Valkesnwaard tradičním svátkem holandských fanoušků Dakaru.
Podnik, pořádaný holandskou televizí RTL 7, která zároveň vysílá denní sestřihy, je vítanou příležitostí pro týmy i jejich hosty, aby se sešli, zároveň pak diváci, kteří mají volný přístup do depa a mohou si tak osahat každičký detail všech startovních strojů, dostávají příležitost vidět své dakarské idoly v akci. Původní prosincový termín z důvodů brzkého nalodění vystřídal říjen.
Celý podnik bývá rozdělen do dvou bloků. Dopoledne patří osobním automobilům a motocyklům. Těch Holanďané na Dakar tolik nevysílají, ale jména jako Frans Verhoeven nebo Tony van Deijne mají na Dakaru vysokou hodnotu. Odpoledne patří kamionům, a na ty v Holandsku chodí nejvíc lidí. Letos jich do Valkenswaardu zavítalo přes 13 000 navzdory nedobrému počasí a vytrvalému mrholení. Podle místních fandů byl rekordem loňský ročník, kdy na dakarskou rozlučku Jana de Rooye s kariérou, při níž exhibičně proháněl po okruhu slavné vozy z minulosti, dorazilo až 40 tisíc diváků! Jen považte, zda by to bylo možné u nás, zda by se týmy sešly, zda by akci vysílalala televize a zda....
Vlna zájmu o Dakar se v Holandsku zvedla samozřejmě po návratu Jana de Rooye na Dakar v roce 2002. De Rooy, který je pro holandské motoristické fandy jakýmsi ekvivalentem toho, čím je Ayrton Senna pro Brazilce, s sebou strhl vlnu následovníků, a tak bude na startu toho následujícího ročníku z holandských týmů minimálně 25 posádek kamionů, a to je téměř polovina startovního pole! A věřte nebo ne, většina holandských strojů stejně přímo vychází z de Rooyova konstrukčního základu. Takový potenciál už znamená slušnou náplň pro fanouškovské odpoledne na rallykrosovém okruhu.
Závodní část spočívala v postupně samostatně odjetém jednom okruhu, jehož čas se měřil. Všichni dostali šanci odjet dvě rozjížďky, z nichž majitelé dvou nejlepších časů zamířili do finále, v němž zvítězil Hans Bekx nad Marcelem van Vlietem.
Pojďme se podívat na to, jakým způsobem se místní na okruhu prezentovali. Tým de Rooy utrpěl velkou lidskou ztrátu těsně před konáním podniku poté, co zemřela manželka Jana de Rooye Annie. Tým z piety ve Valkenswaardu výjimečně nezávodil, ale dovezl svůj nejnovější speciál, který bude v Jižní Americe pilotovat Pep Vila, alespoň ke statické ukázce. Doufejme, že se dají do pořádku i Gerardova záda a oranžová ekipa vyrazí na Dakar v plné síle. Nový speciál Iveco dělá skvělý dojem a nedostatek štěstí při Silk Way Rally ještě nic nevypovídá o jeho reálné konkurenceschopnosti. Z vozů s tuhými nápravami může propracovanosti jeho podvozku konkurovat jen Kamaz.
De Rooy, pokud tedy vlastní tým nastoupí v plné sestavě, bude na Dakaru podporovat i Hanse Bekxe, který bude startovat na svém tradičním kamionu DAF. Bohužel nebyla šance zkontrolovat to, na co většina holandských fandů poukazuje, totiž že Bekxův motor je připraven týmem de Rooy a možná jde dokonce o agregát Iveco, s nímž Jan de Rooy startoval na Africa Race. Ve Valkenswaardu Bekx zářil. Auto držel velmi agresivně, ale razantní jízda byla maximálně efektivní, s vozem si stále perfektně rozuměl a bylo vidět, že výkon ani chuť mu nechybí.
Uvidíme, jak si v Jižní Americe povede s již mírně zastaralým podvozkem, ale rozhodně ukázal, že bude-li podávat stálé výkony, musí se s ním počítat. Mimochodem, pátým vozem do party u de Rooyů by měl být speciál Iveco Josepha Aduy, který se s tímto vozem představil už na letošním Dakaru, Snad bude mít více štěstí, letos jeho odyssea začala přetrženou převodovkou už v první etapě a končila v kotrmelcíh. Suma sumárum, jen od de Rooyů zamíří do Jižní Ameriky pětice speciálů! Ty připočtěte k šestici Kamazů…
Novým a nutno říci, že velkým týmem je stáj Van Loon / xDakar, reprezentovaná speciálem Mitsubishi Racing Lancer - Erika Van Loona a hned trojicí zbrusu nových speciálů DAF CF85 v úpravě variant Kit. Dva hlavní závodní stroje budou žlutý vůz Fritse van Eerda s velkou reklamou na supermarkety Jumbo (ve Valkenswaardu ovšem jen na statickou ukázku) a speciál v barvě slonové kosti pro Petera van den Bosche. Oba kamiony stejně jako osobní Mitsubishi bude jistit totožný bílý stroj Eimberta Timmermanse.
X-Dakar staví ještě jeden identický DAF pro tým Afraja, ten s ním ale bude startovat až na Dakaru 2012. Koncepčně jde o vozy postavené jako přes kopírák podle kamionů Bekxe, rozdíl je jen v umístění motoru, nádržím umístěným po bocích rámu a výfuku vyvedenému nahoru. Mimochodem, výkonné motory připravené továrnou DAF velmi silně kouří, a tak pokud pořadatelé dodrží hrozby uplatňované v letech minulých, mohou se X-Dakar dostat do potíží. Ve Valkenswaardu zaujal svým výkonem van den Bosch, který na kluzkém povrchu vodil Daf jistě a rychle. Zraky fandů se však upírají k Dakaru 2012, depem jde šeptanda o zamýšleném oficiálním návratu továrny DAF na Dakar.
