Dakar 2011: Argentina a Chile potřetí
Díky podpoře ze strany místních vlád se tak opět můžeme těšit na náročný závod v atraktivním prostředí a tradičním čase, tedy od 1. do 16. ledna 2011.
Argentinský ministr turismu Enrique Meyer při této příležitosti prohlásil: "Sen se stal skutečností." Nový ministr sportu Chile Ruiz Tagle uvedl: "Rád bych zdůraznil důležitost tohoto podniku v době, kdy se země potýká s následky devastujícího zemětřesení. Dakar nám pomůže hledět vstříc budoucnosti a demonstrovat schopnost Chile překonávat rány osudu."
Návrat ke kořenům v podobě Afriky, na kterou se mnozí těšili, se tak prozatím odkládá, i když ASO průběžně pracuje na několika projektech. Důvodů pro toto rozhodnutí je, jak již to tak bývá, hned několik. Libye začátkem tohoto roku prakticky znemožnila vstup do země občanům EU v reakci na vývoj situace se Švýcarskem, což je záležitost, která se táhne od roku 2008. Tehdy byl ve Švýcarsku obviněn a zadržen syn libyjského vůdce Hannibal Kaddáfí za zbití služebnictva z Maroka a Tuniska a byl dokonce několik dní ve vazbě. Libye reagovala zadržením švýcarských obchodníků v Tripolisu, následovalo stažení peněz ze švýcarských bank a ukončení dodávek ropy pro Švýcarsko a také vyhoštění všech švýcarských firem. Bern reagoval zavedením restrikcí ve vydávání víz pro občany Libye pro země Schengenského prostoru, na což reagovala Libye restrikcí v podobném rozsahu.
Protože uspokojivé řešení situace nebylo na dohled, bylo by pro organizátory nepředstavitelné, že by vůbec uvažovali o pořádání rallye v zemi, která je v diplomatickém sporu s téměř celou Evropou. Mezi další severoafrické země, které mohou pořádat rallye, patří Maroko a Tunisko. Mezi nimi je však izolovaná oblast Alžírska, kde rallye být nemůže a samotné pouště Tuniska ani Maroka pro pořádání závodu světového formátu prostě nestačí. Mauretánie se bohužel aktuálně řadí mezi bezpečnostně nepříliš stabilní země. Na východní straně jsou sice skvělé pouště mezi Libyí a Egyptem, ale tato varianta z výše uvedených důvodů padla.
Druhý faktor, který mohl hrát při rozhodování roli, bylo stanovisko Volkswagenu. Automobilka patří ke klíčovým sponzorům rallye a představitelé koncernu se vyjádřili v tom smyslu, že pro ně má Dakar smysl jen v případě, že další ročník bude pořádán opět v Jižní Americe. Zde se VW díky Dakaru otevřely neuvěřitelně zajímavé trhy zejména pro oblast užitkových automobilů.
Více informací o konkrétní podobě nového ročníku Rallye Dakar bychom se měli dozvědět během tiskové konference plánované na 29. dubna.
Jak hodnotí skutečnost, že se Dakar vrací již potřetí do Argentiny a Chile manažer Czech Dakar Teamu a pilot závodní Tatry Marek Spáčil?
"Dobré je především to, že se vůbec nějaký Dakar pojede. Tato soutěž má dlouhou tradici a představuje v motoristickém sportu skutečný pojem. Dva ročníky v Jižní Americe nabídly nádherné exteriéry, náročné terény a skvělou atmosféru. Dakar patří neodmyslitelně k Africe a doufám, že se tam co nejdříve vrátí. Ročníku 2011 se samozřejmě zúčastníme, přípravy na něj ostatně začaly bezprostředně po návratu z Buenos Aires. Chystáme několik horkých novinek, které budeme v průběhu roku intenzivně testovat."
Tomáš Kocanda a Ladislav Lála
< Předchozí | Další > |
---|