Get Adobe Flash player
Home TRUCK TRIAL Dakar news Překvapivé, ale oficiální: Dakar 2013 v Rusku

Překvapivé, ale oficiální: Dakar 2013 v Rusku

Hodnocení uživatelů: / 7
NejhoršíNejlepší 

Image Jen před nedávnem organizátoři Dakaru oznámili oficiální trasu ročníku 2012. Nejednalo se o velké překvapení, vždyť se o připojení Peru spekulovalo již delší sobu. Daleko více šokující je však návrh trasy na rok 2013 - byť jej někteří závodníci (jako například Aleš Loprais) trošku předpovídali. Oblíbené pouštní dobrodružství se tak podruhé ve své historii bude zásadním způsobem stěhovat.

Ředitel soutěže Etienne Lavigne změnu zdůvodňuje hlavně tím, že je Latinská Amerika již vyčerpaná a v Africe není stále bezpečno. „Závodníci znají již nyní každou dunu na Atacamě jako své body a po nadcházejícím ročníku 2012 je to tam již defintivině přestane bavit. Dále je to poměrně neklidný region, i když ne tolik jako Afrika. V Chile se každou chvíli zatřese půda, v Argentině tu a tam zkrachuje ekonomika, Peru pravidelně ohrožuje jev El Niño spojený se záplavami a sesuvy půdy. Ačkoliv první a třetí problém by se dal přežít, druhý by byl katastrofou - kdo by nám soutěž zaplatil?"

Tolik oficiální důvody. Méně oficiálním, ale důležitějším důvodem je tlak automobilek. Volkswagen má sice velký odbyt v Argentině, tamnější trh však pokryje svým vstupem do MS a vozy VW Trend S2000, které se ve speciální kategorii účastní domácího relyového šampionátu. Další dvě jihoafrické země pak již pro VW atraktivní nejsou. „V Chile prodáme vozů méně, než by se vešlo do garáže mého přítele Maxe Mosleyho," vyjádřil se sportovní ředitel VW Kris Nissen, který s bývalým prezidentem FIA sdílí především nadměrný zájem o něžné pohlaví. „A Peru? Nenechte se vysmát, tam je kupní síla asi taková jako na Marsu."

Není asi třeba připomínat, že na rozdíl od uvedených zemích představuje Rusko pro VW obrovský trh, stěžovat si nemůže ani konkurenční BMW. A zájem Kamazu, který bude navíc od ročníku 2012 sponzorem samotné soutěže, na přesunu soutěže do jeho domoviny překvapí ještě méně.

Dalším důvodem, proč Dakar bude směřovat do Ruska, je enormní podpora tamních představitelů. Zatímco prezident Dmitrij Medvěděv se jen jednou podíval do továrny Kamazu a potřásl si pravicí s jeho jezdci, jeho dřívější spojenec a dnes možná spíše rival Vladimír Putin, známý dobrodruh, který umí judo tak, že jeho pomocí skolí i medvěda, chystá přímý start na soutěži. Původně měl být tento start přísně utajen, vyzradil jej však zhrzený Vladimir Čagin.

„Původně bylo plánem, abych překonal rekord devíti vítězství Stéphana Peterhansela," říká sedminásobný šampion kategorie kamionů. „Jenže pak náš oblíbený premiér zjistil, že mu klesla oblíbenost o dva procentní body na pouhých 99 %, a tak velmi přemýšlel, jak to dohonit. Let na Mars i na Slunce zavrhl, že by to trvalo moc dlouho, takže se nakonec rozhodl stát největší legendou Dakaru. A jelikož by si ani neškrtl, kdybych byl na startu já, byl jsem odejit do důchodu. Ale aby se ještě nedivil," zahrozil závodník, který byl v poslední době velmi často k vidění ve Frenštátu pod Radhoštěm i v Kopřivnici.

Jak se zdá, přesunu do Ruska nestojí nic v cestě. Někteří závodníci si však neodpouští kritiku soutěže, která se pojede z Petrohradu přes Tver´ do Moskvy a potom na sever do Archangelsku, kde bude soutěž ukončena. „Vzhledem k tomu, že se bude i nadále závodit počátkem ledna, obávám se, že nelze v soutěži zcela vyloučit sníh. Mám na mysli zejména oblasti za šedesátou rovnoběžkou," říká jeden z kverulantů, jenž si však nepřeje být jmenován.

Ředitel soutěže Lavigne přítomnost sněhu na Dakaru 2013 nevylučuje. „Ano, je možné, že se sněhu dočkáme. Nebude to však nic nového, i v minulosti se občas stalo, že v prvních etapách Dakaru mezi Paříží a naloděním na trajekt zasněžilo. Bude to tedy tak trochu návrat ke kořenům. Závodníci navíc dříve nebyli na sníh připravení a měli s tím problémy. Nyní však již budou se sněhem moci počítat, a tak je nebude moci zaskočit. Kromě toho, vzhledem k absenci pouští v severozápadním Rusku, kde se závod pojede, budou hluboké závěje sněhu zajišťovat potřebnou náročnost soutěže. Musíme přeci dělat naši soutěž rok od roku těžší."

Lavigne též popírá, že by v hlubokém sněhu měly mít zcela zásadní problémy těžké kamiony. „Nebojte se. Jak již bylo prozrazeno, v jednom z nich pojede Vladimír Putin. Ten všem škarohlídům dokáže, že žádný problém není nepřekonatelný a že pravý ruský dobrodruh zvládne vše."

Zdroj: rely.cz