Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Filharmonie vyjíždí a všechno hraje...

Filharmonie vyjíždí a všechno hraje...

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 

Image Dakar jako nejprestižnější motoristický maratón světa prochází bouřlivým technickým vývojem nejen na poli závodních vozů, ale v posledních třech letech se radikálně mění i podoba těch asistenčních. Zvyšuje se jejich počet, specializace a přepravní kapacita, snižuje stáří.

Trendem posledních let, který razil zejména tým Kamaz, je poskytnutí zázemí i závodním posádkám. Dakar se v poslední době intenzifikuje. Nasazení a rychlost kamionů je na hony vzdáleno tomu z před šesti sedmi let. Posádky musejí být fit. Už v roce 2003 Kamaz představil zvláštní variaci pojízdného hotelu. Za velké peníze nechal ve Francii na svůj třínápravový podvozek zastavět speciální nástavbu s vysunovací chodbou, spacími kójemi, sezením, sprchami atd. Zatímco soupeři si o vodě, čistotě, posteli či peřinách mohli nechat na dva týdny pouze zdát, pro posádky Kamazů se uvedené maličkosti staly realitou.

"Jsem rád, že nyní disponujeme podobným zázemím. Hlavně ve druhé polovině rallye se ukáže, kdo je jak fit a kdo není. Jsem zastáncem profesionality, a proto závodní posádka prostě musí být dokonale připravena na další etapu. Je správné, že k tomu má to pravé zázemí," řekl manažer týmu Milan Loprais, jenž se sám návrhy podílel na stavbě vnitřního vybavení nástavby.

Ale po pořádku. Vůz Tatra 815 4x4 pochází ze silniční verze tatrováckých valníků z poloviny 90. let. Po určitých peripetiích zůstal kamion v majetku firmy Milana Lopraise a zvažovala se jeho budoucnost. Vzhledem k dost specifickému zaměření vozidla (z principu terénní kamion v silniční verzi) se mohl ukázat hlavně na Dakaru. "První úvahou bylo podstavit z něj cestovní kamion se sedadly pro VIP partnery a vozit je na Dakar. Nakonec jsme zvolili cestu kvalitnějšího zajištění pro tým za účelem maximalizace výkonu závodní posádky na trati," dodává Milan Loprais.

Po celkové repasi podvozku i motoru následovala úprava kabiny. Týkala se nejen povinné zástavby bezpečnostního rámu, ale i demontáže rozměrné klimatizační jednotky. V kabině přibyla dvojice lůžek pro závodní posádku.

Image

Zásadní změnou prošla nástavba. Původní valníková se už nehodila, a tak novou vyrobili u tradičního partnera Loprais týmu, v karosárně KOV Velim. Přední čtvrtina nástavby skýtá úložný prostor pro těžké náhradní provozní skupiny vozidla i některý doplňkový materiál. Zbytek nástavby tvoří obytný prostor se čtyřmi spacími kójemi, fungující kuchyňkou (dřez, lednice i sporák jsou samozřejmostí). Na výbavě se konstruktérsky vyřádila dvojice realizátorů Milan Holáň a Luboš Kýpeť. Kromě spacích kójí s čalouněnými stěnami i stropem nástavba nabízí i prostor pro konferenční sezení pro šest lidí, týmové porady a jednání nebo práci novinářské části týmu. Konferenční prostor lze geniálním způsobem lehce přestavět na dvojlůžko. Celkem se tedy ve voze vyspí osm lidí a za výbavu by se nemusela stydět žádná z renomovaných zahraničních stájí.

Přestože kamion veze i velmi těžké zásadní rezervní provozní komponenty pro závodní kamion, ani se zátěží si na silnici neřekne o víc než 25 litrů na 100 kilometrů. Spodek nástavby obsahuje boxy na doplňkový materiál posádek, baterie, nádrže na palivo i na vodu.

Mimochodem, koho zmátl název tohoto článku, ten nechť si je vědom, že všechny vozy Loprais týmu mají svou přezdívku (například Babču už znáte). Předmětný vůz dříve používala brněnská filharmonie k převozu hudebních nástrojů napříč Evropou. Od doby, co má Loprais Team vůz ve svém majetku, už mu tuhle přezdívku nikdo neodpáře. Zkrátka, všechno hraje…

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team