Dakar 2009 se blíží a slibuje titánskou bitvu kamionů
Kategorii kamionů i Dakar samotný sice mohla ohrozit existence nového závodu Africa Race, organizovaného Hubertem Auriolem, v realitě však všichni, kdo na Dakaru něco znamenají, dávají přednost ASO a vyhlídce na vzrušující dobývání nových končin. Stejně tak se všichni kloní ke zkušenosti pořadatelů se zvládnutím tak masivní události po komerční a mediální stránce.
Které ze soupeřů tedy můžeme na startu očekávat?
Začneme-li na východě, Rusové z továrního týmu Kamaz podle oficiálních zpráv na startu rozhodně budou, opět s trojicí speciálů a minimálně stejným počtem doprovodných vozidel. Složení posádek sice není známo, ale je pravděpodobné, že bude odpovídat tomu, s nímž se „sborná“ představila na červnové Rallye Transorientale. Kamaz tradičně ještě ladí formu na říjnové Desert Challenge v Dubaji.
Zvykli jsme si za největšího soupeře Kamazů považovat rodinný tým de Rooyů. Právě on byl pro účast na Dakaru nejvíce na vážkách. Jednání s Auriolem postupovala hodně pomalu. Jan de Rooy se ze závažných důvodů nezúčastnil Transorientale a vypadalo to, že s kariérou nadobro končí. Jeho syn Gerard sice v červnu do Pekingu závodil, ale ani vynikající výkon ve dvou třetinách závodu mu mnoho nepomohl, když musel pro technickou závadu odstoupit. Na leden tedy rodinná dvojice rozděluje své síly. Zatímco Gerard bude bojovat se všemi na Dakaru v Jižní Americe, doprovázen Hugo Duistersem v úloze rapid assistance, Jan de Rooy se zúčastní Africa Race a týmovým parťákem mu bude....Hans Bekx! Oba Holanďané však budou jedinými zástupci nejužší špičky, které v lednu v Jižní Americe neuvidíme. Bekx odjede africkou soutěž se svým tradičním Dafem a vůbec poprvé spojil síly s odvěkým rivalem de Rooyem. Dodejme, že závodním nářadím Gerarda bude, tak jako na Transorientale, Ginaf s motorem a kabinou Iveco.
Za favorita závodu lze však oprávněně považovat Holanďana Hanse Staceyho, vítěze posledních tří velkých soutěží, Dakaru 2007, Central Europe Rally i Transorientale. Stacey nastoupí v tradiční konfiguraci s rudým kamionem MAN a zatím neoznámil jméno oficiální týmové dvojky. Lze se domnívat, že jí znovu bude rychlý Francouz Philippe Jacquot. Pokud se podařilo včas opravit druhý týmový kamion poškozený nesmyslnou Mechtijevovou havárií na Transorientale, nastoupí Stacey opět se čtyřmi kamiony do soutěže a v záloze bude mít trojici asisťáků.
Ginaf zbrojí. Jestliže už na Dakaru 2007 trojice továrních Ginafů závodila s absolutní špičkou a ambice potvrzovala i na Central Europe Rally, pak těchto statných soupeřů s nezávislým zavěšením kol a silným motorem Caterpillar budeme mít na Dakaru hned sedm! Trojice továrních kamionů byla prodána soukromým týmům (dva v Holandsku, jeden prý do Francie) a stejně jako další ze soukromníků Rob Vink budou moci využívat technického zabezpečení továrního doprovodného kamionu. Ginaf Rally Power v těchto dnech testuje v Tunisku trojici nových speciálů s motorem posunutým dle regulí kategorie Superproduction. Jezdecké trio obstará Wuf Van Ginkel, Marcel Van Vliet a Frits Kiggen.
Cestou z Lisabonu jsme potkali otce a syna Sugavarových i s technikou a Teruhito zmiňoval cosi o novém voze pro Dakar 2009. I tak lze od Japonců očekávat loňskou techniku, nicméně oba mnohokrát dokázali, že zejména na pomalých technických tratích dokážou brilantně využít zaváhání soupeřů.
Konkurence menších privátních týmů je také silná: Marco Dono podal skvělé výkony s Ivecem týmu Motorsport Italia na Central Europe Rally, stejně tak i Holanďan Van Eerd s Dafem po Bekxovi, nemluvě o držiteli stříbra z Transorientale, Španělu Vila Rocovi. Kvalitní střed pole jistě doplní Rakušané Sadlauer a Reif, Němec Bäuerle nebo rychlý Španěl Juvanteny.
Nedá se zapomenout na soupeře z domácích luhů a hájů, zvláště když i jejich ambice, stejně jako Loprais Tatra Teamu, míří hodně vysoko. Kopřivnickou konkurenci obstará tradiční dvojice tatrovek Tomáše Tomečka a Andrého de Azeveda, kteří budou poprvé moci předvést upravené kamiony kategorie Superproduction i své vlastní schopnosti ve skutečně kompletní konkurenci. Na start se postaví hned trojice Liazů: zcela nový speciál s motorem Deutz představí Martin Macík, jenž bude mít v týmu v úloze rapid assistance ještě Ladislava Fajtla, který bude pilotovat dosavadní Macíkův kamion. Marek Spáčil, který se uvedl čtvrtým místem na Central Europe Rally, postaví na start svůj speciál Liaz s motorem Deutz samozřejmě také, byť už pod hlavičkou vlastního týmu. Českou účast doplní kamion MAN týmu Offroadsport.
Suma sumárum, řádově dvacítka kamionů jede s reálným cílem umístit se v první pětici, minimálně šest až osm posádek se netají úmyslem vyhrát. K tomu velmi silná česká účast a rivalita na všech frontách. Vše nasvědčuje tomu, že Dakar 2009 nabídne fanouškům opravdu velkolepé klání.
Jiří Vintr, Loprais Tatra Team
< Předchozí | Další > |
---|