Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2011 Vinland Dakar Team jen pár hodin před odjezdem na Dakar 2011

Vinland Dakar Team jen pár hodin před odjezdem na Dakar 2011

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Image V Buenos Aires odstartuje již 1. ledna 2011 třiatřicátý ročník Rallye Dakar. Vinland Dakar Team se po roce vrací na místo činu, kde tentokrát postaví na start hned dva osobní automobily.

Z celkově tří přihlášených vozů v českých barvách má zkušenosti s Dakarem pouze pražský Peter Mikula.

V pořadí již třetí podnik na jihoamerickém kontinentu zavede účastníky rallye, jejíž celý název letos je Personal Argentina Chile Dakar, více na sever Argentiny a Chile. Závodní karavana se tak přiblíží až k hranicím s Bolívií a Peru. V Arice čeká zhruba v polovině závodu závodníky i techniku kýžený den volna. Od tohoto okamžiku se bude rallye vracet zpět do hlavního města Argentiny.

Profil tratě, která sestává z devíti tisíc kilometrů silnic, cest a dun, zahrnuje téměř pět tisíc ostrých kilometrů. Při vytyčování trasy se organizátoři snažili ušetřit obtížné úseky pro druhou polovinu soutěže. V praxi tak bude docházet ke stupňování náročnosti a tlaku na posádky, což v kombinaci s rostoucí únavou techniky i lidí přinese spoustu zajímavých situací a dost možná i dramatických zvratů. Dakar si tak podle všeho zase jednou vyslouží prestižní označení nejtěžšího závodu na světě.

Podle počtu došlých přihlášek se předpokládá, že se na start dakarské rallye postaví až 430 ostřílených závodníků i nováčků. V porovnání s letošním, brzy však již loňským ročníkem to představuje úctyhodný dvacetiprocentní nárůst. Riziko v podobě neúměrného počtu závodníků během některých etap řeší pořadatelská organizace A.S.O. - Amaury Sport Organisation částečně oddělenou trasou.

Mezi osobními automobily bude mít Vinland Dakar Team hned dvojici vozů. Peter Mikula pojede s Toyotou LC120, na které poveze startovní číslo #388. Za volant druhého vozu pilot Mitsubishi Pajero se startovním číslem #418 usedne Michael Honda.

Ve dnech 24. a 25. listopadu proběhlo ve francouzském přístavu Le Havre naloďování techniky, která se napříč Atlantikem každým dnem přibližuje místu startu rallye. Technické a administrativní přejímky proběhnou během posledních dvou dní letošního roku. Tým odlétá do Buenos Aires 27. 12. 2010.

Dobrodružství v Jižní Americe s pořadovým číslem tři slibuje podle všeho náročnou podívanou. Noční můrou se pro mnohé stanou náročné etapy v poušti Atacama, nejsušším místě na světě. Zajímavé a náročné budou i čistě pouštní etapy na území Argentiny.

"Do Jižní Ameriky se vracíme především s cílem dokončit tento obtížný závod," shrnul své pocity pilot Vinland Dakar Teamu Peter Mikula. "Celý rok jsme intenzivně pracovali na přípravě techniky a rádi bychom toto úsilí zúročili."

"Letošní trasa vypadá velmi zajímavě," dodává navigátor Ivan Novák, který s Petrem Mikulou v minulosti jezdil na tratích českých rallye. " Auto udělalo v porovnání s tím loňským velký krok vpřed. Start na letošní Silk Way rallye, ve které jsme skončili s fantastickým výsledkem, jsme pojali právě jako přípravu na Dakar. V tomto 5 tisíc kilometrů dlouhém a těžkém závodě s velkou mezinárodní konkurencí, jsme se pod startovním číslem 127 umístili na 17. místě . Tímto jsme historicky první českou posádkou, která závod dojela až do cíle."

Mikulova dieselová Toyota LC 120 je identickým vozem, se kterým absolvoval již část loňského, tedy vlastně zatím pořád ještě letošního, Dakaru. V ročníku 2010 Peter Mikula dojel do třetí etapy, v průběhu které musel odstoupit pro poruchu motoru. Ten přestal fungovat v důsledku poruchy rozvodového mechanizmu, kde drobná špona přicpala olejový kanálek, kterým se mažou kluzná ložiska vyvažovacích hřídelů. To způsobilo zadření prostředního ložiska a následně ulomení hnacího ozubeného kola vyvažovací tyče. Ozubené kolo spadlo do ostatních rozvodových ozubených kol, kde se zaseklo a zničilo tuto část. Tím se motor zasekl a nedal se v daných podmínkách opravit.

V průběhu roku prošla Toyota zásadní přestavbou pod vedením šéfmechanika a konstruktéra Jana Kubíčka, známého především v oblasti stavby rallye vozů. Toyota dostala nejen nový motor s posíleným chlazením, ale i nové tlumiče, brzdy a mnoho dalších vylepšení.

Druhým vozem startujícím pod hlavičkou Vinland Dakar Teamu je Mitsubishi Pajero DID 3,2, jehož posádku tvoří dva aktivní jezdci rallye, Michael Honda a Jan Tománek. Mitsubishi kategorie T2, které bylo na dakarskou rallye připravováno v otrokovických dílnách Romana Kresty. Michael Honda je dlouholetým jezdcem MČR a MMČR, na svém kontě však má i několik startů na MS. Jan Tománek coby bývalý spolujezdec Romana Kresty naviguje kromě Michaela Hondy i Martina Prokopa v šampionátu SWRC.

"Do Jižní Ameriky jedeme především s cílem seznámit se s Dakarem," prohlašuje Michael Honda. "Bylo by samozřejmě skvělé, kdybychom hned při premiérovém startu dojeli do cíle."

Vinland Dakar Team – posádky:

Peter MIKULA- pilot Toyoty LC120 #388
Ivan Novák – navigátor Toyoty LC120 #388
Michael HONDA - pilot Mitsubishi Pajero DID 3,2 #418
Jan TOMÁNEK – navigátor Mitsubishi Pajero DID 3,2 #418

vinlanddakarteam