MAN s misí je zpět! Loděnice Veka, vedené Peterem Versluisem odkoupily celou flotilu týmu MAN, v němž dříve řádil Hans Stacey. Dva vozy kategorie variant Kit z roku 2009 povedou Marcel van Vliet a Peter Versluis, oběma bude jistit záda zkušený Franz Echter s kamionem, který startoval a Dakaru 2007 a nemá tedy ještě posunutý agregát. Všechny vozy jsou pouze repasovány a nejsou na nich patrné žádné konstrukční změny. Jak leží a běží, zůstaly i tlumiče, když Echter jede i nadále na starších Foxech, zatímco oba vozy kategorie "superproduction" mají k dispozici modernejší tlumiče Reiger. Otázkou je naladění motorů, které prý proběhlo přímo v továrně. Je škoda, že Echter na Dakaru nebude mít k dispozici speciál z dílen Maurer Motorsport, který představil na Silk Way Rally. Dle jeho slov má totiž pro budoucí léta mnohem lepší potenciál. Ve Valkenswaardu podali slušný výkon Van Vliet a Echter, byť rudé speciály zřejmě ukážou svůj hlavní potenciál až na rychlých tratích.
Ginaf je nejpočetnější holandskou družinou. Parta kolem Wufa van Ginkela má k sobě navázány i partnerské klientské týmy s bohatými soukromníky a na Dakar vysílá hned sedmero strojů! Pět z nich je specifikace X2222SP s hydraulickým pérováním a nezávislým zavěšením kol, jimž bude dělat zálohu Edwin van Ginkel s klasickým Ginafem X2223, používajícím tuhé nápravy. Tovární dvojici bude tvořit Wuf Van Ginkel a Jan Lammers, trojicí soukromníků jsou Martin van den Brink, Jos Smink a Jack Brouwers, ty ještě doplňuje rychlý superproduction Ginaf X2223 Marcela Schoo z týmu Dakar Team Holland. Ve Valkenswaardu Ginafy nenadchly.
Těžké stroje se silnými motory se po technické trati motaly poněkud mátožně, zvláště pak v rukou soukromníků, kteří nemají vůz dostatečně zažitý, což se projevuje chybným řazením, špatným odhadem brzdných bodů i tím, že jim vůz poněkud cestuje „od pankejtu k pankejtu.“ Kromě Van Ginkela a částečně Lammerse nepředvedli nic, byť s Van den Brinkem lze na rychlých tratích počítat jako se silným pilotem. Tristně piloti honili vozy v zatáčkách, kde jim ustřeloval zadek vozidel, nezatížený jinak tradiččně umístěnými rezervními pneumatikami.
Pokud je někdo vzadu, koho nelze podcenit, poznamenejte si jméno Johan Elfrink. Pilot Mercedesu Axor týmu Finstral může potrápit i mnohem silnější stroje. Ve Valkenswaardu jezdil ve špici a jeho jízda s hbitým Axorem nadchla. Nechyběla jí plynulost, optimální nájezdové křivky zatáček, dokonalé využívání výkonu vozu, zkrátka soutěžní drive. Auto se na tlumičích Reiger může pochlubit opravdu dobrými jízdními vlastnostmi a na posledním Dakaru s ním Elfrink do poloviny závodu atakoval první pětku. Jede ve třídě do deseti litrů a na pozoru by se měli mít hlavně u Sugavarů, ale Elfrink dokáže i v poušti strčit do kapsy i většinu Ginafů o dvojnásobném výkonu!
Akce se mohla pochlubit perfektní organizací. Televizní promotér dovezl do Valkenswaardu pojízdné kamery, jeřáby i věže a divákům, pokud zrovna ze svého místa trati nemohli vozy vidět, nabídli kvalitní videoprojekci. Trať ve Valkesnwaardu je členitá, s řadou výjezdů, na své motokrosové části pak umožní divákům vidět ze svého místa většinu tratě. Nakonec tedy jediným minusem celé akce byl fakt, že u vjezdu do areálu vystavený dvoumotorový speciál Jana de Rooye z Dakaru 1985 stihl majitel odvézt po akci domů ještě dříve, než jsem stihl dojíst patřičné sousto jako host u X-Dakaru. Snad tedy příště a i s ostrými kamiony ze Sonu, rozhodně se do Eindhovenu budu vracet rád. Kdo by nevěděl, co se zbylým programem, může si večer zajít na fotbal k místnímu PSV a ráno zavítat za Turbotwiny do muzea firmy DAF.
Valkenswaard byl dalším důkazem toho, že nás čeká snad nejnabitější startovní listina v historii soutěže kamionů. Dostat se do horní pětice bude nesmírně obtížné, pokud tedy nezačne favority kosit smůla v podobě havárií nebo jiných kolizí. A také to byl důkaz, jak báječné postavení má Dakar u fanoušků v zemi větrných mlýnů. Oč méně řeční, ironizují své posádky na diskusních fórech pod běžnými články, o to upřímnější zájem projevují o techniku a o to, jít své idoly skutečně povzbudit.
Jiří Vintr
< Předchozí | Další > |
---|