Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Ještě větší porce jihoamerického pekla

Ještě větší porce jihoamerického pekla

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Účastníci Rallye Dakar odstartují na Nový rok jízdu „severní smyčkou“. Zase o něco těžší tratě než v předchozích dvou ročnících Rallye Dakar na jihoamerickém kontinentu vybral pořadatelským tým Amaury Sport Organisation (ASO).

Jeho snahou bylo nabídnout něco nového a tím mají být severněji položené argentinské provincie i bod obratu na chilském území. Proto se hovoří o takzvané „severní smyčce“. To ovšem znamená, že se pojede územím blíž k rovníku a hlavně v Argentině se dají čekat tropičtější podmínky než tomu bylo při předchozích dvou jihoamerických zastaveních.

Organizátoři slibují v úvodu nejznámější maratonské soutěže rozsáhlé plochy otevřené krajiny a průjezd „zemí kontrastů“, kde se během stovky kilometrů naprosto změní charakter krajiny i vegetace. Uspět v takovém prostředí mohou zřejmě jen ti jezdci, kteří se budou schopní rychle přeorientovat a přizpůsobit novým podmínkám. K tomu jim má částečné pomoci oddělení rychlostních zkoušek mezi jednotlivými kategoriemi.

Týden ve zrádné Atacamě

Po slavnostním novoročním startu z rampy na náměstí Plaza de la República v centru Buenos Aires se posádky v dalších dnech ocitnou poblíž hranic s Bolívií v typických jihoamerických buších. Pravý jihoamerický Dakar vypukne až v páté etapě, kdy se konvoj dostane do vysokohorského pásma And a při průjezdu průsmykem De Jama dosáhne nadmořské výšky 4800 metrů. Z velehor pak dakarští dobrodruzi „spadnou“ do chilské pouště Atacama. Tam je čekají tratě plné vysokých dun, prachu a kamení. Zastaví se v Iquique, které si díky kilometrovému „padáku“ před cílem dobře pamatují z posledního ročníku.

Pak účastníky nejtvrdšího motoristického dobrodružství zavede trasa mnohem severněji než v minulosti. Dojedou až do přístavního města Arica, které leží na hranicích s Peru a k jeho dobytí se budou muset vypořádat s množstvím jemného fesh-fesh písku. Tam se posádky po pekle atacamských dun dočkají vytouženého dne odpočinku. Po něm bude trať zrádnou pouští pokračovat jižním směrem přes již tradiční místa na březích Pacifiku Antofagastu a Copiapo a hned první den je při tom čeká obří porce 611 měřených kilometrů. Dohromady stráví ve vyprahlé Atacamě celý týden.

Maratonské etapy na závěr

Z jejích pastí zamíří již vyčerpaní dakaristé opět do And, aby se přes průsmyk Svatého Františka pomalu, ale jistě vrátili k cíli. Na cestě však budou muset na argentinském území zdolat extrémní 622 kilometrů dlouhý měřený úsek, další písečné nástrahy a pekelně horké podnebí. Ještě v předposlední etapě si řidiči aut, motocyklů a čtyřkolek sáhnou na dno, protože je čeká 555 kilometrů dlouhá speciálka. Závodit se bude i v posledním dějství do Buenos Aires. Ovšem 650 kilometrů dlouhá spojovačka bude hlavně „mávačkou“ pro davy natěšených, ale nepříliš ukázněných diváků, kterých bude směrem k metropoli rapidně přibývat.

Když se s plánem trasy seznámil člen KM Racingu Josef Kalina, suše konstatoval, že to bude hrůza. „Pořadatelé největší délku a náročnost zařadili do závěrečných dnů soutěže. Co pamatuji, tak to v Africe bývalo většinou obráceně. Chápal jsem, že se chtěli zkraje zbavit „turistů a hobíků“. Tady ale zřejmě mají v úmyslu dotáhnout co nejvíc lidí až do závěrečných pasáží,“ kroutil hlavou velezkušený navigátor, který má před sebou jubilejní dvacátou Rallye Dakar a tentokrát ji pohostinsky absolvuje v Tatře Aleše Lopraise.

Kamióny pojedou častěji jinou trasou

Radost z předimenzovaného závěru nemá ani ostřílený pouštní vlk Josef Macháček. „Jsou to sakra dlouhé etapy. Hlavně ta měřená šestsetdvacetdvojka nám dá pořádně zabrat. Může se při tom komukoliv stát cokoliv, takže si myslím, že jásat se bude skutečně až v cíli. Já jsem ale určitě líp připravený než soupeři. Vezu si totiž s sebou osmipalcové gumy na předek, které by se neměly v písku tolik bořit,“ pochlubil se pětinásobný vítěz kategorie čtyřkolek ze stáje KM Racing ještě před odjezdem za oceán.

Jak už bylo naznačeno, organizátoři z ASO po dobrých zkušenost z roku 2010 přistoupili k masivnějšímu oddělení tras rychlostních zkoušek pro kamióny. Při obrovském množství startujících to určitě přispěje k větší bezpečnosti a lepší průjezdnosti tratí. Oproti ostatním posádkám čeká kamiónisty ve 33. ročníku dakarské rallye o pět set kilometrů kratší porce měřených speciálek.

Milan Novotný