Macík dělá Liazu dobré jméno / Liaz obnovuje výrobu...
Dne 6.ledna 2006 bylo oficiálně potvrzeno, že firma Tedom společně s Martinem Macíkem chystá obnovení výroby vozidel Liaz. Již několik měsíců se mezi fandy Liazů šuškalo o vzkřísení výroby. Tyto domněnky nabyly ještě reálnějších hodnot po tiskové konferenci dakarského týmu Martina Macíka koncem prosince roku 2005, kdy Macík zmínil, že plánuje s Tedomem zahájit výrobu nákladních vozidel. Nyní, kdy Martin Macík úspěšně bojuje se svým Liazem o umístění v nejlepší desítce na dakarské rally, přišlo z vedení firmy Tedom jasné vyjádření k jejich plánům.
Jak uvedl Vlastimil Vildman, ředitel divize Motory firmy Tedom, pro stránky www.liaz.cz : "Začínáme vyrábět vozidla podobné bývalým LIAZ 400 - Fox. To znamená, že v první fázi budeme vyrábět vozidla pro komunální techniku (sypače, popeláře, sklápěčky, speciální vozidla apod.). Chceme vyrábět vozy jak v naftovém tak i plynovém provedení s motory TEDOM. Výroba se začíná rozjíždět v Jablonci v areálu TEDOM (bývalý LIAZ), zde se také předpokládá do budoucnosti výroba pro ČR a okolní země." Tedom a Martin Macík, jako společníci ve společném podniku, hodlají vyrobit nejdříve 2 - 4 vozy. "Pro výrobu využíváme zkušeností z provozu vozidla v závodě Lisabon – Dakar, které pilotuje Martin Macík a firma TEDOM, která připravila motor, je partnerem tohoto týmu." uvedl Vildman.
Automobilka Liaz, která před svým definitivním koncem vystřídala řadu jmen (Škoda-Liaz, Škoda, Truck-International, Sipox-Liaz apod.), vyrobila poslední vozidlo právě symbolicky pro tým Martina Macíka dne 1.9.2003. Bylo to asistenční vozidlo Liaz 111.154. Macík si tehdy ale dovezl do továrny veškeré díly a v Mnichově Hradišti bylo toto vozidlo prakticky pouze sestaveno. Poté Liaz opustili poslední zaměstnanci a brány Liazu se definitivně uzavřely.
Po automobilce, která v dobách své největší slávy zaměstnávala až 11000 lidí v deseti závodech, zůstalo jen několik menších společností. V areálu bývalé továrny v Mnichově Hradišti se montují stavební stroje Komatsu, v Liberci firma LAF vyrábí nápravy pro autobusy. V Jablonci nad Nisou i po konci Liazu ještě běžela výroba motorů pod hlavičkou firmy JAMOT.
30.5.2003 TEDOM získal v dražbě tuto motorárnu na výrobu spalovacích motorů LIAZ. Závod na výrobu motorů o rozloze 7,5 ha se tak stal součástí společnosti TEDOM s.r.o., a to jako samostatná divize pod názvem DIVIZE MOTORY. Nyní, právě s Martinem Macíkem, který by rád pro příští dakarskou rally připravil již vůz nové generace, chce Macík s Tedomem s vozy typu Fox navázat na tradici Liazů. Veřme, že tyto vozy, které bohužel již ale neponesou známé jméno Liaz, najdou i po letech své místo na trhu. To totiž rychle obsadily zahraniční vozy. Necháme se překvapit, zda třeba již na brněnském Autotecu si budeme moci "nové Liazy" prohlédnout.
(David Fejgl)
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar
Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení
< Předchozí | Další > |
---|