913

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Celý článek ENDURO je motocyklová soutěž, kdy každý den jezdec absolvuje dvě až tři kola jízdy v náročném přírodním terénu. Každý okruh je složen z časových kontrol, na které je dán časový limit. Nesplněním limitu je jezdec penalizován trestnými minutami. Kromě časových kontrol se kolo skládá z měřených testů, kde musí jezdec dosáhnout co nejrychlejšího času. Na závěr sezóny se pravidelně koná Mistrovství Světa družstev „ŠESTIDENNÍ“ Historie mezinárodní šestidenní I.S.D.E. Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž vznikla v roce 1913 jako zkouška spolehlivosti motocyklů a zručnosti jezdců. Toto poslání si zachovává, ale dnes je mimo spolehlivosti rozhodující hlavně i rychlost. Mezinárodní trofej FIM věnoval roku 1913 britský svaz výrobců a obchodníků s jízdními koly a motocykly. V roce 1949 nahradila FIM původní (ztratila se během 2. světové války v Německu) putovní cenu, antickým stříbrným pohárem s víkem z doby Jiřího III. Stříbrná váza byla výsledkem subskripce členských svazů FICM od roku 1923, vypsané z podnětu Nizozemské motocyklové federace. V roce 1949 ji FIM nahradila antickým stříbrným pohárem s víkem z doby Jiřího II. Soutěže Klubových družstev se může zúčastnit z každé národní fede­race, která je členem FIM jedno nebo více družstev. Dále je vypsána soutěž Továrních družstev, Targa Bonacossa od roku 1954 za nejlepší klasifikaci v Trofeji i Stříbrné váze každé tři roky a Trofej Watling od roku 1962 za nejlepší výkon dle usnesení Jury. V letech 1913 -1937 startoval Trophy Team tříčlenný (2 motocykly sólo, 1 sidecar), od roku 1938 čtyřčlenný (3x sólo, 1 sidecar), od roku 1948 pětičlenný (všichni sólo motocykly, 2 obj.třídy), od roku 1956 šestičlenný (3 obj.třídy motocyklu, vlastní výroby) a od roku 1970 mohou jezdci TT star­tovat na motocyklech libovolných značek, bez ohledu na původ výrobce. (TT 4. obj.třídy, Stříbrná váza 2.obj.třídy a kluby na motocyklech libovolných značek, možno i stejné třídy) Mezinárodní trofej byla přejmenována na Světovou trofej a prvenství je spojeno s titulem mistrů světa. Zlatou medaili FIM obdrží jezdec s menší ztrátou než 10% bodů oproti vítězi kubatury, stříbrnou medaili FIM obdrží jezdec se ztrátou do 40% bodů proti vítězi obj. třídy, bronzovou medaili FIM obdrží účastníci, kteří dojeli. Do roku 1939 mohli startovat jezdci v TT a sou­časně i ve SV. Základním kritériem motocyklových soutěží je dodržování předepsaného časového limitu mezi časovými kontrolami a dosažení co nejrychlejšího času na měřených testech. Svoji úlohu hraje i nemožnost vyměňovat značené součásti motocyklu před startem na technické přejímce. Za nedodržení časových limitů dostávají jezdci trestné minuty, které se započítávají do konečného hodnocení. V průběhu let se postupně omezoval počet značených dílů na motocyklu. První mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž byla organizována ve Velké Británii v roce 1913 v Carlisle. Naši jezdci se zúčastnili poprvé v roce 1929, kde byl prvním startujícím Ru­dolf Chorovský ze Slezské Ostravy na stroji Ariel a získal stříbrnou medaili. V roce 1930 startovali naši jezdci Vychodil, Stokuč, Melzer poprvé ve Stříbrné váze. O rok později startovali ve Stříbrné váze Rindler, Stokuč, Melzer a Viktor Rindler získal první zlatou medaili pro ČSR. Před druhou světovou válkou jsme se zúčastnili 10 ročníků šestidenní a po válce všech, kromě let 1950 a 1951. Mezi slavné jezdce předválečné doby se dále řadí Vitvar, Brand, Kaiser, Koch, Paštika, Polák, Houška, Uvíra, Dusil, Vitáček, Mucha, Simandl, Stanislav, Bayer, Kostlivec, Zeman, Juhan, Protiva, Blumental, Kronberger a Pěnkava. V roce 1939 se jela šestidenní v Německu, bez českých jezdců, kterým start v samostatném českém „Trophy Teamu" zakázaly propozice. Tehdy ze soutěže odstoupili Nizozemci a na telefonickou výzvu britského velvyslanectví z Berlína přerušilo soutěž všech šedesát anglických jezdců, kteří odjeli domů. Němci a Italové v soutěži pokračovali. XXI.ročník šestidenní skončil 26. srpna 1939. Šest dní na to Německo napadlo Polsko a výsledky tohoto ročníku byly po válce FIM anulovány. Osm let se šestidenní nejela. Na podzim roku 1946 se sešel kongres FIM, aby rozhodl o pořadately dalšího, v pořadí již XXII ročníku. Ten se uskutečnil v roce 1947 a jelikož nebyly uznány výsledky XXI.ročníku, žádný stát neměl právo pořadatele. Mezinárodní federace FIM rozhodla uspořádat Šestidenní poprvé v Československu, tehdejším Gottwaldově. Zdroj: informace

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení