Dakar 2010 - 9. etapa: Celkový souhrn
Kategorie motocyklů navíc zažila občerstvující hromadný start ve skupinách. Jakkoliv jsou favorité v každé kategorii prakticky jasní, nikdo si nemůže dovolit předčasné oslavy.
9. etapa, pondělí 11. ledna 2010, Copiapo – La Serena,
spojovačka 209 km, speciálka 338, celkově 547 km
Před startem 9. etapy se do jedenácti hodin nad bivakem rozprostírala hustá mlha, která bránila vzletu vrtulníků, proto byla etapa odstartována až ve12:00 hodin, stejně jako vloni. Podle místních jsou mlhavá dopoledne při Dakaru v Copiapu už tradicí. Takže motorky odjely před dvanáctou ve třech valech s hromadným startem a pak následovala auta a trucky.
Hned první výjezd nad bivakem naznačil, o co v této etapě půjde - hluboký písek s velkými a dlouhými výjezdy. První vozy v celkovém pořadí – speciály VW a BMW vzlétly jako šípy po nerozoraném podkladu, což se nedalo říci o těch ostatních. Především vozy uvnitř a na konci startovního pole už měly značně ztížené pozice kvůli vyježděným korytům na trati. Z téhož důvodu obavy provázely start i poslední z českých posádek mezi automobily (Toyota s. č. 373), naštěstí jak se záhy ukázalo zbytečně.
V 9. etapě byl nejrychlejší Al Attiyah, který porazil Sainze, cca o 6 min, jenž si však i nadále uchoval postavení vedoucího jezdce. Že trať lehká nebyla, potvrdil Američan Gordon, který letos vůbec není spokojen: jak s průběhem, tak především se skladbou Dakaru. Naši Viktor a Jiří se v etapě střídali a mimo standardně drobného navigačního zaváhání dojeli v pohodě, jak Jiří řekl podjezdu: „Dnes nám to sedlo!“.
Czech Dakar Team
Jiří Janeček
Jiří Janeček s Viktorem Chytkou si dnešní etapu užili: "Bylo to sice celkově náročné, ale etapa jako taková byla moc pěkná," zhodnotil dnešek Jiří Janeček. "Dnes to bylo především o písku a dunách, bylo to líbivé a zábavné."
Diváci rozmístění kolem trati, jakkoliv se zdá, že jich je v porovnání s minulým ročníkem méně, jsou o průběhu etapy informováni prostřednictvím FM vysílání a to už jen proto, že dostupnost GSM sítě resp. její datové nadstavby (EDGE, GPRS…), je zejména v poušti a odlehlejších místech rallye omezená. Dnes to nebylo poprvé, co rozhlasoví reportéři, kteří komentují Dakar ve stylu napínavých fotbalových zápasů, upozorňovali na české vlajky podél trati. Ostatně chilská vlajka je té české velmi podobná.
"Silnější motor a lehčí auto by se v takovém terénu uplatnily mnohem více," prozrazuje možné budoucí plány Viktor Chytka. "Sériové vozy kategorie T2 mají oproti elitním strojům třídy T1 mnohá omezení."
Janeček s Chytkou se dnes vyvarovali navigačních chyb, i když museli několikrát zastavit a hledat cestu. "Některé pasáže byly po kamionech natolik rozježděné, že jsme občas raději na okamžik zastavili a snažili se najít takovou cestu, abychom nezapadli, což se nám i dařilo," uvedl Jiří Janeček."Konec již začíná být na dohled. Jistě, do té doby, než jím projedeme, se může stát prakticky cokoliv. Snažíme se podřídit vše tomu, abychom dojeli a to jak na trati, tak i mimo ni."
Jirka Janeček dává na závěr k dobru i jeden zajímavý postřeh týkající se, nejen pro závodníky, důležité věci: "Na některých etapách byla na startu toi-toi budka, jindy Vám pro změnu dali do ruky alespoň lopatu. Co si ale počít v otevřené krajině, kde Vás každý vidí na míle daleko, toť otázka?!“
Roman Krejčí
Roman Krejčí, přezdívaný Křečák, se v 9. etapě, podle všeho, probudil do skvělého dne. Výsledkem byl výkon z říše snů – patnácté místo s minimálním odstupem na špičku. Roman dosáhl svého zatím nejlepšího dakarského výsledku, když na trati přímo soupeřil s takovými borci, jakými jsou Američan Jonah Street či Francouz David Fretigne. "Dnešek mi velmi vyhovoval," komentuje své dojmy Krejčí. "Etapa byla velmi technická a částečně eliminovala rozdíly v kvalitě techniky. Dokázal bych jet ještě rychleji, ale nechtěl jsem riskovat zbytečný pád. V písku se padá poměrně často, ale většinou jde spíše o bezpečné včasné vystoupení, než o vážné karamboly."
Roman si postupně zvykl i na dakarskou navigaci a věří si mnohem více, než tomu bylo v prvních etapách. "Na začátku Dakaru jsem spíše stopoval, tedy jel podle stop pneumatik v písku. Dnes se snažím jet podle itineráře a citu, nereagovat zbrkle na to, že někdo odbočí vlevo nebo vpravo, když itinerář jasně hovoří o tom, že se má jet rovně. Považuji za obrovskou výhodu, pokud vím, kde jsem a kam pojedu za pár kilometrů."
Poté, co v pondělí Roman dorazil do bivaku, se za ním postupně zastavilo hned několik jezdců absolutní světové špičky a obdivně se vyjadřovalo na jeho adresu. "Ano, pár kluků se zastavilo a zajímalo se o mě i mou motorku. Samozřejmě že člověka potěší, když ho známí jezdci registrují. Mým cílem pro následující etapy je pokračovat v dosavadních výkonech a vylepšit své celkové umístění."
Oldřich Bražina
Oldřich Bražina si devátou etapu po delší době užíval a výsledkem bylo páté místo. "Dnes nehrál výkon čtyřkolky klíčovou roli, což mi vzhledem k mému výkonovému handicapu vyhovovalo. V písku se musí umět jezdit, chytrá jízda a schopnost číst terén jsou mnohem důležitější, než nesprávně zapřažení koně." Dnešek byl pro Bražinu rovněž dnem bez technických problémů: "Dvě etapy po sobě se mi vyhnul defekt, kéž by to takto pokračovalo až do konce rallye. Musím také dávat pozor na přehřívání motoru, dnes naštěstí nebylo vražedné vedro."
Jan Veselý
Jan Veselý dnes projel cílem jako osmašedesátý. "Písky a duny se mi opravdu líbily, byť jsem nechal na trati spoustu sil," popsal své pocity Veselý. "Rozježděný hluboký písek je pro motorkáře doslova pastí. Jedu jak mi to vyhovuje, zbytečně neriskuji. Po cestě jsem viděl pár vyčerpaných motorkářů, kteří zapadli hluboko přímo uprostřed fiktivní pisty. Takovým místům je lepší se vyhnout a raději najet pár metrů navíc."
Honza regeneruje jak říká právě na motorce. Předchozí pády jsou na něm pořád ještě znát, byť to zlehčuje. "Cítím se v mezích možností dobře. Jasně, mohlo by to být i lepší, to ale platí obecně. Jedu dál a to je pro mě v tomto okamžiku nejdůležitější."
Martin Kolomý
Podle Martina Kolomého patřila 9. etapa spíše k těm obtížnějším: "Pondělí nabídlo trialovou trať plnou písečných dun. Pro mnohé to muselo být náročné, ale Tatře podobné terény vyhovují, takže jsme si to celkem užívali."
Pilot asistenční Tatry rovněž upozornil na obtížnou navigaci: "Čtení itineráře bylo víceméně bez problémů, některé pasáže však byly obtížnější." Žlutá Tatra absolvovala rychlostní zkoušku prakticky bez problémů, snad jen s výjimkou jedné odfouklé pneumatiky. "V hlubokém písku jsme šli s tlakem v pneumatikách dolů a odfoukli jsme levou zadní pneumatiku. Museli jsme zastavit, přizvednout auto vaky a pneumatiku znovu nasadit. Podobné situace máme již nacvičené, od okamžiku zastavení bylo do dvanácti minut vše v pořádku."
Počínání Martina Kolomého v dunovém poli sledoval i novinář a fotograf Ladislav Lála, který na Dakaru sbírá podklady pro novou knihu: "Kolomý jel agresivní stopu po vrstevnici, na kterou si před ním troufly pouze tovární vozy VW. Boční náklon Tatry budil respekt, ale Martin měl po celou dobu situaci pevně pod kontrolou. Jeho průjezd patřil na tomto konkrétním místě k tomu nejlepšímu, co jsme za celý den viděli." Velmi podobně to viděl i spolujezdec Kolomého Zbyněk Kotal: "Martin zná limity Tatry velmi dobře. Zvládli bychom ještě o něco větší odklon."
Výsledky 9. etapy
jméno / pořadí v etapě / pořadí celkově
Janeček / 43 / 47Kolomý / 14 / 21
Krejčí / 26 / 42
Veselý / 68 / 66
Bražina / 5 / 9
Czech Dakar Team
< Předchozí | Další > |
---|