Projel poušť - zemřel v Sosnové... / Radek Fencl
Jako jeden z prvních Čechů absolvoval Radek Fencl z Liberce slavný marathon Rallye Paříž - Dakar. Projel africké pouště, slézal hory, lyžoval. Jeho nevšední život zmařil v pondělí 26.2.2001 na silnici u České Lípy náraz rozjetého kamiónu. "Je mi hrozně smutno, nedávno jsme si domlouvali setkání," přiznává jeho bývalý spolujezdec a automobilový závodník Jiří Moskal. Fencl právě s ním a Jaroslavem Joklíkem v roce 1985 jako první Češi absolvovali slavnou pouštní Rallye Paříž - Dakar. S vozem LIAZ dojeli v klasifikaci kamionů na třináctém místě.
"Radek Fencl byl naprosto nekonfliktní, spolehlivý člověk, veliký odborník," říká Moskal. "Se mnou jel jako navigátor. Zvládal vypjaté situace, které jsme samozřejmě v Africe společně prožili." Legendárního závodu se zúčastnil také jako druhý pilot. Podle Moskala v roce 1985 vedl celou českou výpravu. Fencl také s Moskalem a Zdeňkem Kovářem patřil mezi strůjce nápadu zúčastnit se ve slavné soutěži. "Domluvil se dobře francouzsky a německy, myslím, že ovládal i angličtinu." vzpomíná Moskal.
Motorům pětašedesátiletý strojař Radek Fencl, absolvent pražské ČVUT, rozuměl jako málokdo. V době, kdy stroje LIAZ startovaly v marathonu, byl zkušebním technikem v podnikovém středisku speciálního výzkumu a zkoušek těchto vozů. Motor, který za minulého režimu zkonstruoval, předběhl dobu a podobným se až nyní chlubí zahraniční výrobci: "Čtrnáctilitrový s čtyřventilovou technikou a s pěti sty koňmi, něco takového postrádal i mercedes," říká Moskal. "Bohužel, nápad před pětadvaceti lety nebyl využit, existoval jen jeho prototyp, tehdejší mocný úžasný motor nechali zapadnout do ztracena."
V marathonu Paříž - Dakar Fencl startoval celkem třikrát a to v letech 1985, 1986, 1988. V roce 1986 byl v posádce s Josefem Brzobohatým a Francouzem Jean-Louisem Heritierem. Po nehodě a zranění jednoho z členů posádky tehdy museli ze závodu odstoupit. V roce 1988 startoval v mezinárodní posádce, která po chybě zahraničního navigátora neodstartovala včas do jedné etapy a byla diskvalifikována.
Ještě než v Africe závodil s liazy, tak se tam v předchozích letech podíval jako člen horolezecké expedice. Podle Jiřího Moskala Radek Fencl po listopadu 1989 působil u rakouské firmy v Praze. Poté podnikal v oboru automobilového příslušenství. Byl otcem dvou dcer. "Ty mladý kluci, co je pouští za volanty kamionů, jsou děsně pro ostatní řidiče nebezpečný, nejenže jezdí jak blázni, vůbec nevědí, co drží v ruce, o fyzice ví kulový," zoufá Moskal. "Hlavně, že poslanci a úředníci vymýšlejí kravské zákony, nebo šílené testy, které připraví o práci mnoho starých, výborných řidičů, ale aby zabránili každodenním tragédiím, to ne." Jak tvrdí, v řidičských průkazech by šoférům náklaďáků nechal zapsat číslo autoškoly, která je vyučila a podle určitého počtu nehod jejích absolventů pak odebíral licence.
Petr Pokorný, Karel Lapáček
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar
Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení
< Předchozí | Další > |
---|