Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Dakar 2002 Tomeček: se vztyčenou hlavou / ohlédnutí Dakarem - BR Lubrax

Tomeček: se vztyčenou hlavou / ohlédnutí Dakarem - BR Lubrax

Celý článek Tři čtvrtiny Dakaru dělali s Čaginem a Lopraisem závod, ale jedna ojedinělá závada jim málem vystavila stop. Na tým Tomáše Tomečka si smůla na Dakaru umí počíhat, ale nové zkušenosti ho dále motivují. Přitom vše začalo výborně. Tým včas připravil a otestoval nové vozidlo, postavené podle inovovaných technických předpisů. Až na startu se tatrováci dozvěděli, že předpisy platí pro každého jinak ...

Fotogelerie

Vše začalo výborně. Přitom vše začalo výborně. Tým včas připravil a otestoval nové vozidlo, postavené podle inovovaných technických předpisů. Až na startu se tatrováci dozvěděli, že předpisy platí pro každého jinak, a tak největší soupeři mohli startovat s nástavbami úplně jiného druhu, než se předpokládalo. Od začátku Tomečkova posádka postupně přidávala tempo a už v Maroku se dostala na druhé místo za bezkonkurenční Čaginův Kamaz. Syrový vůz neměl vážnější problémy, na rozdíl od konkurenční Tatry Karla Lopraise, který zápolil se slabšími tlumiči. První vážnější varování přišlo v etapě do Ataru, kdy přestalo fungovat dohušťování levého předního kola a posádka ztratila opravou půl hodiny. Zapadnutí do soliska. První kritický moment nastal v etapě do Tichitu. To Tomečkova Tatra zapadla do zrádného soliska. Bylo jasné, že bez pomoci druhého kamiónu se ven nedostane. Z pasti jí pomohla posádka největšího rivala Karla Lopraise. "Tuto pomoc jsem právě od Karla neočekával, ale velmi si jí vážím. Je vidět, proč má přezdívku Monsieur Dakar," řekl Tomeček. Mechanik Jaromír Martinec pak dodal: "Na Dakaru je podobná pomoc běžná, kdyby tam nejel Loprais, jistě by pomohli jiní." Jobovka v poušti u Tichitu. Největší jobovka pak posádku potkala v okružní etapě kolem Tichitu. Prasklý kříž homokinetického kloubu pravé přední polonápravy znamenal nemožnost dopravit vůz z velmi těžkých dun do cíle etapy. Následovalo přemýšlení, jak nové auto dostal z bohem zapomenuté krajiny plné písečných muld a velbloudí trávy. "Zavolal jsem do bivaku, jestli je možné k nám potřebný díl dostat. Z bivaku létají průběžně pořadatelské vrtulníky a Petru Vodákovi se podařilo po jednom z nich náhradní hřídel i s příslušenstvím poslat. Díly se k nám dostaly až za svítání a opravu jsme prováděli do noci. Pak jsme jeli cestou zpět do Tichitu, a tím minuli dva kontrolní body," líčí událost Tomeček. Nečekané: Tomeček může pokračovat. Celou tu dobu byla posádka přesvědčena o tom, že je ze soutěže vyřazena. Až po několika hodinách jí začalo docházet, že za jistých okolností by pokračování možné bylo. "Ráno zašel André za Hubertem Auriolem a zeptal se jej, zda smíme pokračovat. Auriol, s vědomím toho, že už stejně máme 16 hodin penalizace a do boje o přední umístění stejně nemůžeme zasáhnou, svolil, a to s tím, že pokud start stihneme, můžeme jet." Právě tento moment vyvolal řadu polemik nejen mezi českou motoristickou veřejností. Měla být díky přijetí pomoci z pořadatelského vrtulníku posádka diskvalifikována, či nikoli? "Myslím, že to bylo férové a správné rozhodnutí," říká Tomeček, "Auriol věděl, že penalizaci už jsme dostali a byl by sám proti sobě, zbytečně by ochudil závod a do boje o prvenství svým rozhodnutím stejně nezasáhl. Kromě toho, on je šéfem organizace, která závod pořádá a je na něm, jestli někoho na start etapy pustí. Domněnky, že mohly zapracovat petrodolary našeho hlavního sponzora, jsou absolutní nesmysly!" Na závěr opět skvěle. S motivací pro příště..... V dalším průběhu závodu posádka předváděla standardní, tedy výborné, výkony, snad až na etapu do Kiffy, kde ještě musela doopravovat zraněnou poloosu. V dalších etapách už Tomeček zvítězil. Výsledné desáté místo sice ambicím týmu neodpovídá, ale vzhledem k okolnostem, které v průběhu soutěže nastaly, je Tomeček spokojen. "Auto se ukázalo jako vynikající, má nad očekávání dobré jízdní vlastnosti, otestovali jsme jej a hlavně máme novou motivaci, stejně jako ji má Čagin, De Rooy nebo Karel Loprais." Připraveno ve spolupráci s www.motormix.cz Jiří Vintr

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker