Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2010 Loprais Tatra Team znovu vyráží do boje Loprais Tatra Team znovu vyráží do boje

Loprais Tatra Team znovu vyráží do boje Loprais Tatra Team znovu vyráží do boje

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 

Image Definitivní podoba 32. ročníku legendárního Dakaru na území Argentiny a Chile byla odhalena na slavnostní prezentaci v Paříži 24. listopadu. S číslem 502 se na její start znovu postaví posádka závodního speciálu Tatra, pilotovaného Alešem Lopraisem.

Definitivní podoba 32. ročníku legendárního Dakaru na území Argentiny a Chile byla odhalena na slavnostní prezentaci v Paříži 24. listopadu. S číslem 502 se na její start znovu postaví posádka závodního speciálu Tatra, pilotovaného Alešem Lopraisem. Loprais Tatra Team vyráží na Dakar s osvědčeným a otestovaným speciálem Tatra 815 4x4 specifikace variant kit, s nímž se zúčastnil podzimní Silk Way Rally, na níž vzdoroval Aleš Loprais přesile ruských kamazů na domácí půdě a po zásluze získal solidní třetí místo.„Věnovali jsme maximální pozornost vychytání všech možných drobností, vždyť poslední dva závody, ať už loňský Dakar nebo Silk Way, nám poskytly obrovské množství zpětné vazby a všechno zlé se ukázalo být pro něco dobré. Šlo nám o zodpovědnou přípravu tak, abychom vůz dále zrychlili, ale přitom se preventivně dokázali vyrovnat se všemi technickými problémy, jež nás potkaly v posledním roce. Věřím, že právě tahle příprava se nám nakonec vyplatí. Z chování vozu mám skvělý pocit, opět je výkonnější, rychlejší a vyváženější co do jízdních vlastností. Znovu jsme zkvalitnili celkový charakter tlumení, u nějž zúročujeme čtyři roky nepřetržitého vývoje. Tvrdím, že jsme připraveni dostatečně slušně na to, abychom dokázali být Kamazům i Ginafům kvalitním soupeřem. Máme však před sebou skutečně dlouhý závod s velmi koncentrovanou náročností speciálek, proto se budeme soustředit na stálost dobrých výkonů v jednotlivých etapách bez výraznějších výkyvů, neboť právě ony se v dnešní mimořádně silné konkurenci stahují velmi těžko,“ shrnuje dojmy před odjezdem Aleš Loprais.

Dakar2010

Tým navazuje na Silk Way také v dalším ohledu. K tradiční dvojici pilota Aleše Lopraise a mechanika Milana Holáně, který zná závodní vůz dokonaleji než kdokoli jiný, se znovu posadí navigátor Jaro Miškolci, jenž si odbyl ostrou premiéru právě na Silk Way: „Navigace a vše, co k ní patří, mě neskutečně chytla. Na Silk Way jsem byl začátečníkem, ale brzy se mi podařilo najít si v navigaci vlastní systém, což je nutná podmínka fungování každého navigátora, pomohli mi i kolegové z řad zkušených navigátorů v kategorii aut i kamionů. V závěru rallye jsem měl z navigace i schopnosti ovládat závodící kamion několika slovy naprosto skvělý pocit a o to větší byla moje radost z toho, že spolupráci s Alešem jsme v průběhu závodu dokázali rychle cizelovat tak, že jsme dojeli až k vítězství v etapě. Na Dakar se ohromně těším a rozhodně hodlám pokračovat ve velmi pečlivé a systematické přípravě z etapy na etapu. Vyzkoušel jsem si, jak nesmírně důležité je věnovat pozornost každému detailu, od správného taktování pokynů přes optimální zředění informace k pilotovi, aby během jízdy vnímal to nejdůležitější, až po pečlivé sledování všech změn v itineráři a jejich vhodné začlenění do stávajícího roadbooku.“

Vůz, s nímž posádka Loprais, Holáň, Miškolci pojede, fanoušci už znají. Tým do něj v jeho současné podobě vtělil téměř tři roky nepřetržitého vývoje lemovaného úspěchy i jejich hořkým protipólem. Na jeho optimální přípravu v bivaku bude dohlížet trojice mechaniků Radim Pustějovský, Michal Ptáček a Luboš Kýpeť, kteří pojedou již vloni představenou asistenční Tatrou 815 4x4, přezdívanou Filharmonie. „Ano, jedeme jen s jedním asistenčním kamionem, ale přesto s sebou vezeme více náhradních dílů a systematičtěji rozložených, než při posledním Dakaru ve dvou vozech. Věřím, že kluci i Filharmonie svoji úlohu zvládnou, v Jižní Americe vůz absolvuje v podstatě všechny přesuny po asfaltu. Konkurenční týmy s sebou povezou obrovské servisní arzenály, ale přesto myslím, že máme vše potřebné a ještě v útrobách Filharmnie najdeme potřebné sociální zázemí,“ dokončuje Aleš.

Protože v Argentině a Chile nebude chybět tradiční press car Nissan Navara, lze očekávat i původní zpravodajství přímo z místa dění. K již klasické trojici dakarské legendy Karla Lopraise v roli řidiče, jeho bratra Milana v úloze týmového koordinátora a Jiřího Vintra jako týmového zpravodaje přibude ještě Martin Škutek, majitel společnosti Auris, jednoho z partnerů týmu, která se významně podílí na elektroinstalaci závodního vozu.

Startovní pole se vlivem celosvětové krize poněkud zredukovalo, ale zejména v kategorii kamionů neubylo na síle nijak zásadním způsobem. Z favoritů chybí pouze vozy Hanse Staceyho, a také otec a syn de Rooyové, což na jednu stranu ubírá pikantnosti souboje o absolutní čelo závodu, na druhou stranu vůz Gerarda de Rooye v Jižní Americe přece jen startuje (povede ho Francouz Jo Adua), a také posílily všechny české posádky, vždyť na startovní čáře stane hned pětice rychlých tatrovek specifikace variant kit a pět českých kamionů bylo pořadateli zařazeno na privilegované místo v první desítce startovní listiny.

Čeká nás tedy nejen rusko-česko-holandská bitva, ale také těsný souboj rivalů na českých strojích, což staví zápolení kategorie kamionů do velmi zajímavé roviny. Na startovní čáře tedy bude stát 184 motocyklů, 138 automobilů a 52 kamionů. Všechny kategorie zaznamenaly početní úbytek startujících, ale spíše z řad amatérů. Menší počet startujících kamionů jde na vrub spíše snahám středních a větších týmů něco ušetřit na rychlé asistenci v závodě. Ani v jedné třídě však nedošlo k výraznému zředění kvality, pokud jde o souboj o dakarské vavříny a zástup favoritů v každé z nich je dlouhý.

Týmová vozidla jsou už na lodi, na dohled od jihoamerických břehů. Po příletu do místa dění si je tým vyzvedne v tradičním přístavišti Delta Dock při toku mohutné řeky Paraná. Technické i administrativní přejímky všech vozidel se tentokrát konají až v Buenos Aires, kde jim nezbytné útočiště znovu nabídne výstaviště La Rural. Na Nový rok začínají v obou hostitelských zemích oslavy dvoustého výročí jejich nezávislosti startem Dakaru a večerním přesunem do colónu. První speciálka je na programu 2. ledna.

Dakarskou rallye mohou fanoušci sledovat na týmových stránkách Loprais Tatra teamu, oficiálním webu soutěže i prostřednictvím večerních televizních sestřihů na programu ČT4 Sport a Eurosport.

Nasazení posádek Loprais Tatra Teamu na Rallye Dakar 2010:

Závodní vůz – Tatra 815 4x4

Aleš Loprais – pilot; Milan Holáň – mechanik; Jaroslav Miškolci - navigátor

Asistenční vůz – Tatra 815 4x4

Radim Pustějovský – mechanik, řidič; Michal Ptáček – mechanik, řidič; Lubomír Kýpeť – mechanik, řidič

Press Car – Nissan Navara

Karel Loprais – řidič; Milan Loprais – týmový koordinátor; Jiří Vintr – zpravodaj týmu, fotograf; Martin Škutek – „powerman“

Loprais.cz