Dakarská dámská hvězda: Jutě bude čtyřicet. / Jutta Kleinschmit
Jutta Kleinschmidtová je v posledních letech nejznámější motoristickou sportovkyní a je nejúspěšnější závodnicí od dob Michelle Moutonové. Nebývá zvykem, aby žena dosahovala takových úspěchů jako jezdec, zatímco na sedačkách navigátora není problém na něžné pohlaví narazit.
Jezdkyně, které letos v srpnu bude 40 let, je strojní inženýrkou a sedm let pracovala u BMW ve vývojovém oddělení, takže autům skutečně rozumí. Poprvé se vydala na Dakar v roce 1992, tehdy se jelo do Kapského města a Jutta sedlala obrovitý motocykl BMW.
Ano, Kleinschmidtová je původně motocyklistkou. Při své první účasti nejenže závod dokončila, ale bylo to na obdivuhodném 23. místě, což zároveň znamenalo 5. místo ve třídě Marathon a první v dámské kategorii. Juttin týmový partner, se kterým měla jet ve dvojici, během závodu odpadl a blonďatá Němka jela dále sólo i přesto, že posledních pár dní dojížděla se zlomeninou kůstky v chodidle.
O rok později už Jutta tolik štěstí neměla, ač úspěch z roku 1992 jí přinesl dost popularity. Upadla už při výjezdu na startovní rampu a leckdo se jí už ve Francii pochleboval, že ženy na motocykl nepatří. Během závodu si „ustlala“ při sjezdu z duny a než stačila znovu nasednout, přiburácel kamión a motocykl jí přejel.
Následovalo období, během kterého vykrystalizovala myšlenka přesedlat na čtyři kola. V roce 1993 byla spolujezdkyní svého tehdejšího přítele Jean-Louise Schlessera při Desert Challenge. O rok později si odbyla debut při Rally Tunis a už v listopadu v Dubaji skončila čtvrtá.
V roce 1995 jela Dakar jako členka továrního týmu Mitsubishi. Skončila až dvanáctá, ale nám se nejvíce vybavuje vzpomínka na okamžik, kdy uvízla v písku a vyprošťovala ji Lopraisova posádka. Jutta svou nerozvážností málem usmrtila Lopraisova navigátora Tomáše Tomečka, který tento incident přežil ve zdraví jen díky kvalitní přilbě.
V dalších letech se Kleinschmidtová účastnila soutěží jako týmová dvojka ve Schlesserově týmu. Startovala se střídavými úspěchy, z nichž nejvýše se vyjímá 5. místo na Rallye Dakar-Dakar 1997. O rok později skončila na Dakaru až 24. a v tomto období se také rozešla se Schklesserem, což také ukončilo Juttino účinkování v modrém týmu.
Útočiště našla opět u Mitsubishi, v červeném Pajeru týmu Ralliert Deutschland ji vídáme dodnes. Své působení u japonské značky načala skvělým 3. místem na Dakaru 1999 a následující dvě sezóny odjela v dámském tandemu s populární Švédkou Tinou Thörnerovou (ta se od letoška stává členkou týmu Škoda Motorsport). Na vítězství obě sice v žádném závodě nedosáhly, ale spolehlivé výsledky jim přinesly kvalitní umístění v poháru FIA.
Od roku 2001 Jutta závodí s navigátorem Andreasem Schulzem. „Tina byla báječná navigátorka, ale dohodly jsme se na rozchodu. Obě bychom se rády vdaly, takže se naše životní dráhy rozcházejí. A kromě toho - na Dakaru je spousta situací, kdy potřebuji sílu chlapa,“ řekla tehdy. V roce 2001 přišel také největší úspěch - sice šťastně, ale přece Jutta vyhrála Rallye Paříž - Dakar a italskou Baju, leč v dalších kláních podlehla Jean-Louisi Schlesserovi, což jí opět vyneslo „až“ druhou pozici v poháru FIA.
Úspěch na Dakaru pomohl ženě, která provozuje off-road školu a jež spadá pod křídla mocného manažera Williho Webera, k předním pozicím v mnoha anketách. „Je to pro mě ocenění nejen toho, co jsem sama dosáhla, ale také důkaz rostoucí pozice maratónských závodů,“ dodává. Její červené Mitsubishi startuje i letos a není pochyb o tom, že právě Jutta Kleinschmidtová je jednou z největších favoritek závodu.
Jiří Wintr Vstupte do fotogalerie
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
< Předchozí | Další > |
---|