Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2010 Dakar 2010 chudší o elitní holandské týmy

Dakar 2010 chudší o elitní holandské týmy

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Jan a Gerard de Rooy ani Hans Stacey se totiž na startu Dakaru 2010 s největší pravděpodobností neobjeví. Čest Oranjes tak bude zachraňovat především mastodontní Ginaf Rally Power, jinak bude souboj kamionů především duelem východoevropským: mezi smečkou Kamazů a neméně početnou družinou z Česka.

To vše v době, kdy kategorie kamionů byla nejdynamičtěji rostoucí třídou v celém závodě a odchody favoritů ji až dosud vůbec nepostihovaly.

Absence de Rooye může mít neblahé následky pro celý vývoj kategorie kamionů. Právě on byl a je v Holandsku motorem vývoje, jakousi bójí, ke které ostatní směřují, benchmarkem, s nímž se ostatní poměřují a vůči kterému se všichni vymezují. Právě on se ukázal být růstovým faktorem pro Bekxe, Staceyho, Ginaf a další. Tahle bóje bude tedy chybět.

Byl to pech jako hrom, Gerard přijel na Silk Way testovat nově postavený kamion Iveco Trakker. Deset kilometrů před cílem závěrečné kratičké speciálky, která se ani nezapočítávala do celkových výsledků, se Gerardův truck vznesl a po dopadu došlo u mladého pilota k fraktuře bederních obratlů. Kdo se jednou svezl v závodním kamionu při testování, potvrdí, jak extrémně důležitá je perfektní funkce zad při jízdě. Gerard se okamžitě podrobil převozu do Holandska. „Věděl jsem, že je to špatné. Spolu s naším týmovým lékařem jsme se rozhodli minimalizovat rizika do budoucna. Operace, které se podrobím, bude vážná a vyžádá si minimálně šestiměsíční rehabilitaci. Start na Dakaru 2010 by byl velmi nezodpovědný, a tak mi nezbývá, než se těšit na Dakar 2011,“ řekl Gerard.

Spolu s touto špatnou zprávou přichází ještě jedna: Jan de Rooy končí závodní kariéru. Jednou to přijít muselo, v 66 letech. Rozhodnutí je však motivováno i ekonomickými důvody. Přestože de Rooy nikdy nepatřil k nějakým popelkám mezi kamionéry, spíše naopak, většinu závodění i vývoje si financuje sám z provozu vlastní firmy. „Musíme se chovat zodpovědně. Ekonomická krize tvrdě postihla transportní sektor v celé Evropě. Každý úsek naší společnosti musí šetřit a uskromnit se. Totéž platí i pro naše závodění, i ono musí jít v souladu s tím, kam směřuje firma a jak si vede. Také už mi chybí motivace. Chtěl jsem se vrátit do Afriky, Dakar v Americe mě nelákal. Vrátil jsem se a vyhrál Africa Race, co víc můžu chtít,“ dodal 66letý matador, jehož výkon na Silk Way Rally budil obdiv.

Jak jsme informovali dříve, nezúčastní se ani Stacey, toho času bez techniky i týmu, možná vybuduje vlastní nový tým na Dakar 2011.

A tak je tu Ginaf Rally Power. Podle posledních zpráv tým vyjede opět se třemi vozy, v podstatě stejné specifikace jako loni. Kromě toho bude podporovat i několik soukromníků, například Martina van den Brinka, který pro své závodění získal velkého sponzora, firmu Mammoth. Pro Fritse Van Eeerda se staví údajně zcela nový vůz, snad prý opět s velikou reklamou Jumbo. Jedno extovární auto odkoupil Patrick Veenhuizen a uvedl je do bleděmodrých barev, měl být dalším želízkem v ohni, jenže jemu start na Dakaru překazila díra v rozpočtu. Zbývá ještě jeden nový Ginaf, staví ho Marcel Schoo v týmu Dakar Team Holland. Půjde však o modifikaci X2223, byť ve verzi variant kit s posunutým motorem. Vůz na tuhých nápravách a listových perech bude také poháněn motorem DAF, nikoli CAT, o výkonu 750 koní.

Finstral holandskou konkurenci nevytrhne, takže tím výčet holandských favoritů končí… Možná že v roce 2011, kdy prý mají být realizovány úmysly o návratu na africký kontinent, bude konkurence opět větší a mohutnější, s de Rooyem a Staceym zpět.

Jiří Vintr