Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2007 Dakar 2007 – startovní listina kamionů našlápnutá, ale prosta překvapení...

Dakar 2007 – startovní listina kamionů našlápnutá, ale prosta překvapení...

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 
Image

Kamiony na Dakaru 2007, to bude hlavně a především pořádná řežba v boji o každé místo v první desítce. Ve startovní listině figuruje hned 80 (!) strojů a nasazení posádek vesměs odpovídá předpokladům, změn je nakonec méně, než se čekalo, a ty zásadní nejsou vždy k lepšímu. Dakar 2007 se vrátí do éry velkolepých rusko-holandských bitev, v níž si svoje slovo budou chtít vzít alespoň na chvíli i jezdci na strojích z Česka.

Ruská účast je naprosto tradiční a je vcelku jasné, co se od ní dá očekávat. Nicméně označit holandskou ekipu za pořádnou přesilovku, to by bylo snad příliš umírněné tvrzení.

Ale pojďme od začátku.

Tým Kamaz Master jako největší favorit závodu nasazuje do soutěže tradičně tři stroje, dva s maximálními ambicemi a jeden jako rapid assistance. K tomu si připočtěte předpokládanou trojici asistenčních čtyřmístných kamionů a osobní vůz s mechaniky. Vlajkovou lodí Kamazu bude samozřejmě legendární posádka Čagin, Jakubov Savostin a celý truckeský svět už se těší na její souboj s Bekxem, Staceym a klanem de Rooyů.
Čagina v týmu Kamaz překvapivě nedoplní Firdaus Kabirov, ale po roční přestávce zaviněné těžkou havárií při nočním testování na Dakaru 2005 se vrací Ilgizar Mardějev, který bude plnit funkci týmové dvojky. Trojkou bude tak jako vloni Sergej Rešentnikov. Ambice Kamazu netřeba dále komentovat. Vyhrát, vyhrát, vyhrát.

Image

Tým Jana de Rooye nasazuje na Dakar stejné posádky jako vloni a doufá, že tentokrát se na start už konečně postaví. Motivace nikdy nebyla větší a je otázkou, zda de Rooyův maximalismus bude dost silný na to, aby zastavil Čaginovu precizní a rutinérskou vyježděnost.
Změna?
Ano, nikoliv DAF (jako dodavatel motorů ovšem DAF zůstal), ale Ginaf!! Tým se představí příští týden, kdy bude zřejmé, zda došlo pouze ke změně loga na masce kvůli homologačním kličkám, a nebo jsou technické změny rozsáhlejší. Pro úplnost dodáváme posádky: Gerard de Rooy, Colsoul, Slaats, dále Jan de Rooy, Colebunders, Smulders, v úloze rapid assistance samozřejmě opět Hugo Duisters, i se skříňovou nástavbou.

Tým Hanse Bekxe se zato s Dafy představí. Budou se zakládat na homologaci 2004, ale to nic nevadí, mimochodem převléknou se prý do žluté barvy. Týmovou dvojkou bude u Bekxe opět Marcel Van Vliet. Úkolem bude samozřejmě porazit de Rooye, jak jinak.

Snad ještě více než Bekx by se měl v boji o čelo závodu angažovat Hans Stacey. Jako týmovou dvojku bude mít za sebou velezkušeného a velmi rychlého Rakušana Reifa, oba na ostrých a po čertech rychlých vozech MAN TG-A (rozuměj polo-DAF, polo-MAN). V úloze rapid assistance pojede opět Franz Echter s kratším vozem, vybaveným motorem o menším výkonu. Zajištění Staceyho bude prvotřídní, ambice zrovna tak.

S Ginafy jsme neskončili Tým Ginaf Rally Power se po roční přestávce vrací v plné parádě, notně posílen. Komu se zalíbily technicky zajímavé stroje s nezávislým zavěšením kol a hydropneumatickým pérováním, pak na Dakaru 2007 najde hned čtveřici takových vozů! Vedoucí roli by u GRP měly hrát dva zcela nové kamiony, důkladně odlehčené (tým mluví o úspoře až 1000 kg !!!), opět vybavené motorem Caterpillar o výkonu 950 koní a podstatně vylepšeném průběhu točivého momentu.
Řídit je budou bývalý motocyklista Arjan Brouwer a šéf týmu Wuf Van Ginkel. I současný vůz týmu byl přestavěn do nové specifikace a pojede jako rapid assistance, řídit je bude Frits Kiggen.
Čtvrtým do party bude Holanďan Rob Vink s vozem starší specifikace (po týmu AD Sport), ale Vink nemusel čekat na dokončení stavby nového auta a vydatně testoval. Všechny čtyři Ginafy budou využívat společné servisní zázemí.

Ještě jeden Ginaf stojí za zmínku. Tradiční hranatý M2223 klasické koncepce po Bekxovi a Govaerem. Pilotovat jej bude bývalý skvělý motorkář Gerard Jimmink v týmu Van Deijne. Tento vůz je už lehounce staršího data (poprvé vyjel v roce 2002), ale vždy se ukazoval jako robustní a spolehlivé auto, které v konečném efektu vždy zastínilo svoje moderní přetechnizované bratříčky.

Hledáte Biasiona a Aléna s Iveky?

Hledáte marně, hledejte v jiném článku. Oba jmenovaní totiž přesedlali do osobních vozů Fiat (!) v novém týmu NB 16, a to je pro soutěž kamionů velká ztráta. V týmu NB 16 pojede s kamionem bývalý Biasionův spolujezdec Livio Diamante (ex-Perlini), ale není známo, s jakým vozem a jakými úkoly.
Iveca, která se tak slibně ukázala v minulém ročníku při svém premiérovém startu, však uvidíme, jedno z nich bude pilotovat velezkušený a rychlý harcovník Giaccomo Vismara, jenž v posledních letech dokázal dělat pořádný rozruch v první desítce i s malým, ale skvěle připraveným unimogem. Teď tedy dostane pořádnou porci koní navíc.

Tým Sugawara jede v tradiční konfiguraci, tedy táta Jošimasa v jednom voze a syn Teruhito ve druhém.

Zmiňovat posádky českých vozů na tomto místě v pořadí favorizovanosti by jistě bylo netaktní, ale dodávám je jen pro úplnost, protože přijdou na přetřes ještě vícekrát v řadě samostatných článků. Tak tedy: tři tatrovky, v Loprais Tatra Teamu Aleš Loprais s Petrem Gilarem, v týmu Livescore Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek a Ladislav Lála, v sesterském BR Petrobras Lubrax pak André Azevedo, Jaromír Martinec a Maykel Justo. Tedom Truck Team Martina Macíka (toho času na testování v Tunisku) jede v sestavě Martin Macík, Vlastimil Vildman, Jiří Žák.

A že bychom ještě dodali poctivý střed pole? Tak třeba skvělý Rakušan Sadlauer, jedoucí jako rychlý doprovod týmu KTM, belgický harcovník Claude Bezemer, nasazující starší, ale dobře udržovaný MAN, francouzský chameleon (jezdí Dakar i okruhové závody trucků) Joseph Adua, nasazující moc pěkně připravený MAN, Portugalka Elisabete Jacinto s autem stejné značky, maďarský Flex team se stejným typem, stejně jako navrátilec Philippe Jacquot z Týmu Lur O Dakar, jenž s tímto autem doslova zazářil jako kometa při Dakaru 2003.

Jiří Vintr

Světlo modeluje

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005)

(Všechny články v kategorii Euromilhões-Dakar 2006)

(Videa z Telefonica - Dakar 2003)

Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je obchodní dům Hocker.cz

Kuchyňské dozy

Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení