Obtížnost Dakaru roste, 5. etapa zkrácena
Nabídla úseky rychlé i velmi technické, přejezdy vádí i vysoké nadmořské výšky v masivu Sierra Nevada. Na závěr závodníky čekal dvacetikilometrový úsek dunovým polem, které důkladně zamíchalo kartami vývoje závodu – jak se ukázalo, pouze dočasně. Ještě v sedm hodin večer, při příjezdu novinářského vozu do bivaku, zel bivak prakticky prázdnotou, cílem speciály do té doby projelo jen 25 aut, 10 kamionů a 100 motocyklů. Na téměř všechny čekaly připravené doprovodné týmy a v bivaku bylo nezvykle ticho – nebylo totiž na čem pracovat, všichni se v závěrečném úseku speciálky vydali ze všech sil.
Posádka Aleše Lopraise vstoupila do etapy naplno, ale od 220. kilometru se začala znovu projevovat trhlina v chladiči, provizorně opravená před dvěma dny. "Opět nezbylo než nabírat vodu z vádí a řek, místí lidé nám ji také nosili. Nalili jsme za celý den snad 80 litrů a stejně to bylo málo. Ztratili jsme dvě hodiny času, ale jinak to nešlo. Situace si žádá komplexní řešení," řekl po etapě Aleš Loprais a dodal: "Závěrečné dunoviště asi proselo celý zbytek startovního pole, my jej ale projeli krásně. Milan Holáň upustil pneumatiky až na 0,9 atmosféry a Tatra šla přes vrcholky dun jedna radost. Právě zde jsme mohli řadě soupeřů ujet, nebýt potíží s doléváním vody. Divoké kreace v dunách vyváděli třeba Duisters nebo Van Ginkel, nám se ale jely skvěle. Vlastně nás během jízdy za celou dobu rallye nepředjel jediný kamion, pouze když jsme stáli. Rychlostní předpoklady máme výborné, jen musí přijít etapa bez jakýchkoli potíží."
V cíli na briefingu oznámil ředitel soutěže Etienne Lavigne neutralizaci etapy po CP2, tedy i závěrečného dunoviště odkud se ale všichni uváznuvší musejí vyprostit sami. Stejně tak bude zkrácena na úsek po CP2 i speciálka do Mendozy. "Tohle se mi nelíbí, pravidla by měla být stejná pro všechny, ne že nás tam pošlou závodit a pak nám ten úsek neutralizují. Také jsme tam mohli auto nechat při nějaké havárii. Kdyby stejný metr pořadatelé uplatnili i ve druhé etapě, když nám klekla spojka, mohli jsme mít ztrátu ani ne poloviční," hořekoval Aleš v cíli.
Protože v době psaní tiskové zprávy nejsou k dispozici oficiální výsledky upíná tým pozornost přes noc na zdravotní stav Vojty Štajfa, jemuž prozatím pomohl fyzioterapeut týmu MAN a odblokoval některé vazby v krční páteři, a také na opravu chladiče na závodním voze, případně jeho kompletní výměnu. Nudit se tedy mechanici přes noc nebudou.
Změna přišla i po stránce počasí. Pomalu se dostáváme do podhůří And, které dnes vyslaly na bivak i trať nefalšovanou bouři – právě ona byla oficiálním důvodem zrušení závěrečné části speciálky a její hlavní část postupovala směrem k cíli etapy. Speciálka do Mendozy bude zkrácena, zůstane v ní však padesátikilometrové dunové pole. Na 184. kilometru čeká závodníky hluboký brod a pořadatelé starostlivě sledují stav vody po horské bouři, aby zajistili, zda brod bude vůbec průjezdný.
Jiří Vintr, Loprais Tatra Team
< Předchozí | Další > |
---|