Tičit - Uprostřed pouště u tatry hluboko zabořené v podmáčeném písku už vzdával Tomáš Tomeček boj o její vysvobození. S vozem ponořeným až po nápravy v blátivé hmotě mohl hnout jen jiný mohutný stroj. Český pilot měl ale na Rallye Total Dakar štěstí. Pomohl Karel Loprais, muž, se kterým Tomeček na minuty soupeří o druhé místo. "Tomáš na projíždějícího Karla zamával, ten hned zastavil a vytáhl nás," popisoval situaci z 11. etapy Tomečkův mechanik Jaromír Martinec. "Tom mu půjde po veřeři ještě jednou poděkovat. Vezme flašku."

Tomečkův vůz zradilo takzvané solisko, podmáčené místo na písečné pláni překryté pískem, které nelze okem dobře rozeznat. Lehčí osobní vozy takový terén často bez problémů zdolají, pod těžkými kamiony se ale písečná skořápka boří.
"Vůz zapadl hodně hluboko, ležel až na centrální rouře," vykládal Martinec. "Nemohli jsme se vyhrabat ven, nepomohly nám ani vyjížděcí plechy." Posádka tak byla odkázána na pomoc zvenčí. Několik minut později jela kolem tatrovka pilotovaná Karlem Lopraisem.
"Zareagoval na Tomášovo mávání a zastavil," řekl Martinec. Tomečkova posádka nafoukla pod zabořený vůz zvedací vaky a zapojila za Lopraisovu tatrovku tři lana. Oba vozy si podhustily pneumatiky. "Šlo to dobře," uvedl Martinec. "Vycouvali jsme ven hned napoprvé." Mechanik odhadl, že zapadnutím ztratili dohromady asi půl hodiny.
Lopraisův navigátor Josef Kalina vzpomněl, že pořadatelé upozorňovali na zrádné místo na brífinku před 11. etapou. "Byl jsem tam, ale nevybavuju si, že jsem něco takového slyšel," podotkl Martinec.
Ke vstřícnému gestu Karla Lopraise se vyjádřil několikanásobný účastník Rallye Dakar v kamionu tatra Ota Měřínský. "Takové chování není mezi účastníky závodu vůbec samozřejmé. Karel mě tím hodně potěšil, mám z toho velkou radost." Sám Měřínský podobné situace dobře zná. "Jakmile se solisko protrhne, auto tam okamžitě zahučí," tvrdí. "Mirek Krejsa tak jednou stál s liazkou dva dny, nepomohla ani šlapadla."
Něco podobného zažil i sám. "Vzpomínám si na moment z Rallye Paříž - Peking," říká Měřínský. V roce 1992 zapadla šestikolová tatra v předposlední etapě do hlubokého bahna. "Bylo to hodně naprudko, jeli jsme asi šedesátkou a na třech metrech jsme stáli."
Vůz muselo vytahovat pět kamionů. "Zapojili jsme za sebou ural, kamaz i tři mercedesy a pořád nic," vzpomíná Měřínský. "Vzal jsem si proto do ruky lopatu a mávnutím odstartoval všech pět aut naráz, až pak šílené bláto povolilo."
10. etapa: "Byla to hrůza." Dodává Tomeček
Petr Býma
www.idnes.cz Vstupte do fotogalerie
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003)
(Videa z Telefonica - Dakar 2003)
Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker